Tengernyi a kérdőjel Alonso balesete körül. Neked mi a verziód?
Az egész világ találgat. A fő kérdés az, hogy a baleset előtt veszítette el az eszméletét Alonso, vagy annak következtében. Szerintem inkább előtte, leeshetett a vércukra, vagy bármi más, ez is kérdőjel. A széllökéses McLaren-féle verziót nehezen tudom elképzelni, egyúttal Ron Dennisnek és a McLarennek kommunikációból egyes alá.
Meglepő módon az áramütéses verzió tartja magát. Lehetséges lenne ilyen a világ legfejlettebb autósportjában? Másrészről ha így volt, akkor lehetséges, hogy titokban tudja tartani a csapat a világ elöl?
Nem igazán hiszek ebben a változatban. Annyira fejlettek ezek az energia-visszanyerő rendszerek…
…bocsáss meg, én sem hajlok ebbe az irányba, de van azért arról videofelvétel, ha évekkel korábbról is, hogy egy szerelő arrébb repül, mert áramütést kap, amikor megfogja a KERS-es autót.
Igen, valóban volt ilyen. Mégsem gondolom, hogy itt és most ez történt. Az esetleges eltussolással kapcsolatban az a kérdés, hogy mi az oka a McLaren szűkszavúságának. Vajon az autót védi, mert az autó hibája volt a baleset, vagy Alonsót, mert ő lett rosszul. Rendkívül fontos, hogy kiderüljön az igazság, veszélyforrás lenne ugyanis az autót, vagy Alonsót olyan állapotban pályára engedni, hogy 310-nél történhet valami. Biztos vagyok benne, hogy a versenyzői eligazításon szóba kerül Ausztráliában ez a dolog.
Vizsgálódik az FIA, de az benne lehet-e a pakliban, hogy ők ugyan megtudják az igazságot, ám ilyen-olyan okból mégsem hozzák nyilvánosságra a teljes sztorit?Lehet, hogy naiv vagyok, de ezt nem hiszem. Elemi érdeke a FIA-nak nyilvánosságra hozni a teljes igazságot. Sokat tettek a biztonságért az elmúlt években, nem hiszem, hogy trükköznének ezzel.
Ha már Alonso, Villeneuve szerint istenkomplexusa van. 30 milliót keresett, de mégis szidta a csapatát, amit szerinte bölcs pilóta nem tesz meg. Szerinted is istenkomplexusa van? Szerinted is túlment bizonyos határokon tavaly a Ferrarinál?
Honnan nézzük a dolgot? Alonso egy rakás vacakból hozott ki 110 százalékot tavaly a Ferrarinál, stabilan hozta a pontokat. Ugyanakkor többször elmondtam már közvetítés alatt is, hogy nem tartom jónak, ha egy pilóta személyisége rátelepedik a csapatra. Schumacher húzta annak idején a Ferrarit, de volt kontroll, Todt és Brawn. Tavaly gyenge vezetéssel ment a Ferrari, részben ezért Alonso rátelepedett a csapatra, ugyanakkor nem gondolom, hogy istenkomlpexusa lenne.
Villeneuve azt is állítja, hogy tavaly Vettel bejelentése húzta ki gyakorlatilag a talajt Alonso alól, aki ezután menekült jobb híján Ron Dennishez. Alonso eközben csak azt mantrázta versenyről versenyre, hogy neki már hónapok óta megvoltak a tervei. Melyik verzió lehet igaz?
Az utólag kiderült infók szerint már 2008 óta akarta Vettelt a Ferrari, az átigazolása mégis nagyon váratlanul érte Alonsót, aki aztán hiába akart a Mercedeshez menni, Hamilton maradt. Komolyan gondolom, hogy sokáig benne volt a pakliban, Alonso kihagyja 2015-öt. Jó döntés lett végül a McLaren-Alonso szerződés.
Mármint kinek?
A McLarennek. A Button-Alonso páros erős.
Meglehetősen bizarr páros ugyanakkor Dennis és Alonso együtt. Egyikük sem szereti, és nem is nagyon bírja a kudarcot, márpedig 2015-ben nem sok sikerben lesz részük. Várható köztük konfliktus?
Rendkívül érdekes volt számomra testközelből látni éveken át, hogy a Forma-1 nagy nevei hogyan változnak, miként hat rájuk egy-egy sikeres, vagy kudarcos év. Hogyan nőtte ki magát vezetőként, és lett sikeres Christian Horner, vagy Toto Wolff, hogyan kezdte Vettel, és miként emelkedett naggyá. Dennis és Alonso is változtak, más emberek ma már, mint 2007-ben. Nem fognak nyilvánosan összebalhézni, pláne a mostani baleset után. Felnőttként kezelik majd a sikertelenséget.
Térjünk át a tesztekre! De La Rosa szerint a Jerezben leggyorsabb Ferrari Barcelonában már trükközött, és letekerték a motort. Szerinted?
