Sorozatunkban bemutatjuk a Forma-1-es csapatoknál dolgozó fiatal magyar tehetségeket. (A nyitó cikket ide kattintva olvashatják.)
Hosszú évek után újra az élboly közelében versenyez a Williams, de számomra még mindig kérdőjel a csapat. Hol végez Massa és Bottas idén?
A 2014-es szezon nagyon érdekes és izgalmas, a nagy szabályváltozások pedig esélyt adnak a Williamsnek hogy javítsunk a tavalyi kiábrándító szezont követően. Nehéz megjósolni, hol végzünk majd az idény végén, mert jelenleg nagyon szoros a mezőny, de remélhetőleg folyamatosan tudunk javítani az autón és sikerül pontszerző helyen célba érni minden versenyen.
A Williams grove-i központjában dolgozol. Van személyes kapcsolatod a versenyzőkkel?
A feladataim más jellegűek, de Barrichellóval már ebédeltem együtt, és találkoztam a csapat sok múltbeli pilótájával, és a jelenlegi versenyzőkkel is Bruno Sennától Maldonadón át Massáig. Maldonadóval volt egy egészen khmm…, speciális találkozásom is.
Várj, kitalálom. Neked hajtott a parkolóban!
Éppen a mosdóba igyekeztem, amikor az ajtó elé érve megláttam őt és még valakit. Ott álldogáltak az ajtó előtt. Mikor éppen beléptem volna, Maldonado kérdezte, hogy esetleg lennék-e a tanú, miközben vizeletmintát ad az FIA-nak. Igent mondtam. Előre nem bejelentett ellenőrzés volt tavaly nyáron, ha jól emlékszem, 4-5 versenyzőnél egy időben.
Géza nézelődött kicsit, aztán jött Forma-1
„7-8 éve besétáltam a Műszaki Egyetemre, ahol közölték, hogy a BSc-nél többet érő mérnöki diplomámmal és egy szintén mérnöki, nemzetközileg elismert kiegészítővel együtt is 4 évet kellene oda járnom nappali tagozaton, hogy szerezzek egy MSc-t. Ekkor kezdtem nézelődni külföldön” -meséli István Géza, hogy került ösztöndíjjal Angliába, a Forma-1-hez több szálon kapcsolódó rangos cranfieldi egyetemre. Az 1981-es születésű fiatalember 3 éve a Williams-alkalmazott, ahol „először az üzletfejlesztési részlegen kezdtem dolgozni, később különböző technológiai projekten, jelenleg pedig leginkább a belső folyamatokkal foglalkozom, amik biztosítják a napi szintű működést, lehetővé téve a csapat különböző projektjeinek megfelelő ellátását a szükséges alkatrészekkel és egyéb dolgokkal. Folyamatok felmérése, felülvizsgálata, javítása, definiálása, pontosabbá tétele, stb. a feladatom”.
Géza leginkább a változatosságot szereti a munkájában, kevésbé köztudott, de a máig családi többségi tulajdonában lévő és a család irányítása alatt működő Williams az energetikától a Nissan Nismo-projektjén keresztül a Formula E-ig számos helyre bedolgozik. Részt vettek a Jaguar C-X75-ös kifejlesztésében is, amelynél konkrétan Géza felelt azért, hogy miként kapcsolják össze a különálló cellákat egy nagy akkumulátorcsomaggá.
Győzelmeinek számát tekintve a Forma-1 harmadik legsikeresebb csapatának számító Williams központja egy kisebb város szélén található Oxfordshire-ben, rengeteg zöld területtel körülvéve, amit ki is használnak a csapat alkalmazottai. „A munkanap általában 9 órás, egy órás ‘ebédszünettel’: ilyenkor szinte mindenki sétára, futásra, biciklizésre, konditeremre, vagy focizásra is szakít időt. De ami nagyon lényeges, hogy általában mindenki segítőkész és bárkihez, bármikor oda lehet menni. Nagyon barátságos a hangulat, persze van túlóra is, de ez az iparág sajátja.”
A főnököd, Frank Williams az egyik legnagyobb név a Forma-1-ben, kívülről megközelíthetetlen embernek tűnik. Milyen vele dolgozni?
Ha nem kell utaznia, akkor Frank minden nap itt van a cég telephelyén, és egyáltalán nem elérhetetlen. Lehet vele beszélgetni is, ha éppen nem elfoglalt. Igazából a családból mindenki barátságos és segítőkész, a lánya, Claire (aki helyettes csapatvezető – L.Cs.), a fia, Jonathan, és ő maga is.
A legilletékesebbtől kérdezem: a Forma-1-re jellemző brutális pénzek és hi-tech ellenére mégis előfordulnak olyan bakik, hogy nincs a verseny helyszínén valamilyen alkatrész. Hogyan történhet ilyen?Minden egyes alkatrész elkészítése szigorúan definiált lépések sorozata, amin keresztül kell menni. Vannak alkatrészek, amelyek igen erőforrás- és/vagy időigényesek, ezeknek az úgymond „túltermelése”, tehát olyan alkatrész legyártása, amelyet végül nem használunk fel, csak foglalja az erőforrásokat más alkatrészek elől. Természetesen kell tartalék is mindenből, de mondjuk az év eleji tesztidőszakban előfordul egyes csapatoknál, hogy ha valami nem úgy sikerült, mint tervezték, akkor éjjel-nappal dolgoznak. Ilyenkor, ha az ember kimegy a leggyakrabban használt reptérre, ott bizony rengeteg furcsa „kézipoggyásszal” utazó embert láthat.
