Bianchi pontokat szerzett nyáron, ömlött a pezsgő, kívülről úgy tűnt, fantasztikus éve van a Marussiának, ahol a 2014-es szezonban dolgoztál. Szegény Bianchi kómában van, a csapat megszűnt. Hogyan élted meg ezt az elképesztő hullámvasutat tavaly a csapatnál?

A pezsgő eldobható műanyag poharakba ömlött, mindenkinek csak egy pohárral, mert annyi fért bele a büdzsébe. Nagyon örültünk azoknak a pontoknak, és Jules fantasztikus teljesítményének. Nem semmi volt, hogy annyi autót maga mögött tudott tartani, még akkor sem, ha Monacóról beszélünk. Nagyon szomorú, ami történt a Marussiával, leginkább azért, mert nem a dolgozók hibája, hogy oda jutott a csapat, ahova. Ilyen pici pénzből ennyit kihozni szerintem hatalmas teljesítmény volt.

Alkalmazottként láttad belülről, hogy súlyos pénzügyi gondok vannak a csapatnál, vagy meglepetés volt számodra az őszi csőd?

Már az évad fele körül lehetett érezni, hogy elfogyott a pénz. Gyakorlatilag a Spanyol Nagydíj után egyáltalán nem tudtunk az autóra fejlesztést tenni, mert ami legördült a tervező asztalról, annak a legyártását nem tudtuk kifizetni. Érezhető volt a negatív folyamat.

Raktártól a Red Bullig

Hegedűs Andor egyetlen hátizsákkal költözött az érettségije után nem sokkal Orosházáról Angliába. 2006-tól Oxford mellett egy raktárban dolgozott éveken át, a megkeresett pénzt tervezett egyetemi tanulmányaira tette félre. „A jeles érettségim ellenére sem vettek fel itthon, a drága költségtérítéses szak pedig szóba sem jöhetett. Kint aztán az Oxford Bookes University-n diplomáztam Motorsport Engineering and Vehicle Technology szakon, ami gyakorlatilag autósport irányzatú mérnököt jelent.” Diplomájával Andor egy 500-600 lóerős autók tuningolásával foglalkozó cégnél helyezkedett el, itt kezdett Forma-1-es csapatoknak különféle felszereléseket tervezni, majd 2011-ben a Marussia egyik aligazgatója áthívta a csapathoz. „Nem gondolkodtam sokáig a válaszon.”

Távtartó lemez a Forma-1-es versenyautó üzemanyagpumpájához – ez volt az első alkatrész, amit megtervezett a Marussia központi bázisán, Banbury-ben. Később Andor lett a felelős az autó kiszolgálásához szükséges felszerelésekért, teszteszközökért, és az összes bokszutca-felszerelésért. Az egyik nap még a padlólemez flexibilitását tesztelő eszközt tervezte, következő héten már az első szárny FIA legalitási tesztjének beállításait határozta meg – és így tovább.

A Marussia csődjéről, Bianchi balesetéről, a kis csapatok nyűgjéről és a Mercedes-üldözők esélyeiről is kérdeztük a magyar mérnököt.

Még Banbury-ben

Még Banbury-ben

Ősszel, egy sikeres szezon vége előtt csődben ment a Marussia, ezután a Red Bullhoz szerződött a magyar mérnök. „A két csapat alapvető működése nem nagyon tér el, mindkét helyen hatalmas a hajtás. A Red Bullnál sokkal több ember dolgozik, nagyobb a költségvetés, és sokkal jobb a felszerelés, illetve a gyártó kapacitás. A munkám ugyanaz, mint az előző csapatomnál. Továbbra is az autó beállításához és szervizeléséhez szükséges eszközöket tervezem. Ez alatt hidraulikus, elektronikus és mechanikus rendszerekből álló szerkezeteket kell érteni, amivel például a futóművet beállítják, vagy amivel 2-3 mp alatt lecserélik a négy kereket.”

A hivatalos vizsgálat gyakorlatilag Bianchit teszi felelőssé a sérülésért. Mit gondolsz a balesetről és a vizsgálatról?