Abszolút el tudom képzelni. A friss hírek szerint Melbourne-ben is le fogják tekerni 100 lóerővel, de azért ne felejtsük, sok minden kommunikáció, ez akár megtévesztés is lehet. Azért tény, hogy a James Allison a nulláról építette újjá az autót, az is lehet, hogy megbízhatósági problémák miatt tekerték, tekerik le. Lehet, hogy kell még idő a kocsinak.
Mikor nyer először futamot a Vettel-Ferrari páros?
Monzában még nem, mert az nem fekszik nekik, de Spában sem. Szerintem Szingapúr környékén győzhetnek először.
Ugyanakkor azt se kezeljük evidenciaként, hogy nem Raikkönen nyer előbb.
Így van. Simán lehet, hogy Raikkönen nyer előbb, már a tavalyi év második felében kezdett végre feküdni neki a kocsi. Ne felejtsük, hogy a csapatváltások után mindig kell akár 1-2 év is, amíg valakire ráállítják pontosan a versenyautót. Emlékezzünk, Hamiltonnak is hosszú időn át fékproblémái voltak az első évében a Mercedesnél.
Ha idén is égnek, akkor megy Arrivabene, és kivásárolják Hamiltont? Ahogy látjuk, a Ferrarinál kell valami cirkuszt nyújtani a szurkolóknak, ha nincs eredmény, akkor látványos személycseréket.
Azon kéne elgondolkodni Marchionnének, hogy a fél világ rajtuk röhög az egy éven belüli harmadik csapatfőnök miatt. Ez a csapat most rakta le az alapjait annak, hogy 2-3 év múlva sikeresek legyenek. Szerintem a mostani mezőny 80 százaléka képes lenne vb-címet nyerni egy kiemelkedő autóval, egyesek biztosan nem örülnek majd a kijelentésemnek, de ott van erre szemléletes példaként Button. Egy középszerű versenyző egy zseniális találmány, a befújt kettős diffúzor miatt behúzta a szezon első felét, ezzel bajnok lett. Visszatérve a mostani Ferrarira, Arrivabene keményebb figura az elődjeinél, Vettel pedig szuperintelligens versenyző, aki arra készül, hogy Schumacherhez hasonlóan fokozatos építkezéssel tartós sikereket ér majd el.
Kit vársz a Mercedes mögé a Ferrari-Red Bull-Williams trióból a szezon első 3 futamán?
A Willimast! Aztán Red Bull és Ferrari lehet a sorrend. Nagyon boldog lennék, ha egy ideig Massa versenyben lenne a bajnoki címért, miközben tudom, hogy nem ez lesz a realitás. Ne hagyjuk ki a Lotust sem, nagyszerű húzás volt Mercedesre váltani, Grosjean és Maldonado is beérhet a dobogóra.
Cyril Abiteboul Renault-főnök szerint lehet gyári csapatuk pár év múlva. Ez viszont tovább gyengítheti a Red Bullt, akik már most is a motorszállítóra kenik a kudarcokat. Mi lesz ebből a korábban verhetetlen párosból?
Ez egy megromlott házasság. Az dönthet, hogy új közös sikerek tudnak-e friss lendületet adni az együttműködésnek – ez alatt évi háromnál több győzelmet értek. Beszéltünk előbb arról, hogy mennyire káros tud lenni, ha egy pilóta rátelepedik a csapatára, ebben az esetben azt látom, hogy a Red Bull telepedett rá a Renault-ra, és talán ezen a helyzeten szeretnének változtatni a franciák. Mondjuk kommunikációs eszközökkel, egy esetleges önálló csapatindítás lebegtetésével.
Sok helyen olvasni, hogy zseniális McLarent épített Peter Prodromou, a csapatnál a fő probléma a Honda hajtáslánca. Mit gondolsz az állításról: ha eléri a Honda rendszere a többiek átlagát, ez a kocsi képes lesz lenyomni a mezőnyt, akár a Mercedesre is veszélyes lehet.
Szenzációs tervező, a Honda pedig teljesen új belépő, a japánok biztosan nagyon komolyan készülnek. Simán el tudom képzelni, hogy ha megszűnnek a megbízhatósági problémáik, akkor betalálnak. Én nagyon örülnék neki, azért a 30 feletti F1-rajongóknak, így nekem is, sokat mond az a két szó együtt, hogy McLaren és Honda. Én is a Senna és Prost által vezetett Marlboro McLaren-Honda világverésén nőttem fel.
Térjünk át a Forma-1 önmeghatározási vitájára. Szimpatikus irány számodra a némi zöldülés, a fogyasztáskorlátozás, az visszanyert energiát is használó hibrid hajtáslánc, vagy azokkal értesz egyet, aki visszahoznák a benzinzabáló szörnyeket?
Szerintem a mindenkori F1-nek az autóipari fejlesztések iránymutatójának kell lenni. Azért van ma négy motorgyártó a sportban, és nem kettő, mert érdekeltek az energia-visszanyerő rendszerek fejlesztésében. Ugyanakkor ezért is piszok drága ez a sport, mert a fejlesztésben is óriási verseny van, nem csak a pilóták között. Jobban szeretem a hangos F1-et, de nem szabad oda visszakanyarodni, ahol a sokkal olcsóbb Indycar van. Egy olyan Forma-1-et évi 15 millió dollárból meg lehetne csinálni, ahol egy motorgyártó szállít, aztán annyi. Az szinte egy márkakupa lenne erős motorokkal. Valóban önmeghatározási vita zajlik az F1-ről: mi legyen, show, vagy sport, vagy az autóipar csúcsa? Vagy mindhárom egyszerre? Melyik mennyire?
