A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még tavaly jelezte, hogy idén kidolgozzák majd a 2015-ös bevezetésre szánt Forma-1-es kiadási plafont, amely biztosíthatja, hogy a pénzügyileg évek óta küszködő kis- és középcsapatok számára is fenntartható marad a részvétel.
A költségplafon most vasárnap, Bahreinben is téma volt az F1-es fejesek megbeszélésein, az FIA-elnök a vasárnap délelőtt még igen bizakodóan nyilatkozott:
„Az eddigi tárgyalásaink alapján úgy tudom, hogy a csapatok többsége, az FIA és a sportág jogtulajdonosa (a Bernie Ecclestone által képviselt CVC) is szeretné a kiadási plafont” – utalt a 150 millió eurós limitre.
Ezután jött a feketeleves: kiderült, hogy az F1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoportban jelenlévő hat csapat – a Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, a Lotus, a McLaren és a Williams – mégsem támogatja az elképzelést, pontosabban 260 milliót szerettek volna, ami gyakorlatilag nem jelent korlátozást.
„A Stratégiai Munkacsoport hat csapata most hirtelen már nem akar költségplafont. Egyértelmű, hogy ha a jogtulajdonos (Ecclestone) és a hat csapat ellene van, akkor én nem tudom bevezetni. Ez a matematikája. Ez így azt jelenti, hogy nem lesz költségplafon” – mondta Todt pár órával később.
Egyesek úgy sejtik, hogy a fordulat Bernie Ecclestone aknamunkájának köszönhető. Pár hete felröppent, hogy az angol kisember azon ügyeskedik, hogy a Red Bull és a Ferrari hathatós segítségével az folyamatos panaszkodással, az új F1 fitymálásával csökkentse a sportág piaci értékét, és végül olcsón visszavásárolhassa a sportág jogait a CVC-től, hogy így a németországi korrupciós ügyétől függetlenül az ő kezében maradjon a Forma-1 irányítása.
A költségplafon elbuktatása is illeszkedhet ebbe, hiszen ezzel az FIA orrára is odakoppint, jelezve, hogy ő irányít, ha pedig nem Todték nem úgy táncolnak, ahogy ő fütyül, még messzebbre is mehet. A német Auto Motor und Sport úgy tudja, Ecclestone akár arra is kész, hogy ejtse az FIA birtokában lévő Forma-1 nevet és a felügyelőszervezet nélkül, GP1 néven vigye tovább a sportágat.
A puccsról az F1 gazdasági-politikai ügyeit mélységében ismerő Christian Sylt azt gondolja, botorság, Ecclestone nem készül a felvásárlásra, és nem is rajta múlik a dolog, hiszen ha a tulajdonos CVC csoport nem akarja eladni a Forma-1-et, akkor hiába ügyeskedik a kisember. A képet persze árnyalja, hogy Sylt viszont Ecclestone bizalmasának számít, gyakran az ő szócsöveként tevékenykedik.