Nico Rosberg rajt-cél győzelmet aratott a 2015-ös Spanyol Nagydíjon, idén először legyőzve csapattársát. A verseny feléig úgy tűnt, hogy rajtnál harmadik helyre szoruló Lewis Hamilton ellenében megtarthatja második helyét Sebastian Vettel – a brit nem tudta egy az egyben a pályán megelőzni, de a Mercedes módosított a kerékcsere-taktikán, és a címvédő üres pályán, fantasztikus köröket hozva szerezte vissza rajtpozícióját, bebiztosítva a Mercedes kettős győzelmét.
Ez Rosberg pályafutásának kilencedik futamgyőzelme, a német utoljára a 2014-es Brazil Nagydíjon nyert. Elsőségével 20 pontra csökkent a lemaradása a világbajnokságban csapattársával szemben.
Nemcsak Sebastian Vettel teljesített jól, Kimi Raikkönen is, aki az első körben megelőzte a két Toro Rossót, majd a futam végéig versenyben volt Valtteri Bottasszal a negyedik helyért. Végül a williamses örülhetett jobban. Bár az időmérőn remekeltek a Toro Rossók, a versenyen nem voltak annyira kiemelkedők, a futam utolsó két körében Carlos Sainz okozott izgalmat, előbb csapattársát, Max Verstappent megelőzve a tizedik, majd a Red Bull-os Danyiil Kvjatot lehagyva a kilencedik helyre lépett.
A hazai kedvenc, Fernando Alonso műszaki hiba miatt feladta a versenyt.
Így zajlott a Spanyol Nagydíj
Napos (25 fokos levegő, 45 fokos aszfalthőmérséklet), mérsékelten szeles időben sorakoztak fel a barcelonai rajtrácsra a Forma-1-esek a Spanyol Nagydíj kezdetére.
Az első sorban a két Mercedes állt, de a pole ezúttal Nico Rosbergnek járt, az időmérőn Lewis Hamilton nem tudta tartani a lépést a némettel.
Mögülük Sebastian Vettel és a williamses Valtteri Bottas, majd a kvalifikáción remeklő Toro Rosso-pilóták, Carlos Sainz és Max Verstappen, a negyedik sorból Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo, az ötödikből Felipe Massa és Danyiil Kvjat startolhatott. A hazai hős, Fernando Alonso a 13., a másik McLarennel Jenson Button a 14. pozícióba állt fel.
A két-, esetleg háromkiállásosra tippelt futam kezdetére mindenki a lágyabb, közepes keveréket választotta.
A lámpák kialvása után Rosberg simán elment, miközben Hamiltont Vettel és Bottas is támadta, végül a finnt sikerült maga mögött tartania. Hátrébb Räikkönen határozottan verekedte magát keresztül a Toro Rosso ifjú titánjain rögtön az első körben, Massa két körrel később követte. A szombaton a Q2-ben búcsúzó Lotusok is jól rajtoltak, a 9-10. helyre léptek előre.
A 4. körben Daniel Ricciardo támadásba lendült, megelőzte Grosjeant.
A sorrend az 5. körben Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Verstappen, Sainz, Maldonado és Ricciardo volt a top10-ben.
A Lotus venezuelai pilótája a következő körben Sainzot utasította maga mögé, majd Ricciardo és Grosjean is elkapta a spanyolt, miközben Maldonado már Verstappent is levadászta a 8. körben.
A 12. körben a Force Indiá-s Nico Hülkeberg, a Red Bull-os Danyiil Kvjat és Jenson Button megkezdte a kerékcseréket. Hamiltont a 13. kör végére hívták ki, de a bal hátsójánál volt egy kis fennakadás, így az új közepes abroncsokon a 7. helyre, Maldonado mögé ért vissza, hogy pár kanyarral később megelőzze a Lotust.
Vettel egy körrel később ment ki, a cseréje hibátlan volt, Hamiltonnal szembeni előnye megduplázódott. Rosberg is cserélt, majd magabiztosan vette vissza a virtuális vezetést.
Pastor Maldonado kiállásánál a Lotus-szerelőknek komoly kihívást jelentett, hogy az autó hátsó szárnyának jobb oldalfalát le kellett szedni, miután egy korábbi koccanásnál eltört.
Räikkönen a 18. körre cserélt, és ahogy idén már korábban is, a Ferrari Vettelétől eltérő stratégiát adott, a finn a kemény keverékre állt át.
Hamilton a 17-20. körben nagy tempóban kapaszkodott fel Vettel mögé, egyre több helyen nézelődött, hol és hogyan támadjon, de aztán visszavett.
A futam harmadánál, azaz a 22. körben a sorrend Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Grosjean, Verstappen és Kvjat haladt a pontszerző helyeken.
Fernando Alonso futama a 28. körben véget ért, amikor kerékcserére igyekezve a hátsó fékek hibája miatt nem tudott megállni a bokszánál, kis híján az első emelős szerelőt is elütötte. A McLarent betolták a garázsba.
