Az idén újra összeállt McLaren-Hondánál minden várakozást alulmúlva indul az együttműködés, a japán gyártó erőforrása az idény felé túl is teljesen versenyképtelen, a csapat csak önmagához képest javul, de a mezőnyben nem tud előrébb lépni.
A szenvedés annak fényében különösen kínos, hogy a Honda F1-es főnöke, Arai Jaszuhisza az idény eleje óta fűt-fát ígért, dobogós esélyeket a szezon közepére, a Mercedes beérését a szezon végére, de egyelőre semmi, ennek ellenére hiába ajánlotta fel a McLaren a saját szakembereinek segítségét, hiába kérték, hogy más gyártók mérnökeinek igazolásával pörgessék fel a fejlesztést, mindent visszautasított a japán.
Jaszuhisza még a múlt héten is azt állította, hogy az új motor 25 lóerővel erősebb a Renault-énál, de ennek semmi jele nem látszott Monzában. Amikor a hondás főnök kijelentéséről kérdezték, a McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier is csak diplomatikusan mismásolt: „Egy csapat vagyunk, így ki kell állnom Arai szan szavai mellett” – mondta szombaton.
A kifelé való összezárás mögött azonban egyre inkább recseg-ropog a McLaren és a Honda viszonya, vasárnapra több brit lap is arról ír, hogy a wokingi csapat szabadulni akar Araitól, a Times, a Telegraph és a Mail egybehangzóan állítja, hogy levélben kérték a Honda elnökétől, Hacsigo Takahirótól Arai leváltását.
Monzában az újságírók meg is kérdezték Arait, hogy lemond-e, erre nem kívánt válaszolni, amikor pedig arról érdeklődtek, hogy bocsánatot kér-e Fernando Alonsótól és Jenson Buttontól, amiért elpocsékolt egy évet a karrierjükből, látszólag nem is értette a felvetést, visszakérdezett, hogy miért is tenne így.
Boullier-nek azt a kérdés is nekiszegezték, hogy a Red Bull-Renault-hoz hasonlóan náluk is lehetséges-e a szakítás, a francia így felelt: „Nálunk ez a kérdés fel sem merülhet. A Red Bull a Renault kiemelt partnere, mi viszont egyenesen a Honda gyári csapata vagyunk.”