Nico Rosberg behúzta, 2013 után idén is győzött a Monacói Nagydíjon. A német a vitatott módon megszerzett pole-t megtartva rajt-cél győzelmet aratott Monte-Carlo utcáin, míg az őt üldöző Lewis Hamilton a stratégia és saját rossz helyzetfelismerése, kivárása miatt csak a 2. lett. A futam végén félvakon vezető angol azonban megvédte a pozícióját az üldöző Daniel Ricciardótól.
A címvédő Sebstian vettel motorhiba miatt pár kör után kiesett, a kiválóan rajtoló Kimi Räikkönen pedig defekt miatt veszítette el a dobogós helyezést.
Az igen dinamikus versenyen Fernando Alonso csendben hozta a 4. helyet, mögötte hasonlóan észrevétlenül lett 5. az idén végig pontot szerző Nico Hülkenberg.
A McLaren kettős pontszerzéssel mászott ki a hullámvölgyből, Felipe Massa jó stratégiával hozott pontokat a Williamsnek, de a verseny szenzációja Jules Bianchihoz kötődik, ugyanis a „szomszédban”, Nizzában született francia pilóta, még az időbüntetés ellenére is, pontszerzőként ért be a Marussiával, a mezőny végi kiscsapat ötödik évében végre a top10-ben zárt. A Caterhamnél szívhatják a fogukat, ugyanis Marcus Ericsson is hajszálnyira volt ettől a 11. helyen.
Így zajlott a futam
Borús, de száraz időben sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a Monacói Nagydíj előtt Monte-Carlóban. A futam az idény egyik fénypontja, a szupergazdag, csillogásáról ismert minihercegség pályáján a pole aranyat ér, előzni szinte lehetetlen, a balesetek és a biztonsági autó pedig mindent boríthat.
A rajtnak és a versenynek külön pikantériát adott a Mercedes-pilóták közti rivalizáció, és a szombati időmérő eseményei. Az elmúlt négy futamon domináló Lewis Hamilton csak a 2. helyről várta a startot, miután az ideiglenes pole-idő megfutása után a tavalyi monacói győztes csapattárs, Nico Rosberg „hibája” miatt nem tudott utolsó gyors kört futni.
A német a 2008-as bajnok sorozatának megszakítására hajtott, míg Hamilton meg volt győződve róla, hogy Rosberg szándékosan szúrt ki vele, cserébe alig burkoltan kilökéssel fenyegetőzött. A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda még a verseny előtt sem merte kijelenteni, hogy nem ütköznek majd. „Butaság ilyesmivel vádolni a csapattársat, délelőtt próbáltam is tisztázni a dolgot Lewisszal, de nem sikerült” – mondta a háromszoros bajnok osztrák.
Az ezüst nyilak mögött a két Red Bull (Ricciardo és Vettel), a két Ferrari (Alonso és Räikkönen), a Toro Rossók (Jean-Eric Vergne 7., Danyiil Kvjat 9.), a McLaren újonca, Kevin Magnussen (8.) és a Force Indiá-s Sergio Perez (10.) sorakozott a top10-ben a 78 körös futam előtt.
A starthoz a többség a szuperlágy (piros) keveréket választotta, csak Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Adrian Sutil, a két marussiás, és bokszutcából kezdő Marcus Ericsson választotta a lágy (sárga) Pirellit.
A felvezető körre Maldonado nem tudott elindulni, visszatolták a bokszutcába.
A rajt Monacóhoz képest végtelenül simán zajlott, mindenki elfért az első kanyarban, de csak a Mirabeau-ig tartott a nyugalom, ahol Button összeért Perezzel, a Force India keresztbe fordult. A biztonsági autót azonnal beküldték.
A rajtnál a mercisek megtartották a sorrendet, Räikkönen viszont ugrott nagyot, Alonsót és Ricciardót is átugorva a 4. helyre lépett előre, a szintén javító Vettel mögé. Mögöttük Alonso, Magnussen, Vergne, Kvjat és Hülkenberg sorakozott a pontszerző helyeken.
A 4. körre újraindított futamon Hamilton nem tudta elkapni Rosberget, Vettel viszont katasztrofálisan visszaesett, a motorhibával küszködő Red Bull mellett lassan a teljes mezőny elment. Räikkönen a 3. helyre lépett előre.
Vettel egy hosszú bokszkiállás után körhátrányban tért vissza a pályára a 6. körben, de a 7. körben a csapat a verseny feladására kérte, a címvédő 100. Red Bull Racing-es futama a a bokszutcában ért véget.
A Toro Rosso orosz újoncát a 10. körben érte utol a technika ördöge, a 10. helyről elkezdett visszaesni, az utolsó pontszerző pozícióba Valtteri Bottas lépett előre.
A sorrend a 12. körben a sorrend Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Magnussen, Vergne, Hülkenberg Button, Bottas volt a top10-ben.
A mercedesesek a 20. kör környékén kezdték elérni az potenciális első kerékcsere idejét, miközben Hamilton egyre közelebb került Rosberghez. Ugyanakkor Ricciardo is kezdett felzárkózni a 3. helyet őrző Räikkönenre.
Az addig ügyesen előzgető sauberes Adrian Sutil a 25. körben az alagút kijárati, igen nehéz féktávján dobta el az autót, a korlátnak csapódott, majd a bukótérben állt meg. A törmelék miatt a 26. körre be is küldték a biztonsági autót, azonnal megindultak a kerékcserék is.
A bokszutcában óriási volt a forgalom, Vergne és Magnussen majdnem ütközött is, borítékolható volt a büntetés a franciának.