Az is furcsa számomra, hogy óriási hullámvasutat járt be az elmúlt évtizedekben a csapat. Hosszú évekig dominált, aztán évekre a győzelem közelébe sem került. E mögött mi állhat?
A futam a pályán zajlik, ott azonosak a keretek, viszont a versenyautók és a versenyzők mögött a csapatok különböző üzleti modellt, folyamatokat, infrastruktúrát, beszállítói hálózatot, gépeket, eszközöket, szemléletet használnak, és persze más szakembereket. Sokat számít, hogy az egyes csapatok felépítése mennyire „optimális” az adott idényben, hogy a lehető legjobb eredményt hozzák. Előfordulhat, hogy a szabályváltozások nem illenek össze megfelelően az egyes csapatok felépítésével, vagy a felhasznált eszközökkel, emberekkel, esetleg az anyagi háttér változik. Ezek mind befolyásolják a pályán látható teljesítményt, ahol már tizedek dönthetnek. A tévénéző nem látja, de a háttérben is nagyon komoly verseny zajlik a csapatok között.
Elhiszem, hogy komoly munkát végeztek, talán így még rosszabb elviselni a kritikát, amiből idén bőven kapott a Forma-1. Te mit gondolsz például az idei autók hangjáról?
Számomra egyáltalán nem meglepetés, hogy halkabbak lettek, hiszen a kiáramló gáz útjába került valami, amivel munkát végeztetünk, közben lelassítjuk a gázt. Ez a fejlesztés következménye.
Szintén jelentős fejlesztés, hogy egyre inkább az energia-visszanyerő rendszerek használata irányába megy a széria.
Személy szerint kedvelem az ilyen módosításokat, mert új feladatokat adnak a mérnökök számára. Talán lehetett volna fokozatosabb az áttérés a tavalyi évről, mondjuk fokozatosan csökkenteni a maximális fordulatszámot, az üzemanyag-átfolyás maximális mennyiségét és sebességét, a felhasználható, generálható és tárolható energia mennyiségét (ERS). A hibrid technológia egyre fontosabbá válik a hétköznapi autókban. A Williams rendelkezik a tudással és infrastruktúrával, képes az ilyen és ehhez hasonló innovatív technológiák fejlesztésére, átültetésére. Nagyon jó példa erre a Jaguar C-X75 is, amely az egyik legmodernebb autó, ami valaha készült.
Egyesek szerint hiba, hogy az autóversenyek csúcsa a fogyasztáscsökkentésre koncentrál.
Volt F1-pilóták is megfogalmaztak kritikát a változásokkal kapcsolatban. Számodra ki a Williams eddigi legjobb versenyzője? Ki a kedvenced, és miért?
Damon Hill és Jacques Villeneuve voltak a kedvenceim a vezetési stílusuk miatt. Nem szeretem az agresszív versenyzőket.
A Williams nem csak abban különleges, hogy számos iparágból kérik a szaktudásotokat, a csapat kiemelten kezeli a rajongóit is. Van múzeum, és rendszeresen együtt lehet nézni a bázison a versenyt a csapattagokkal.
Ha jól tudom, akkor idén 6 alkalommal van erre lehetőség, 2 különböző csomagban, de mindkettőben van étel és ital, szimulátorvezetés, nagy képernyőn lehet követni az eseményeket. Van elemzés az időmérő után, élő interjú a pályáról, a verseny közben rendszeres taktikai és stratégiai áttekintés, majd a verseny után is elemzés, a múzeumban meg lehet nézni az összes autót, illetve lehet vásárolni különleges relikviákat (pl. használt alkatrészeket). Óriási élmény, amikor azok között ülve nézi valaki a versenyt, akik az egyes alkatrészeket gyártották, illetve olyan plusz információkhoz lehet jutni közvetlenül a pályáról, amikhez senki más nem férhet hozzá.
Apropó szimulátor! Vezetted már a sajátotokat?
Nem vezettem, de láttam jó néhányszor. Elképesztő a grafikai felbontása, a fizikai modell, illetve a pályacsík részletessége. Egyszer ültem benne, de azt el kell mondanom, hogy nem a legkényelmesebb, hiszen nekem nincs saját ülésem.
Milyen autóval közlekedsz a hétköznapokban?
Ford Focus MK2 Facelift. A kategória egyik legjobb váltója, futóműve, és ebből következően az egyik legjobb vezetési érzete. Egyrészt a kiforrott technológia szól mellette, másrészt igen átfogó számítást végeztem a vásárlása előtt a felmerülő költségre vonatkozóan (értékvesztés, fenntartás, futott táv, alkatrész ellátottság, elérhető szervizhálózat), mindezt kivetítve a várható időtartamra, amíg nálam lesz. Ezen felül pedig fontos a könnyen hozzáférhető OBD-csatlakozó, ugyanis általában monitorozom a kocsit.
Racionális választás, de mi az álomautód?
Nem igazán van álomautóm. Azért mondjuk egy 1967-es Ford Mustangot el tudnék képzelni.
(Nyitóképünkön Géza az FW07-esen ül, amellyel Alan Jones a Williams első címét szerezte.)