A Forma-1 kisebb csapatai nem hagyják annyiban, hogy a sportág bevételeiből csak „morzsák” jussanak nekik, a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjra újabb megbeszélésre hívják Bernie Ecclestone-t.
A fentiek egy hétfőn kiszivárgott, vagy még inkább kiszivárogtatott levélből derültek ki. A levelet a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley írta Ecclestone-nak, másolatban pedig a Forma-1 kereskedelmi jogainak többségi tulajdonosa, a CVC befektetési csoport, a sportágat felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a többi csapat is megkapta.
A Caterham és a Marussia csődje után az Austinban beígért, majd egy héttel később visszavont pénzügyi mentőcsomag, valamint a mezőny GP2-es autókkal való feltöltésének ötlete alaposan felbosszantotta a középcsapatokat.
„Austin óta a Lotus, a Sauber és a Force India párbeszédbe kezdett a Donald Mackenzie-vel (a CVC vezetője), valamint Önnel (Ecclestone), hogy világossá tegyük a független konstruktőrök kritikus helyzetét. Megbeszélések alapján pozitívan értékeltük, hogy értik a problémáinkat, megvannak a konstruktív párbeszéd alapjai. Azonban a brazíliai megbeszélés után azt látjuk, hogy a Forma-1-et egyértelműen a kliensautók vagy a szuper-GP2-esek irányába akarják vinni, ahogy az is világos, hogy a Stratégiai Munkacsoport semmit sem hajlandó tenni a költségek csökkentéséért.”
Fernley kiemeli, hogy a 2014-es pénzdíjalap nagyjából 835 millió dollárt tesz majd ki, de ebből a Stratégiai Munkacsoportban helyet foglaló négy alakulat (a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes) rögtön elvisz 412 milliót. (A tanácsban helyet foglal még a Williams és a Lotus is, de az utóbbi az idény végén kihullik majd a helyezése alapján. A hat csapat mellett az FIA-elnök Jean Todt és Bernie Ecclestone is hat-hat szavazattal rendelkezik.)
Fernley ezután visszautasítja Ecclestone kijelentését, miszerint a kis- és középcsapatok nem tudnak jól gazdálkodni. Leszögezi, hogy a Lotus, a Sauber és a Force India 52-64 millió dollár közötti összeget kap az év végén, miközben kb. 43 milliót az idén bevezetett új motorok és azok járulékos költségei el is visznek.
„A pénzdíjból származó bevételünk 70-80 %-a motorra megy el, pedig nekünk, független csapatoknak a motortechnológia nem bír különösebb jelentőséggel, ellentétben a gyártókkal, akik marketingeszközként tekintenek a Forma-1-re. A gyári csapatokkal ellentétben nekünk a fő profilunk az F1-es versenyzés, még sincs választásunk, kénytelenek vagyunk a bevételünk nagy részét a motorra költeni, pedig a maradék 30 % messze nem elég arra, hogy autót építsünk és részt vegyünk egy 20 futamos idényben.”
A Force India-főnök a levélben a kartell szót is megvillantja, nem túl burkoltan utalva arra, hogy az üzletági szervezkedésre, versenykorlátozó suskusokra nagyon érzékeny Európai Unióig is elmehetnek, ha nem lesz megegyezés.
„A jogtulajdonos a (kétoldalú szerződések) tárgyalásakor az F1 tervezett tőzsdei bevezetése miatt elsősorban a nagycsapatokkal való megegyezésre koncentrált, nekünk pedig gyakorlatilag nem maradt mozgásterünk. Az pedig, hogy egyes kulcsembereknek részvényopciókat is felajánlottak, felveti egy a CVC, a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren és a Williams részvételével összeálló kartell létét, amely egyszerre felügyeli a Forma-1 szabályozását és a bevételek elosztását. Ugyan az FIA is jelen van a Stratégiai Munkacsoportban, de tehetetlen, nem képes cselekedni.”
„A gondjaink pénzügyi eredetűek, amelyeket tehát csak pénzügyi eszközökkel lehet megoldani. A sport fenntartható jövője közös érdekünk, ezért azt kérjük, hogy a többi érdekelttel egyetértésben vezessünk be méltányosabb pénzelosztást.”
„Tisztelettel kérem, hogy a hétvégén szánjon időt arra, hogy leüljön Monishával (Kaltenborn, Sauber), Vijay-jel (Mallya, Force India), Gerard-ral (Lopez, Lotus) és jómagammal, hogy megtárgyaljuk az F1-es bevételek elosztását, kapjunk egy ajánlatot, jussunk kompromisszumra az érdekeltekkel!”