A mostani motorkonstrukciókat közösen fogadták el évekkel ezelőtt. Most viszont szinte minden csapat sír, kivéve a Mercedest. Nem arról van itt tök egyszerűen szó, hogy azért akarnak egyesek visszatérni a benzinzabálókhoz, mert nem sikerült nekik úgy a rendszer, mint a Mercedesnek?
Dehogynem. Ez mindig is így volt. De azt tegyük hozzá, hogy a Mercedes is baromira sokat költ, nem csak a többieknek megy el rengeteg pénze a hipermodern rendszerek fejlesztésére.
Tavaly ilyenkor beszéltünk, és emlékszem, hogy kire fogadtál 2014 világbajnokaként. Most nem mondom ki a nevét, maradjunk annyiban, hogy rendesen mellélőttél. Kire fogadsz most a Wéber Gabival, Bobák Robival szemben 2015-re?
Ha idén nem nyer Rosberg, akkor revideálom magamat, és azt mondom, hogy nem való világbajnoknak. Szerintem azonban ott van benne, ő is szuperintelligens, sokat tanult tavaly, soha nem akarta annyira a címet, mint idén.
Tavaly ki nyerte a fogadásotokat?
(nevet) Műhelytitok.
Sokakat meglepett, hogy így nyert Hamilton Rosberggel szemben. Egyrészt sokan őt tartják nyers tempóban a leggyorsabbnak, viszont az edzéseken elverte Rosberg. Másrészt az elmúlt évek hullámzásai után sokan nem nézték ki belőle, hogy ilyen nyomás alatt ennyire lehengerlő lesz versenyről versenyre. Idén mit vársz a csatájukban?
Mindketten nagyon készülnek, de szerintem egy legyőzött többet tud tanulni a kudarcból, mint a győztes a győzelemből. De az is igaz, hogy Hamilton nagyon komoly mentális csatákat nyert meg, sokszor mélyről kapaszkodott vissza, ami erőt ad neki.
Menjünk végig a csapatokon, mondom a párosokat, te mondd meg, szerinted melyikük veri meg a másikat.
Hamilton vagy Rosberg?
Rosberg.
Ricciardo vagy Kvyat?
Ricciardo.
Vettel vagy Räikkönen?
Räikkönen.
Massa vagy Bottas?
Bottas.
Alonso vagy Button?
Button?
Hülkenberg vagy Perez?
Hülkenberg.
Verstappen vagy Sainz?
Sainz.
Grosjean vagy Maldonado?
Grosjean.
Ericsson vagy Nasr?
Nasr.
Roberto Merhi vagy Will Stevens?
Szerintem hagyjuk őket.
Személyes kérdés: hogyan készülsz a közvetítésre? Van valami spéci jegyzet előtted az asztalon a verseny alatt?
Soha ennyire fáradtan nem készültem, a főszerkesztői munka miatt éjszaka olvasok (október óta Zoli vezeti az MTVA Sportfőszerkesztőségét – L.Cs.). Most már kevesebb papír lesz előttem, mint korábban, de a legjobbakról az alapadatok igen. Ugyanakkor változik a világ, tudomásul kell vennem, hogy ma már sokkal több információ elérhető a rajongók számára, és a kedvencükről a fanok többet tudnak, mint én. Úgy vélem, ma már nem feltétlenül adatokkal kell bombáznom a nézőket, hanem a versenyre kell koncentrálnom.
Sok tévénézőt veszített az F1 az utóbbi években…
…tegyük hozzá azonnal, hogy nem Magyarországon, hanem Németországban és Olaszországban. Nálunk stabilan 700-800 ezer a nézőszám.
Ha megkapnád a lehetőséget, tévésként mit változtatnál a versenyeken, hogy világszerte visszatérjenek az elvándorolt tömegek?
Hosszúak a futamok, és borzasztóan rossz időben vannak. Én két félidőre bontanám a versenyeket: először egy 35-40 perces futam, aztán 10-15 szünet perc szünet szerelési idővel, interjúkkal, majd egy második 35-40 perces futam, akár fordított sorrenddel. A két órányi vonatozás hosszú és unalmas. Kora délutánról pedig átraknám az esti fő műsoridőbe, és kivilágított pályákról adnék közvetítést.
Vasárnap Ausztrál Nagydíj, ez a pálya az egyik személyes kedvencem azért is, mert gyakran megkeveri a mezőnyt a safety car. Ha lenne varázspálcád, és úgy keverhetnéd akár safety carral a sorrendet, hogy számodra kedves, ámde meglepetés győztes legyen, kinek intéznéd el a dobogó tetejét?
(nevet) Hát, én nem akarok Istenként belenyúlni. Még a végén azt mondják, hogy Alonso-komplexusom van.