Pénteken Melbourne-ben az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2015-ös Forma-1-es világbajnokság, a start előtt áttekintjük, mi változik idén a sportágban.
Műszaki és sportszabályok
A 2014-es, radikális átalakítás után a Forma-1-ben technikai szempontból nem jöttek komoly újítások, külsőleg mindössze a tavalyi ronda orrok eltűnése jelent különbséget, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis a paraméterek átírásával mélyebbre nyúló és szélesebb, laposabb megoldásokat kényszerített ki.
A nézők elsöprő többsége által gyűlölt duplapontos szezonzárót gyorsan ejtették az idei évre, immár újra minden forduló ugyanannyi ér majd.
A 2014-re bevezetett 5 másodperces időbüntetések sikerét látva az FIA 2015-től már a 10 másodperces büntetések verseny közbeni kiosztását is lehetővé teszi a stewardoknak. Ilyen jár majd például a veszélyes bokszutcai kiengedésekért, ami szintén újítás.
2015-től öt helyett autónként már csak négy-négy új erőforrást használhatnak a csapatok. Az erőforrások részelemeinek cseréjét illető szankciók is módosultak: a hátrasorolásokat kitölteni nem tudó versenyzők a maradék rajtbüntetést nem viszik át a következő versenyhétvégére, ehelyett időbüntetéseket osztanak ki nekik a futamon. (1-5 hely: 5 másodperc, 6-10 hely – 10 mp, 11-20 hely – bokszutca-áthajtás, 20 felett – 10 mp-s stop&go.)
A Forma-1-es autók versenyzővel, de üres tankkal mért minimális tömegét 702 kg-ra emelték, ami jó hír a magasabb, így súlyosabb versenyzőknek, nem kell már koplalniuk annyira.
Módosult az autó „érinthetetlenségére” vonatkozó ún. parc fermé-szabály: tavaly már a harmadik szabadedzésre le kellett adni a véglegesnek szánt beállításokat, ezt eltörölték, újra csak a kvalifikáció kezdetétől tilos a módosítás. Ha a parc fermé alatt mégis cserélni kell valamilyen alkatrészt, azt csakis „műszakilag hasonló” elemmel tehetik meg.
2015-től a csapatok számára tilos a rajtrácson módosítani az üzemanyag mennyiségén, a rajt előtt már sem kivenni, sem rátölteni nem lehet majd.
A rajtot megelőző formációs körön pozíciót vesztő autóknak az első safety car-vonalig kell visszatérniük eredeti helyükre, máskülönben 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtják őket.
A bokszutcából rajtoló versenyzők a rajtot előrejelző 15 perces figyelmeztetés után próbakörökre jogosultak, amelyek után a bokszutca gyors sávjának végére kell felállniuk.
Szigorúbban veszik a rajtrácson túl sokáig időző csapattagokat: akinek a stábja a felvezető kör előtti 15 másodperces figyelmeztetés után még a pályán van, az csak a bokszutcából rajtolhat el.
A biztonsági autó pályára lépését nem kívánó, de a dupla sárga zászlós figyelmeztetést indokló balesetek, mentések idejére újdonságként bevezetik az ún. virtuális safety cart. A fényzászlókon ekkor megjelenik a VSC felirat, a versenyzők pedig az adott szektor(ok)ban nem léphetik túl a versenyigazgatóság által megadott tempót, pontosabban nem mehetnek egy szabott idő alá. A VSC-periódus alatt a bokszutcába kizárólag kerékcsere céljából hajthatnak be az autók.
A virtuális biztonsági autó „kivonásáról” a versenyigazgatóság a központi rádión értesíti a csapatokat, majd ezután 10-15 másodperccel a fényzászlók a zöld, „szabad” jelzésre váltanak, 30 másodperc után pedig kialszanak.
A valódi biztonsági autós szakaszokat rövidítik, gördülékenyebbé teszik azzal, hogy idén a lekörözött autók visszaengedése után nem kell majd bevárni azt, hogy felzárkózzanak a mezőny végére. Az előírt sebességet túllépő versenyzők 5 vagy 10 másodperces időbüntetéssel, bokszutca-áthajtással vagy stop&go büntetéssel sújthatók.
