A Ferrari és  Shell már jópár közös sikeren vannak túl. Amióta tart a szerelem, a Ferrari 67 egymást követő versenyen szerzett pontot és tavaly egyetlen futamot sem kellett műszaki probléma miatt feladni. Együttműködésük 12 egyéni és 10 konstruktőri világbajnoki címet tudhat magáénak. A Vezess.hu megnézte, mit is takar a közös munka a versenyhétvégén.
Idén pusztító meleg várta a látogatókat pénteken a Hungaroringen
Idén pusztító meleg várta a látogatókat pénteken a Hungaroringen

Idén pusztító meleg várta a látogatókat pénteken a Hungaroringen

Bár a mogyoródi versenypálya pénteken még nem pörgött fullgázon, a látogatók sem leptek még el minden négyzetmétert, a pályán, illetve a pálya mellett már javában folyik a munka. A Shell üzemanyagot, olajat szállít a maranellói csapatnak, de a kapcsolat nem merül ki annyiban, hogy lerakják  versenyre szánt 1600 liter benzint, aztán lelépnek. Az F1-es verseny a világ talán legdrágább tesztüzeme, ami itt megfelel, az bőven jó lesz az utcára is. És a jövő Shell üzemanyagai, kenőanyagai itt vizsgáznak.
Az olaszok tudnak és szeretnek élni, jól élni. Ide is kiváló szakácsot hoztak magukkal

Az olaszok tudnak és szeretnek élni, jól élni. Ide is kiváló szakácsot hoztak magukkal

Nincs trükközés
Azt gondolnánk, hogy ha már saját beszállítója van egy csapatnak, akkor az olyan menő benzint kotyvaszt nekik, amilyet csak akar. Hát sajnos nem. Az F1-ben használt üzemanyagnál nem lenne nagy kunszt valami durvábbat összehozni, csak sajnos ezeket a spéci, teljesítménynövelő adalékokat a Nemzetközi Automobil Szövetség tiltja. Hogy miért? Az ok állítólag az, hogy így a benzingyártók olyan kutatásokat kénytelenek végezni, amellyel sokat lendítenek a közúti forgalomban használt üzemanyagok jobbá tételéhez. Például az F1-ben használt, több száz összetevőből álló benzineknek bizonyos százalékban bio-komponenseket is kell tartalmazniuk. Ez a Shell-Ferrari csapatnál 5,75 százalék. Bár a legtöbb F1-ben használt dolog az átlagautósnak csak álom, a benzin mégis elérhető. A Shell kutakon tankolható prémium üzemanyag csupán minimális mértékben különbözik a versenyeken is használttól.
Van ahol csirkéket melengetnek, itt a gumikat tartják forrón. Illetve pontosan még nem, de a kis melegítő bundát már rájuk húzták.

Van ahol csirkéket melengetnek, itt a gumikat tartják forrón. Illetve pontosan még nem, de a kis melegítő bundát már rájuk húzták.

Milyen a jó benzin?
Azt már tudjuk, hogy nem kell feltétlenül hatalmas teljesítményűnek lennie. Sokkal fontosabb szempont – pláne az utóbbi időben, amikor is a korábbi szezononkénti 8 helyett már csak 5 motorral gazdálkodhatnak a csapatok – hogy a benzin, illetve a motorban használt kenőanyag helytálljon a rettenetes üzemi hőmérséklet, sűrítés és fordulatszám mellett is. Stabil maradjon, csökkentse a súrlódást. Az új, 1,6-os, V6-os, turbós motorok jóval nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mint a korábbi motorok.
Balra a benzint vizsgálják, jobb oldalon pedig az olajokkal bíbelődnek

Balra a benzint vizsgálják, jobb oldalon pedig az olajokkal bíbelődnek

Mennyit tankolnak?
Verseny közben tankolást már jó ideje nem láthatunk a Forma-1-es közvetítéseken, így az autóknak összesen 100 kilogrammnyi – durván 130-140 liternyi – benzinnel kell teljesíteni a futamot. Ne akarjuk megtudni, mennyit fogyasztanak 100-on…
Labor a pálya mellett
A Shell csinos, a többi ferraris viskóhoz színben és megjelenésben tökéletesen passzoló mozgó labort is utaztat versenyhelyszínről versenyhelyszínre, és naponta több üzemanyag-, illetve olajtesztet végez a Ferrarinak. Az üzemanyagot főként azért tesztelik, mert annak folyamatosan meg kell egyeznie a FIA-nak korábban leadott és engedélyeztetett minta tulajdonságaival. Ha nem egyezik, a csapat mehet vissza a balettba ugrálni.
A motorolaj ellenőrzésének már több haszna van – és nincsenek is szigorú előírások vele kapcsolatban – itt a folyamatosan vett mintákat forgólemez-elektródás olajelemzőbe teszik, amely pár perc zúgás, zakatolás után megmondja, hogy milyen fémeket talált a használt olajban és mennyit. A monitort nem volt szabad lefényképezni, de talán nem visznek el vasra verve egy ablaktalan, nyirkos maranellói tömlöcbe, ha elárulom, hogy egyedül ólomból volt láthatóan több a vizsgált olajban.
Ócska hűtőszekrénynek tűnik, amibe egy sör sem fér bele, de ez nem az. Hanem olajvizsgáló csodamasina

Ócska hűtőszekrénynek tűnik, amibe egy sör sem fér bele, de ez nem az. Hanem olajvizsgáló csodamasina

Itt nem ökölnyi fémforgácsokra kell gondolni, hanem rettentő apró, alig kimutatható mennyiségekre. Ennek ellenére ez mégis roppant fontos információ a Ferrari mérnökeinek, hiszen így pontos képet kapnak arról, milyen állapotban van a motor. Versenyhétvégénként 40 olaj- és 30 üzemanyagmintát vizsgálnak. Hogy jól menjen a Ferrari.