A Marussia tesztpilótája, Maria de Villota még 2012 nyarán szenvedett életveszélyes sérülésekkel járó balesetet a csapat duxfordi repülőtéren tartott tesztjén, bő egy évvel később pedig a szövődmények következtében elhunyt.
A brit munkavédelmi hatóság (NSHA) nemrég zárta le az ügyet érintő vizsgálatát, de a nagyközönség igen kevés részletet tudott meg. A BBC közérdekű adatigénylés keretében kikérte a jelentést az állami hatóságtól, alább a fontosabb megállapítások, amelyekből kiderül, hogy a 32 éves versenyzőnő tehetetlenül, szinte utasként ült az autóban, amikor a teherautó rámpájának ütközött.
De Villota a tesztelés előtt egy családi autóval ment körbe az ideiglenes tesztpályán, majd eligazítást kapott a versenymérnöktől, az autó leállítására, a megfelelő sebességi fokozat kiválasztására nem kapott konkrét utasításokat. A csapat a korábban a Lotusszal kétszer is tesztelő pilótanő „korábbi tapasztalatára és tudására” hagyatkozott.
A versenyzőnő két kör után hajtott vissza az ideiglenes bokszhoz, lassítás közben azonban blokkoltak az első fékjei. A motor lefulladásgátló üzemmódba kapcsolt, amely 4100 körüli fordulaton pörgette az erőforrást. De Villota próbálta kiengedni a kuplungot, próbált kettesből egyesbe váltani, de nem sikerült, a hajtáslánc gyakorlatilag a saját „akaratából” hajtotta a teherautó felé.
Villota már a baleset előtt jelezte a mérnököknek, hogy teljes elfordítás esetén a kormányon nem működött a kuplungfül – az ütközés pillanatában is pont ez volt a helyzet.
Az útjában lévő teherautó – amely nem speciális versenyautó-szállító, hanem hétköznapi példány volt – rámpája pontosan de Villota szemmagasságban volt, bár ő azt későbbi beszámolója szerint nem is látta, egyszerűen ki akarta kerülni a járművet, ezért is volt elfordítva a kormány.
Az NHSA végül nem állapított meg egyértelmű felelősséget, további lépés nélkül zárták le a vizsgálatot.
A tavaly ősszel csődbe ment, de idénre Manor Marussia néven feltámasztott csapat szóvivője a BBC megkeresésére semmit nem kívánt hozzáfűzni a megjelentekhez.