A sors nagyon kegyetlen és igazságtalan volt aznap. Ilyen csúnya sorsot az ellenségeinek sem kíván az ember, de amikor egy ennyire tehetséges, fiatal, fényes jövő előtt álló, közkedvelt embert ér ilyen tragédia, az kimondottan szívbe markoló. A világ egy leendő világbajnok reménysugarát vesztette el aznap. Csak abban bízom, hogy fel fog ébredni, és később felépül, hogy egy napon teljes életet élhessen.

Neked mi az utolsó információd az állapotáról?

Sajnos ugyanannyit tudok, mint mindenki más. Semmi új infóm nincs róla.

A Caterham is küzd, de a Sauber és a Lotus is nehéz anyagi körülmények között létezik. Szerinted mi az alapvető oka ennek? Azon a közhelyen felül, amit persze az utolsó F1-rajongó is tud, hogy piszok drága a Forma-1.

Az új motorok ára sokszorosa a régi V8-asok árának, a kis költségvetésű csapatoknál ez az összeg igen jelentős tétel az éves költségvetésben. Sajnos ez volt a végső csepp a pohárban az egyébként is pénzügyi hátrányban lévő alakulatoknak. Az alapvető, és legnagyobb probléma, hogy a sport döntéshozói sokszor nem számolnak egyes döntéseik hosszabb távú következményeivel. Az FIA-nak nincs elég beleszólása a dolgokba, érdemben nem tud változtatni a dolgokon. A csapatok pedig képtelenek megegyezni bármilyen ügyben. Oszd meg és uralkodj.

Volt, aki felvetette: nem is kellenek a kis csapatok. Elvileg ezt szolgálta Ecclestone ötlete a háromautós csapatokról. Erről a két felvetésről mit gondolsz?

A kis csapatokra is szükség van, csak hagyni kellett volna őket felzárkózni valamennyire. Kis csapatok nélkül melyik több százmillió dollár költségvetésű vállalatnak kellene a befektetői előtt magyarázkodnia, hogy miért is vannak annyira hátul? És hány hónap alatt fog megszületni a döntés, hogy a Toyota, a BMW, és a Honda módjára utcára tegyenek több száz embert egyik hétről a másikra? A három autós felállás lehet jó is, és rossz is. Idén például milyen „izgalmas” lett volna 16 hétvégén három Mercedes pilótát, meg egy Merci-ruhás mérnököt a pódiumon látni? Persze izgalmasabb is lehetne a verseny, mert több hasonló teljesítményű autó lenne a pályán. Persze ezt egy nagyobb költségvetéssel gazdálkodó Marussia is biztosítani tudta volna.

Pusztán ötlettel nem lehet előre kerülni

Pusztán ötlettel nem lehet előre kerülni

A kis csapatok szerény pénzéből egyértelműen és egyenesen következik az eredménytelenségük? Magyarán: akinek amennyi pénze van, annyi pontot gyűjt?

A Marussiának volt messze a legkisebb költségvetése, mégis több pontot szereztünk 2014-ben, mint a Caterham vagy a Sauber. Tehát a pénz nem egyenlő a pontokkal. Viszont a jelenlegi pontrendszer mellett a mezőny végén leginkább a szerencse kereke dönti el a dolgokat. Ha valakinek nincs pénze, akkor nem lehet kitörni. Már nem a ’70-es, ’80-as, ’90-es években vagyunk, amikor egy szuper ötlettel fel lehetett jönni. A mai autók a végletekig optimalizálva vannak, hogy csak egy példával éljek: az apró szárnyacskák letesztelgetése, szimulálása kerül dollármilliókba. Arról nem is beszélve, hogy a modern technológiáknak és százmillió dolláros költségvetéseknek köszönhetően a legtöbb újítást hamar le lehet másolni, ha a szabályok nincsenek befagyasztva az adott területen. A modern F1-ben már sajnos sokkal inkább a pénz számít, mint régen, elég pénzzel teljesítményt lehet tenni az autóra. Persze a pénz nem elég, tudás és szerencse is kell. Tudásban nincs hiány sehol, még a legkisebb csapatoknál is top mérnökök dolgoznak, sokszor több évtizedes nagy csapatnál szerzett tapasztalattal. A pénz nem elég a sikerhez, de a nélkül nem lehet előre törni a modern F1-ben.