A sorrend az újrarajtolás előtt Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Massa, Vergne, Magnussen, Hülkenberg és Button volt a top10-ben, azonban a ferraris finn másodszorra is kiment kereket cserélni – talán törmelékes defekt miatt -, a dobogós reményei elúsztak, a 13. helyre esett vissza. Közben Hamilton a csapatnál panaszkodott, hogy miért nem hívták ki azonnal, majd hozzátette, hogy előre tudta, úgysem fogják.
A 31. körben indult újra a verseny, egy pozíciócsere történt Vergne és Magnussen között, a sorrend Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso, Massa, Vergne, Magnussen, Hülkenberg, Button és Bottas volt a top10-ben. Egy körig, ugyanis Hülkenberg az alagútra fordító Portier-ben ragyogó manőverrel megelőzte Magnussent.
Magnussent a csapat figyelmeztette, hogy vissza kellene adnia a pozíciót Vergne-nek, de addigra már köztük volt Hülkenberg is. A helyzetet tovább bonyolította, hogy Vergne-re a bokszutcai incidens miatt bokszutca-áthajtásos büntetés várt.
Hátul a 13-14. helyen a Caterham és a Marussia vívta a konstruktőri 10. helyért folyó küzdelmet, a féltávnál egy előzés után Jules Bianchi vette vissza a pozíciót Kobajasi Kamuitól. A marussiás francia még egy helyet kapott ajándékba, amikor honfitársa, Vergne letöltötte a bokszutca-áthajtást, és a Marussia mögé (valamint a Caterham elé) tért vissza. Bianchi a 12. helyre lépett előre.
A 42-43. körben Hamilton kezdett Rosberg nyakára érni, már elérte az egy másodperc alatti, DRS-távolságot, támadni viszont nem kezdett, kivárt és kicsit visszavett, ugyanis a németet üzemanyag-spórolásra kérte a csapat.
Massa késői kerékcseréje után Räikkönen visszatért a pontszerző bolyba, míg egykori csapattársa a Williamsszel kívül került a top10-en.
Az 52. körben Jean-Eric Vergne végig problémás versenye befejeződött, motorhibával állt ki a bokszba. Maldonado, Vettel és Kvjat után a negyedik renault-s, a harmadik Red Bull-os autó adta meg magát.
Bottas az 56. körben hibázott az alagút kijáratánál, többen is elmentek mellette, de levágta a sikánt. Vissza kellett volna adnia a helyet, de erre már nem volt lehetősége, ugyanis füstölő autóval félrehúzódott. A biztonsági autóra nem volt szükség, de a finn év eleje óta tartó pontszerzési sorozata megszakadt.
A Williams kiesése után a sorrend pontszerző helyeken Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Magnussen, Button, Gutierrez, Räikkönen és Massa volt, míg a marussiás Bianchi a 11. helyen remélhette pályafutása és a 2010-es kiscapatok első pontját.
Ezt a később letöltendő 5 másodperces bokszutcai büntetése akadályozhatta meg, az esélyeit viszont növelte, hogy a 61. körben Gutierrez a Rascasse-ban a korlátnak ment, kiesett. Mivel a bokszutca-bejárat közelében történt a baleset, a biztonsági autót nem küldték be, a Saubert anélkül is el lehetett távolítani. Bianchi a 10. pozíciót szerezte meg, minden a büntetésen múlott.
A 65. körben a visszaeső Hamiltont a csapat arról kérdezgette, miért hallgatott el, kérték, hogy szóljon valamit. Az angol azzal reagált, hogy valami belement a szemébe, azzal küszködik.
10 körrel a vége előtt Rosberg 5 másodperccel vezetett, mögötte Hamilton, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Magnussen, Button, Räikkönen, Massa és Bianchi haladt a pontszerző pozíciókban.
Hamilton egyre inkább lemaradt, a Mercedes a rádión emlékeztette az amúgy is ideges angolt, hogy Ricciardo akár utol is érheti. Főleg, hogy a mercisek a 70. körtől komoly lekörözésbe kezdtek, a mezőny sűrűjén kellett átverekedniük magukat.
A 73. körben Button megelőzte saját csapattársát, Magnussent, miközben épp Hamilton próbálta átfűzni magát rajtuk. Közben hátrébb Magnussen és Räikkönen akadt össze a hajtűkanyarban, mindketten állóra lassítottak, többen is elmentek mellettük. Grosjean és a caterhames Ericcson is előrelépett a pontszerző helyekre, Räikkönen újabb kerékcserére kényszerült.
Az utolsó előtti körre Ricciardo egészen Hamilton nyakára ért, a 2-3. hely sorsának eldöntése az utolsó percre maradt, de az ausztrál már nem tudott előzni.
Rosberg 2013 után újra megnyerte a Monacói Nagydíjat, mögötte csapattársa, Lewis Hamilton második helyének köszönhetően a Mercedes újabb kettős győzelmet ünnepelhetett, míg Ricciardo idei második dobogós helyének örülhetett.
A további pontszerző helyeken Alonso, Hülkenberg, Button, Massa, Grosjean, Bianchi, és Magnussen osztozott. A Marussia francia pilótája az öt másodperces büntetéssel együtt is pontot hozott, több mint négy év után az egyik kiscsapatnak is sikerült a top10-be jutnia. A Caterhamnél lélekromboló lehetett, hogy ők is hajszálnyira, a bármikor máskor ragyogó eredménynek számító 11. helyen végeztek.
A Forma-1-es világbajnokság két hét múlva a Kanadai Nagydíjjal folytatódik.
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo, 2014.05.25.