A Mercedes óriási bakit elkövetve a Forma-1-es Monacói Nagydíjon feleslegesen hívta ki kerékcserére Lewis Hamiltont, ami az angol pilóta amúgy biztosnak látszó győzelmébe került. A csapatfőnök, Toto Wolff kedden szurkolói kérdésekre válaszolva igyekezett magyarázni a történteket.
Kérdés: Miért döntöttek úgy, hogy Hamiltont kihívják?
Toto Wolff: „Úgy hittük, hogy veszteség nélkül kereket cserélhetünk, hogy biztonságban lehessünk, ha a hátrébb haladó autók is szuperlágyra váltanak. Sajnos tévesek voltak az adataink.
K.: Hamilton is részt vett a kiállásról szóló döntésben? A verseny utáni interjú alapján úgy tűnt.
T.W.: Azt mondtuk neki, hogy maradjon kint, de ő azt felelte, hogy az nem lesz jó, és hogy a gumijai lehűltek. Egy másodper alatt kellett döntenünk, a sietség és a téves adatok alapján ki is hívtuk.
K.: Monacóban mindennél fontosabb a pályán elfoglalt pozíció, hogyan is tűnhetett jó ötletnek Lewis kihívása?
T.W.: A biztonsági autó mögött nagyjából 12 másodperces előny kell ahhoz, hogy a kiállás után is megmaradjon a pozíció, a rendszerünk szerint pedig Lewisnak volt ennyi előnye.
K.: Nem merült fel, hogy szóljanak Lewisnak, hogy Rosberg és Vettel nem ment ki kereket cserélni? Akkor talán nem erőltette volna a dolgot.
T.W.: Vettelnek még megvolt a lehetősége arra, hogy kijöjjön, ugyanis nem érte be a biztonsági autót.
K.: Miért nem szóltak Rosbergnek, hogy lassítson az első kanyarnál, amikor Hamilton visszatért a pályára és próbált eléjük kerülni?
T.W.: Azért, mert a szabályok szerint a biztonsági autó mögött tilos indokolatlanul lassan hajtani.
K.: A virtuális safety car is közrejátszott a rossz döntésben?
T.W.: Nem. A döntés egy körrel később született.
K.: Nem kellene egy kicsit megfontoltabban dönteni a stratégiáról? Az összes néző előre látta, hogy ez rossz húzás.
T.W.: Meg kell találni az egyensúlyt az adatok és a megérzések között. A rendelkezésünkre álló adatok alapján megvolt a szükséges előny – de az adataink rosszak voltak.
K.: Nem lehet, hogy néha a sok bába között elveszik a gyerek, túl zavaros a kép?
T.W.: Szigorú rádiózási szabályaink és döntési hierarchiánk van – így nyertünk már nagyon sok versenyt.
K.: Miért nincs Lewisnak és Nicónak saját stratégája? Ezzel csak még jobban teljesíthetne a csapat.
T.W.: Tavaly már bizonyítottuk, hogy a pilótáink szabadon, sportszerűen versenyezhetnek. Ez egy stratéga mellett lehetséges.
K.: Ha Hamiltonnak sikerült volna megelőznie Vettelt, szóltak volna Rosbergnek, hogy engedje el Lewist?
T.W.: Jó kérdés. Nehéz döntés lett volna.
K.: Mire jutottak a megbeszéléseken, hogyan fogják javítani a stratégiát a következő futamokra?
T.W.: Fejleszteni kell szoftvereket, javítani kell a kommunikáción és egy kicsit több józan paraszti ész kell. Hadd tegyem világossá, hogy máris dolgozunk ezeken, és épp annyira bosszant minket a hiba, mint a szurkolókat. Az F1-ről szól az életünk.
K.: Képes lesz Hamilton újra teljesen bízni a csapatban, miután Monacóban elvették tőle a győzelmet?
T.W.: A bizalom az egyik legfőbb érték a csapatunknál, egyetlen futam nem fogja ezt aláásni.
K.: Kirúgtak valakit a vasárnapi hiba után?
T.W.: Egyáltalán nem. Világbajnok csapat vagyunk, egyetlen verseny miatt nem kezdünk bűnbakkeresésbe.
K.: Volt szándékosság a hiba mögött, hogy így tegyék izgalmasabbá a bajnokságot?
T.W.: Hogy tennénk-e ilyet a bajnoki éllovasunkkal, amikor a Ferrari valós fenyegetést jelent? A válasz határozott nem!
K.: Bármennyire is jó szándékú a csapat, hogyan lehet kezelni a pilóták közötti érdekellentétet?
T.W.: Ha mindkét pilóta a bajnoki címért küzd, akkor nagyon kiélezett a verseny. De igyekszünk mindent átláthatóan kezelni.
K.: Mi lesz, ha Hamilton az év végén 10 ponttal bukja el a bajnokságot?
T.W.: Hát az nem mutatna valami jól, de ilyen az autóversenyzés. 100 százalékosan Lewis mögött állunk.