2014-ben a Forma-1-ben az új, 1,6 literes turbós V6 hibrid erőforrásokkal együtt a motorfejlesztés szigorú korlátozását is bevezették, csak az idények között – négy év alatt lépcsősen egyre korlátozottabb mértékben – lehet teljesítménynövelő fejlesztéseket végrehajtani.
A költségcsökkentést célzó ötlet elsőre is vitathatónak tűnt, az idei évre elkészült három motor (Mercedes, Ferrari és Renault) közti különbségek pedig rámutattak, hogy a fejlesztés befagyasztása nem tesz jót a versenynek. Az év folyamán a Mercedeshez képest hátrányban lévő Renault és Ferrari, valamint klienseik részéről egyre gyakrabban merült fel a szabályok lazítása, most, az Orosz Nagydíjon pedig keresztül is verték a szándékot.
A hat csapatot, valamint a fejenként hat-hat szavazattal rendelkező Bernie Ecclestone-t és az FIA-elnök Jean Todtot összefogó Stratégiai Munkacsoport szocsi értekezletén többségi szavazattal a motorfejlesztés felszabadítása mellett döntöttek, de ahhoz, hogy ez szabállyá váljon, még az FIA Forma-1-es Bizottságának is jóvá kell hagynia.
Az utóbbi szervezetben az összes csapat főnöke, Ecclestone, Todt, nyolc versenyszervező, a gumiszállító Pirelli, a szponzorok képviseletében a Rolex és a Marlboro, a motorgyártók képviseletében pedig a Renault foglal helyet jelenleg.
A Renault-motorral idén küszködő Red Bull főnöke, Christian Horner így beszélt pénteken:
„Szingapúrban a csapatok teljes egyetértésre jutottak, de aztán a megbeszélést követően a Mercedes megváltoztatta az álláspontját. Azóta a Stratégiai Munkacsoport újabb ülésén a többség megszavazta (a motorfejlesztés felszabadítását), most már csak a Forma-1-es Bizottságon kell átmennie, hogy aztán idény közben is szabad legyen fejleszteni.”
„Majd meglátjuk, hogy ott hogy alakul a szavazás. Az FIA támogatja az elképzelést, a FOM (Ecclestone-ék) is, és persze a nem-mercedeses csapatok is támogatják. Nagyjából egy hónap múlva kiderül.”
„Befagyasztott motorok – ez nem Forma-1” – mondta a Ferrari-főnök Marco Mattiacci. „Egyetértek Christiannal. A többség megszavazta, hogy töröljük ezt, meglátjuk, mi lesz a Forma-1-es Bizottságban”
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff természetesen nagyon nem vette jó néven a fentieket.
„Először is: nagyon meglep, hogy ilyeneket hallok, ugyanis délelőtt ülésezett a Startégiai Munkacsoport, ami pedig ott elhangzik, az pontosan az, amit a név is sugall, stratégia, ami nem tartozik a nagyközönségre. Nincs még végleges döntés, ugyanis előbb át kell mennie a Forma-1-es Bizottságon, majd a Motorsport Világtanácson is, szóval szerintem nagyon nem illik nyitott ügyekről nyilatkozgatni.”
„A Stratégiai Munkacsoportnak nem szabadna kevernie, mielőtt végleges döntés születik. Tegyük ezt tisztába: a Stratégiai Munkacsoport ajánlásokat tesz a Forma-1-es Bizottságnak, amely aztán szavaz. De egyelőre ez nem történt meg.”
Konkrétan a fejlesztések korlátozásáról vagy a feloldásról Wolff így nyilatkozott:
„Szerintem a Forma-1-ben nem szabad elkapkodnunk semmit, stabilitásra van szükség. Nem a saját érdekeim miatt mondom ezt, nem azért, mert miénk a legjobb motor és szeretnénk befagyasztani a helyzetet. Megvannak a szabályok, feketén-fehéren, okos emberek írták őket. Ha változtatni szeretnénk, akkor vitassuk meg, tartsuk magunkat a szabályokhoz, kövessük az útmutatást, aztán meglátjuk, mire jutunk, van-e értelme a dolognak. Mi elsőként igazodunk bármilyen okos ötlethez.”