A futamok piros zászlós felfüggesztése esetén már nem a rajtrácsra sorakoznak fel az autók, hanem a bokszutcába sorolnak be.
Ha a futam eléri a kétórás időhatárt, a versenyt a limit elérését követő körben intik le – eddig az érintett körben zárult a verseny.
Nem vitték keresztül a tavaly ősszel hirtelen bevezetett rádiótilalmi terveket, 2015-ben is csak a közvetlen vezetési tanácsokat tiltják majd a szabályok, a műszaki adatokra és a tágabb értelemben vett stratégiára vonatkozó üzenetek maradhatnak.
Nem csak maradhatnak, hanem maradniuk kell a sisakfestéseknek: a versenyzőknek mostantól a teljes idényt alapvetően ugyanazzal a dizájnnal kell teljesíteniük, a cél a jobb azonosíthatóság.
Nagyágyúk jöttek-mentek
A száraz tények után nézzük az emberi oldalt, a pilótapiacon akadt néhány mozgás, és természetesen újoncok is érkeztek.
Ahogy köztudott, Fernando Alonso elhagyta a Ferrarit, hogy idén már a McLaren-Hondánál versenyezzen – bár egyelőre nem tud, így elődje, Kevin Magnussen ül vissza az autóba , az ő helyére pedig Sebastian Vettel igazolt a Red Bulltól. A négyszeres bajnokot a Toro Rossónál tavaly bemutatkozott orosz tehetséggel, Danyiil Kvjattal pótolták.
Kvjat előléptetésével és Jean-Eric Vergne elküldésével mindkét Toro Rossóba újonc került: a maga 17 évével a Forma-1 történetének legfiatalabb versenyzője, Max Verstappen, és a tavalyi Formula Renault 3.5-bajnok, Carlos Sainz Jr. Mindketten második generációs versenyzők, Jos Verstappen a Tyrrell, a Benetton, a Stewart és az Arrows F1-eseiből ismert, Sainz pedig a világbajnok és Dakar-győztes legenda Carlos Sainz fia.
Hátrébb a Sauber adott menedéket a Caterhamtől menekült Marcus Ericssonnak, valamint bemutatkozási lehetőséget a tavaly a Williams tesztelőjeként dolgozó Felipe Nasrnak, de ezzel sikerült óriási bajba keverni magukat, ugyanis a szintén szerződéssel rendelkező Giedo van der Garde a bíróságon küzd az üléséért. A cikk megjelenésekor, nem egész 12 órával az első szabadedzés kezdete előtt még mindig nem tudni, ki vezet majd náluk.
Régi-új csapatként hamvaiból támadt fel a tavaly ősszel csődbe ment Marussia, az utolsó pillanatban, Manor néven talpra állított kiscsapat az átalakított tavalyi autóval és új pilótákkal igyekszik túlélni. Az alakulat két tavalyi caterhamest igazolt: Will Stevens a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon a jelentéktelen alsóbb kategóriás múlt ellenére tisztességgel helytállt, míg a Formula Renault 3.5-ben nála sokkal jobban muzsikáló Roberto Merhi a 2014-es szabadedzéses körözés után most debütál versenyzőként.
Új motorszállító – visszabukdácsol a Honda
2015-ben négyre bővül a Forma-1-es motorszállítók száma, miután a McLaren elbúcsúzott a Mercedestől, és régi sikerpartnerével, a sportágba öt év után visszatérő Hondával állt össze. A felmelegített kapcsolat egyelőre döcögősen indul, a csapat a téli teszteken keservesen küszködött, Alonso balesete pedig a hab a tortán. Kemény év következik.
Régi-új pálya
Míg 2014-ben Ausztriával és Oroszországgal bővült a naptár, idén egy új belépő van, pontosabban a legutoljára 1992-ben megrendezett Mexikói Nagydíjat támasztják fel. A helyszín a mexikóvárosi, modernizált Hermanos Rodriguez pálya lesz. A futamot az idény utolsó szakaszában, az Amerikai Nagydíjjal párban rendezik.
Az szezon papíron 20 fordulóból áll, de nagyon úgy néz ki, hogy a Német Nagydíj pénzügyi nehézségek miatt kihullik.