A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt hétvégén hivatalosan is indulási engedélyt adott az amerikai NASCAR-ban tevékenykedő Gene Haas projektjének. 
A motorsport-szakember és  partnere, az egykor a Jaguar F1-nél, majd a Red Bullnál technikai igazgatóként dolgozó Günther Steiner hétfőn tartott átfogó sajtótájékoztatót, amely azonban elég bizonytalan benyomást tett, és az F1 helyzetét illető pontos ismeretek hiányát jelezte.
2015 vagy 2016?
F1: Segítséggel indulna az amerikai csapat 1
F1: Segítséggel indulna az amerikai csapat 33


Haas egyelőre például azt sem tudta megmondani, hogy él-e majd a 2015-ös belépési lehetőséggel, vagy sem: „Jó lenne 2015-ben kezdeni, mert az első év így is, úgy is nehéz lesz. Hatalmas kihívás már az autók pályára küldése, a futamról futamra való utazás, a logisztika megoldása is nagy falat lesz, szóval minél előbb kezdjük a tanulást, annál jobb. Pár héten – mondjuk négy héten – belül kiderül, hogy melyik évet célozzuk. 2015 túl hamar jön, 2016 túl messze van még.”
Ragaszkodnak az USA-hoz
A logisztikát nem fogja könnyíteni, hogy Haas az USA-ban, az észak-karolinai Kannapolisban kívánja tartani a csapat székhelyét.
„Fogjuk majd a (jelenlegi) épület egy részét, és az lesz a Forma-1-es főhadiszállásunk, itt, Kannapolisban. Ez az első lépés, sőt, már a tető épül az új szárnyon, szóval pár hónap múlva kész lehet. Ideális esetben a központ Kannapolisban lesz, aztán lesz egy bázisunk, ahol az autót össze- és szétszerelik Németországban vagy Olaszországban, attól függően, ki lesz a partnerünk.” 
Steiner így indokolta, miért nem költöznek Európába: „Természetesen megvizsgáltuk ezt a lehetőséget is, de aztán visszanyúltunk ide, hiszen amerikai csapat vagyunk. Nem akartuk azt az utat választani. Megvan a tervünk, amit végig akarunk vinni. Persze nem egyedül, lesznek partnereink Európában. De egy létező csapat megvásárlása nem illett a terveinkbe, a központunk az USA-ban kell, hogy legyen.”
A partnerek tudásával vernék a régieket
Persze egyelőre a partnerek kiléte is nagy kérdés, a kasztnit lehetőleg a korábban a HRT-nek is szállító olasz Dallarától rendelnék, míg a motorszállítói, technikai partneri szerepre talán a Ferrari a legesélyesebb – főleg, hogy egyes értesülések szerint a Mercedes máris elutasította Haasékat.
„A (bázis létrehozása után) következő lépés, hogy komoly tárgyalásokba kezdjünk a partnerekkel. Jelenleg három motorszállító van a Forma-1-ben – a Renault, a Mercedes és a Ferrari -, szóval meg kell találni, kivel dolgozunk majd.”
F1: Segítséggel indulna az amerikai csapat 34


„Ez lényegi kérdés, látnunk kell, hogy ki tudja biztosítani a megfelelő technikai hátteret, amire szükségünk lesz. Úgy szeretnénk, mint a NASCAR-ban a Herdricks Motorsportsszal, azaz olyan partnerrel dolgoznánk, ahol megvan a szekértelem, hiszen be kell ismernünk, hogy ehhez még nem értünk, komoly tanulás vár ránk. Egyszerűen nem lenne reális azt mondani most, hogy egy-két éven belül már érteni fogjuk a Forma-1-es autókat. Eltart majd egy darabig a tanulás, addig pedig komolyan támaszkodnunk kell a technikai partnerre is.”
„Az első autónk nem lesz igazi Haas Formula járgány, kezdetben nagyon sok technológia származik majd a partnereinktől. De szépen lassan kitanuljuk majd, és a saját lábunkra állunk. A saját pályájukon verjük majd meg az európaiakat.”
Veterán + fiatal amerikai
Haas azt mondta, hogy egyelőre nincs konkrét elképzelés arról, kiket is alkalmazna, de mindenképp szeretne egy tapasztalt F1-es pilótát és esetleg egy fiatal amerikait. 
„Valaki olyan kellene, aki ismeri az idei motorokat is, mert tavalyhoz képest is hatalmas volt a változás. Aztán a jövőben egyértelműen szeretnék egy fiatal amerikai versenyzőt is, az lenne az ideális. Azonban egyelőre még nem konkretizáltuk a dolgokat. Többen is bejelentkeztek már nálunk azzal, hogy érdekelné őket a dolog, de egyelőre nincs semmi biztos, csak annyi, hogy egy tapasztalt, mai Forma-1-es kellene, aki fél-egy éven belül felszabadul, valamint egy ígéretes ifjonc, lehetőleg amerikai.”
F1: Segítséggel indulna az amerikai csapat 35


Steiner hasonlóan általánosságokban beszélt a többi csapattag alkalmazásáról: „Most kezdődik az igazi munka. Embereket kell szereznünk, el kell dönteni, hogy 2015-ban vagy ’16-ban indulunk, és hogy ki lesz a partner. Azt is, hogy kik lesznek a fő technikai és logisztikai szakembereink. Onnan kell majd dolgozókat szerezni, ahol dolgozunk. Szóval ez eltart még egy darabig. Már beszéltünk egyesekkel, de azt nem mondhatom el, kik vannak a listánkon.”
Nyereséget termelni a Forma-1-ben
Haas leszögezte, hogy a Forma-1-es szerepléssel elsősorban az USA-ban már bejáratott autóipari szerszámgyártó cége, a Haas Automotive globális népszerűsítése a célja, és abban bízik, hogy nyereséges(!) lesz a csapat működtetése. 
„A fő célom, hogy a Forma-1-en keresztül, főképp a tengerentúli piacokon, a Haas Automotive-ot egyszerű szerszámgyártóból prémium márkává tegyem. Az F1-nek nagyon sok rajongója van Kínában, Európában, Kelet-Európában, Ázsiában, Japánban, Malajziában, azokon a piacokon, ahol közismert névvé akarom tenni a cégünket. Ahogy a NASCAR-ral sikerült már bejáratni a Haas Automotive-ot az Egyesült Államokban, úgy szerintem a Forma-1 pedig globális prémium márkává tehet minket. Az ideális cél az eladásaink megduplázása lenne.”
USF1 2.0?
A Haas-projekt, az alapító-főnök kijelentései sokakat a korábbi, nagy ígéretek és elképzelések után csúnyán bukó csapatokra, különösen az alig öt éve már az indulás előtt befuccsolt, szintén észak-karolinai USF1-ra emlékeztetnek. Haas maga is érzi a nem túl hízelgő párhuzamot.
„A USF1 csúnya árnyékot vet. de becsülöm, hogy megpróbálták, én pedig bizonyítani akarom, hogy Amerikából is sikerülhet ez. A különbség köztük és köztünk az, hogy ők a nulláról indultak, de nálunk már fele kéznél van annak, ami az F1-hez kell.”