Hogyan kerültél a Marussiától a Red Bullhoz? Pályázat, beajánlottak?

Ahogy mondtam, a szezon felénél érezhető volt, hogy a pénzügyi dolgok nincsenek rendben a Marussiánál, és ebből kifolyólag sok vezető mérnök is elhagyta a csapatot. Ekkortájt én is szétnéztem, hogy milyen lehetőségek vannak más csapatoknál. Végül két interjúra mentem el, és abban a szerencsés helyzetben találtam magam, hogy amikor a volt csapatom bezárt, már aznap két másik alakulattól volt konkrét állásajánlatom. Nem túlzok, ha azt mondom, sikerült jól kijönnöm egy nehéz szituációból.

Korlátozottan, de lehet fejleszteni most télen. Mire lesz elég ez a Mercedest üldöző csapatoknak?

Csodákra nem kell szerintem számítani, valószínűleg a különbségek csökkenni fognak, de csak csekély mértékben.

Mit gondolsz: 2015-ben a Red Bull, a Ferrari, vagy a McLaren tud eséllyel fellépni a Mercedes ellen? Melyik csapat hol végez majd szerinted?

Csak a mi 2015-ös autónkat láttam eddig, és emiatt nagyon bizakodó vagyok. Remélem, hogy a Red Bull meg tudja majd izzasztani a Mercedest. Az új vezetőséggel az olaszoknak bravúros szereplésre lesz szükségük, ha dobogó közeli helyen akarnak majd végezni. A Honda teljesítményét továbbra is homály övezi.

Ricciardo van olyan jó pilóta

Ricciardo van olyan jó pilóta

Négy év tarolás után 2014-ben második lett a Red Bull, de esély sem volt a végső győzelemre. Jó a Merci mögöttiek között a legjobbnak lenni, vagy csalódottság ez a vb-címek után? Milyen hangulatban készültök?

Szuper dolog az, amikor a második hely ekkora csalódottságot okoz, mások két pontnak is nagyon tudnak örülni (nevet). Komolyra fordítva a szót, azt hiszem, nagyon büszkék lehetnek magukra az itt dolgozó emberek, hogy az év eleji tesztek katasztrofális szereplése után sikerült megszerezniük a konstruktőri második helyezést.

A csapat versenyzőivel találkoztál már? Melyikük milyen arc?

Mivel pár hónapja szerződtem a csapathoz, nem tudom, hogy milyen sűrűn járnak a gyárban, de Vettellel, Ricciardóval, Kvyattal és Sainz Jr.-ral is találkoztam már személyesen. Túl mélyreható beszélgetést nem folytattunk, de mindannyian nagyon barátságosak. Bár Mr. Ricciardo vigyorát, és pozitív mentalitását nem könnyű überelni.

A szezon nagy részénél még más csapatnál voltál, de szerinted miként történhetett meg az a csúfság Vettellel, hogy a Red Bull dédelgetett kedvenceként jobb mérnökcsapattal is sokkal több műszaki problémája volt, mint a csapatnál újonc Ricciardónak?

Egyszerűen peches volt. Van, amikor az embert még az ág is húzza.

Szerinted Ricciardo van akkora tehetség, mint Vettel?

Szerintem van olyan jó pilóta. Persze ez majd az idő múlásával kiderül.

Vettel mire lesz képes a Ferrarival? Szerinted is tovább kellett most lépnie?

Adódott egy lehetősége, amit ha elszalasztott volna, lehet, hogy később megbánja. Rossz úgy élni, hogy állandóan azt kérdezzük magunktól, „Mi lett volna ha…”. Régi álma volt, hogy az olaszoknál vezethessen. Ha ez neki új motiváció, új kihívás, és még mentálisan is sokat jelent, akkor ez volt a helyes döntés.

A bő két hét múlva induló teszteken ki szerepel majd jól?

Remélem, a Red Bull.

Így tud olcsón jó használt autót venni!