Az élmezőnyből Hamilton volt az első, aki kiment a harmadik szett gumiért, a 32. körben keményeket vett fel. Az 5. helyre, Räikkönen mögé érkezett meg, de egy kör alatt át is lépte a finnt. Az angol kiváló tempóval haladt, esélye volt, hogy Vettel elé vágjon annak kiállása alatt, ha három kiállással mennek végig.
Hamilton a 39. körben Bottast is megelőzte, a 3. helyre lépett előre. Vettel a 41., körben járt a bokszban, és ahogy sejteni lehetett, jócskán Hamilton – és Bottas – mögé került. Räikkönen egy körrel később járt kint.
A Lotusnál a McLarenéhez hasonló ijedség adódott, amikor Romain Grosjean nem állt meg időben a boksznál, az emelős embert 2 méterrel arrébb lökte, de komoly sérülés nem történt. A kerékcsere után a francia visszament a pályára.
A futam kétharmadánál Rosberg 23 másodperccel vezetett (második etapján), mögötte Hamilton, Vettel, Bottas, Massa, Räikkönen, Ricciardo, Ericsson, Grosjean és Kvjat volt a top10-ben.
Az éllovas német a 45. körben ment ki utolsó cseréjére, de Hamilton jó tempóval elérte, hogy a visszatérő Rosberg előtt forduljon az első kanyarban – persze csak pünkösdi királyság volt, hiszen a címvédőre még várt egy kiállás.
A 47. körben Räikkönen javított egy pozíciót Massa megelőzésével, ugyanakkor a Lotus a futam feladására szólította Maldonadót, akit betoltak a garázsba.
Hamilton az 51. körre vette fel utolsó, közepes szettjét, Vettel elé ért, aki a forgalomra panaszkodott a rádión, és akinek gyakorlatilag elúszott az esélye, hogy megfogja a címvédőt.
Az angol az 57. körben arról is érdeklődött, hogy érdemes-e Rosberget üldöznie a győzelemért, de a rádión azt közölték, hogy nem igazán, mert csapattársa is rákapcsolhat még, ha kell. Hamilton ennek ellenére nem lassított, négy kör alatt több mint négy másodpercet hozott Rosbergen.
Kimi Räikkönen az 58-59. körre egészen közel ért Bottashoz, de az előzés már más tészta volt, a Ferrari annyival nem volt erősebb, hogy Bottas hibája nélkül elmenjen a Williams mellett.
Az utolsó körön Sainz még összeakadt Kvjattal a 9-10. helyen, de mindketten folytatni tudták.
Rosberg végül senkitől sem zavartatva aratta idei első – rajt-cél – győzelmét, míg Hamiltonnak meg kellett elégednie a 2. hellyel. Vettel a visszatekintve talán elkönnyelműsködött stratégiával a győzteshez képest 45 másodperces hátrányban lett a 3.
A finnek csatáját a fiatalabb, williamses versenyző, azaz Bottas nyerte, Räikkönen az 5. lett honfitársa mögött. A Williams Massával megszerezte a 6. helyet.
A Red Bullnak Ricciardo hozott egy 7. pozíciót, Kvjat a 10. lett, de a Sainzcal történt ütközése miatt vizsgálat alá vonták az oroszt. Romain Grosjean (8.) 4 pontot szerzett a Lotusnak, a hazai ifjonc, Carlos Sainz a 9. lett a Toro Rossóval.
A világbajnokság két hét múlva a Monacói Nagydíjjal folytatódik.
Spanyol Nagydíj, Barcelona, 2015.05.10.
Név | Csapat | Idő | Kör | |
---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | Mercedes AMG Petronas | 1:41:12,555 | 66 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas | + 17,551 | 66 |
3 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | + 45,342 | 66 |
4 | Valtteri Bottas | Williams F1 Team | + 59,217 | 66 |
5 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | + 1:00,002 | 66 |
6 | Felipe Massa | Williams F1 Team | + 1:21,314 | 66 |
7 | Daniel Ricciardo | Infiniti Red Bull Racing | + 1 kör | 65 |
8 | Romain Grosjean | Lotus F1 Team | + 1 kör | 65 |
9 | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Toro Rosso | + 1 kör | 65 |
10 | Danyiil Kvjat | Infiniti Red Bull Racing | + 1 kör | 65 |
11 | Max Verstappen | Scuderia Toro Rosso | + 1 kör | 65 |
12 | Felipe Nasr | Sauber | + 1 kör | 65 |
13 | Sergio Perez | Sahara Force India | + 1 kör | 65 |
14 | Marcus Ericsson | Sauber | + 1 kör | 65 |
15 | Nico Hülkenberg | Sahara Force India | + 1 kör | 65 |
16 | Jenson Button | McLaren Honda | + 1 kör | 65 |
17 | Will Stevens | Manor F1 Team | + 3 kör | 63 |
18 | Roberto Merhi | Manor F1 Team | + 4 kör | 62 |
19 | Pastor Maldonado | Lotus F1 Team | kiesett | 45 |
20 | Fernando Alonso | McLaren Honda | kiesett | 26 |
Legjobb kör: |