A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt hétvégén hivatalosan is indulási engedélyt adott az amerikai NASCAR-ban tevékenykedő Gene Haas projektjének.
A motorsport-szakember és partnere, az egykor a Jaguar F1-nél, majd a Red Bullnál technikai igazgatóként dolgozó Günther Steiner hétfőn tartott átfogó sajtótájékoztatót, amely azonban elég bizonytalan benyomást tett, és az F1 helyzetét illető pontos ismeretek hiányát jelezte.
2015 vagy 2016?
Haas egyelőre például azt sem tudta megmondani, hogy él-e majd a 2015-ös belépési lehetőséggel, vagy sem: „Jó lenne 2015-ben kezdeni, mert az első év így is, úgy is nehéz lesz. Hatalmas kihívás már az autók pályára küldése, a futamról futamra való utazás, a logisztika megoldása is nagy falat lesz, szóval minél előbb kezdjük a tanulást, annál jobb. Pár héten – mondjuk négy héten – belül kiderül, hogy melyik évet célozzuk. 2015 túl hamar jön, 2016 túl messze van még.”
Ragaszkodnak az USA-hoz
A logisztikát nem fogja könnyíteni, hogy Haas az USA-ban, az észak-karolinai Kannapolisban kívánja tartani a csapat székhelyét.
„Fogjuk majd a (jelenlegi) épület egy részét, és az lesz a Forma-1-es főhadiszállásunk, itt, Kannapolisban. Ez az első lépés, sőt, már a tető épül az új szárnyon, szóval pár hónap múlva kész lehet. Ideális esetben a központ Kannapolisban lesz, aztán lesz egy bázisunk, ahol az autót össze- és szétszerelik Németországban vagy Olaszországban, attól függően, ki lesz a partnerünk.”
Steiner így indokolta, miért nem költöznek Európába: „Természetesen megvizsgáltuk ezt a lehetőséget is, de aztán visszanyúltunk ide, hiszen amerikai csapat vagyunk. Nem akartuk azt az utat választani. Megvan a tervünk, amit végig akarunk vinni. Persze nem egyedül, lesznek partnereink Európában. De egy létező csapat megvásárlása nem illett a terveinkbe, a központunk az USA-ban kell, hogy legyen.”
A partnerek tudásával vernék a régieket
Persze egyelőre a partnerek kiléte is nagy kérdés, a kasztnit lehetőleg a korábban a HRT-nek is szállító olasz Dallarától rendelnék, míg a motorszállítói, technikai partneri szerepre talán a Ferrari a legesélyesebb – főleg, hogy egyes értesülések szerint a Mercedes máris elutasította Haasékat.
„A (bázis létrehozása után) következő lépés, hogy komoly tárgyalásokba kezdjünk a partnerekkel. Jelenleg három motorszállító van a Forma-1-ben – a Renault, a Mercedes és a Ferrari -, szóval meg kell találni, kivel dolgozunk majd.”
„Ez lényegi kérdés, látnunk kell, hogy ki tudja biztosítani a megfelelő technikai hátteret, amire szükségünk lesz. Úgy szeretnénk, mint a NASCAR-ban a Herdricks Motorsportsszal, azaz olyan partnerrel dolgoznánk, ahol megvan a szekértelem, hiszen be kell ismernünk, hogy ehhez még nem értünk, komoly tanulás vár ránk. Egyszerűen nem lenne reális azt mondani most, hogy egy-két éven belül már érteni fogjuk a Forma-1-es autókat. Eltart majd egy darabig a tanulás, addig pedig komolyan támaszkodnunk kell a technikai partnerre is.”
„Az első autónk nem lesz igazi Haas Formula járgány, kezdetben nagyon sok technológia származik majd a partnereinktől. De szépen lassan kitanuljuk majd, és a saját lábunkra állunk. A saját pályájukon verjük majd meg az európaiakat.”
Veterán + fiatal amerikai
Haas azt mondta, hogy egyelőre nincs konkrét elképzelés arról, kiket is alkalmazna, de mindenképp szeretne egy tapasztalt F1-es pilótát és esetleg egy fiatal amerikait.
„Valaki olyan kellene, aki ismeri az idei motorokat is, mert tavalyhoz képest is hatalmas volt a változás. Aztán a jövőben egyértelműen szeretnék egy fiatal amerikai versenyzőt is, az lenne az ideális. Azonban egyelőre még nem konkretizáltuk a dolgokat. Többen is bejelentkeztek már nálunk azzal, hogy érdekelné őket a dolog, de egyelőre nincs semmi biztos, csak annyi, hogy egy tapasztalt, mai Forma-1-es kellene, aki fél-egy éven belül felszabadul, valamint egy ígéretes ifjonc, lehetőleg amerikai.”
Steiner hasonlóan általánosságokban beszélt a többi csapattag alkalmazásáról: „Most kezdődik az igazi munka. Embereket kell szereznünk, el kell dönteni, hogy 2015-ban vagy ’16-ban indulunk, és hogy ki lesz a partner. Azt is, hogy kik lesznek a fő technikai és logisztikai szakembereink. Onnan kell majd dolgozókat szerezni, ahol dolgozunk. Szóval ez eltart még egy darabig. Már beszéltünk egyesekkel, de azt nem mondhatom el, kik vannak a listánkon.”
Nyereséget termelni a Forma-1-ben
Haas leszögezte, hogy a Forma-1-es szerepléssel elsősorban az USA-ban már bejáratott autóipari szerszámgyártó cége, a Haas Automotive globális népszerűsítése a célja, és abban bízik, hogy nyereséges(!) lesz a csapat működtetése.
„A fő célom, hogy a Forma-1-en keresztül, főképp a tengerentúli piacokon, a Haas Automotive-ot egyszerű szerszámgyártóból prémium márkává tegyem. Az F1-nek nagyon sok rajongója van Kínában, Európában, Kelet-Európában, Ázsiában, Japánban, Malajziában, azokon a piacokon, ahol közismert névvé akarom tenni a cégünket. Ahogy a NASCAR-ral sikerült már bejáratni a Haas Automotive-ot az Egyesült Államokban, úgy szerintem a Forma-1 pedig globális prémium márkává tehet minket. Az ideális cél az eladásaink megduplázása lenne.”
USF1 2.0?
A Haas-projekt, az alapító-főnök kijelentései sokakat a korábbi, nagy ígéretek és elképzelések után csúnyán bukó csapatokra, különösen az alig öt éve már az indulás előtt befuccsolt, szintén észak-karolinai USF1-ra emlékeztetnek. Haas maga is érzi a nem túl hízelgő párhuzamot.
„A USF1 csúnya árnyékot vet. de becsülöm, hogy megpróbálták, én pedig bizonyítani akarom, hogy Amerikából is sikerülhet ez. A különbség köztük és köztünk az, hogy ők a nulláról indultak, de nálunk már fele kéznél van annak, ami az F1-hez kell.”