A Red Bull dobogóig jutó hazai csillagát, Daniel Ricciardót a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után kizárták, ugyanis a Forma-1-et felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenybírói szerint a pilóta RB10-ese túllépte az új szabályokban lefektetett 100 kg/órás fogyasztási limitet.
A Red Bull álláspontja szerint az FIA hitelesített átfolyási szenzora teljesen megbízhatatlan volt, ezért a futamon a figyelmeztetések ellenére is átálltak a saját, az amúgy szintén az FIA által homologált motor injektorainak átfolyási adataira, azok szerint pedig nem lépték túl a korlátot, ezért fellebbeztek. Állításuk szerint Párizsba magabiztosan, további bizonyítékok birtokában érkeztek. Az FIA szerint az önálló mérést a még március 1-jén kiadott – nem szabályi erővel bíró – műszaki irányelv azonban nem tette lehetővé.
Az FIA Fellebbviteli Bírósága ma tárgyalta az ügyet a szervezet párizsi központjában, ahol az FIA és a Red Bull képviselői (Christian Horner csapatfőnök, Adrian Newey technikai főnök és Paul Monaghan vezető versenymérnök) mellett több más csapat, a Lotus (Nick Chester technikai igazgató és Alan Permane fő versenymérnök), a Williams (Pat Symonds, technikai igazgató), a McLaren (Filippo Sappa, vezető versenymérnök) és a Mercedes (Evan Short, vezető elektronikai mérnök) képviselői is részt vettek.
Az FIA-t a szervezet motorügyi felelőse, Fabrice Lom, valamint jogászként Jonathan Taylor képviselte – szerintük a Red Bull nem dönthetett kénye-kedve szerint a mérési módszerről.
„Miért lényeges ez? A sportban az egyenlő esélyeknek kell érvényesülni. Kell, hogy legyen egy végső mérce – egy csapat nem válogathat a mérési módszerek mellett, nem dönthet arról, hogy alkalmazkodik-e az előíráshoz, vagy sem” – érvelt az FIA jogásza, Taylor.
A Red Bull-uralom után az idén élre került Mercedes jogi képviselője, Paul Harris „arcátlan szabályszegésnek” bélyegezte a címvédők melbourne-i viselkedését, a melbourne-i diszkvalifikációnál is súlyosabb büntetését követelt:
„Tisztesség ne essék, de a Red Bull szándékos és arcátlan szabályszegése után úgy látjuk, hogy fennáll a veszélye, hogy ez ezután is megismétlődhet még. Azért vagyunk itt, hogy biztosítsuk, ilyesmi nem történhet meg újra. Az idény hátralévő részében egyenlő feltételeknek kell érvényesülniük.”
„Ezért úgy véljük, hogy a leghatékonyabb módja a megelőzésnek az, ha a bíróság rögzíti a Red Bull szabályszegésének súlyosságát, és annak megfelelő szankcióval él, amelyet azonban az idény végéig felfüggeszt, hogy ezután ne szegjenek újra szabályt!”
A záróbeszédek után a Fellebbviteli Bíróság főtitkára, Jean Christophe Breillat azt mondta, az ítéletr valószínűleg kedd délelőttig kell majd várni: „Legkésőbb holnap délelőttr várható az ítélet, míg a teljes indoklást legkésőbb a hét végéig közöljük.”