Az egykori használtautó-kereskedő, „futottakmég” autó- és motorversenyző, F1-es pilótamenedzser, majd csapattulajdonos, végül a Forma-1 kereskedelmi jogait igazgató, minden tulajdonosváltást, zűrös ügyet és korrupciós vádat túlélő Bernard Ecclestone ma ünnepli 85. születésnapját.
A ma is örökmozgóként pörgő, a szálakat mozgató angol milliárdos a hétvégén a születésnap alkalmából adott tartalmas interjút az F1 hivatalos oldalának, ezeket mondta:
Kérdés: 85 évesen az emberek többsége már 20 éve a nyugdíját tölti, ön viszont még mindig csúcsformában pörög. Hogy érzi magát?
Bernie Ecclestone: Hát, még itt vagyok!
Mintha nem is öregedett volna az elmúlt 20 évben. Milyen fitneszprogramja van?
BE: Elárulok egy titkot: semmilyen!
Semmi különleges étrend?
BE: Semmi. De ebből (mutat a pocakjára) egy kicsit le kellene dolgoznom.
Akkor mi a terv?
BE: Többet kell sétálnom. Régebben állandóan rohangáltam, de mostanra olyan lettem, mint valami politikus: ülök, és várom, hogy mások jöjjenek hozzám. Ezen változtatnom kellene. Vissza kellene térnem a régi szép időkhöz, amikor rohangáltam és mindenütt balhét csináltam…
Milyen gyakran jár orvoshoz?
BE: Időnként beugrok vérvizsgálatra, hogy lássuk, minden rendben van-e, szedek valamit a koleszterinszintemre, de ennyi. Szerintem az se számítana sokat, ha nem szedném ezeket a tablettákat. Szóval egészséges vagyok, legalábbis egyelőre.
Ha filmként gondol az életére, milyen jelenetet forgatna még hozzá és mit vágna ki?
BE: Egyszerű a válasz: ha újból kezdeném, valószínűleg akkor sem változtatnék semmin, ugyanis az adott pillanatban mindig azt tettem, amit helyesnek gondoltam. Szóval nem változtatnék.
Van valami, amiről úgy érzi, kár, hogy nem tapasztalta meg?
BE: Nincs. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ha valami hiányozna, akkor megszerezhetném, megélhetném. Ha valamit akarnék, akkor semmi sem jelenthetne akadályt. De semmi hiányérzetem nincs. És amint nem élvezem, amit csinálok, abba fogom hagyni, pont.
Voltak azért fájdalmas élmények?
BE: Nem hiszem. A fájdalmas nem a legjobb kifejezés. Inkább csalódni szoktam az emberekben. Persze lehet, hogy nekik van igazuk, és én tévedek, ugyanis nagyon sokan képesek felbosszantani és csalódást okozni nekem. Szóval lehet, hogy nekik van igazuk, és én nem csináltam valamit jól, de ettől még csalódottságot érzek. Nagyon csalódott vagyok, ugyanis borzasztó sokan nem képesek megtartani az adott szavukat. Erre nincs pardon!
Melyek az életének legfelejthetetlenebb pillanatai?
BE: Nem vagyok egy érzelgős típus, szóval nem is tudom. Nincs olyan, hogy ülök, és arra gondolok, na az csodálatos volt. Nem ilyen típus vagyok, talán azért, mert tisztában vagyok vele, hogy a körülmények néha egészen váratlan helyzetekbe hozhatják az embert.
Akkor próbáljuk más irányból: van olyan dolog, amit visszacsinálna?
BE: Gondolom, a tavalyi németországi dologra céloz? (A Forma-1 jogainak 2005-ös eladását illető korrupciós vádak és a Németországban emiatt lefolyt bírósági ügy, amelynek végén Ecclestone 100 millió dolláros bírsággal úszta meg a komolyabb ítéletet – a szerk.)
Nem feltétlenül arra.
BE: De ami ezt illeti, borzasztó sok időm ment pocsékba azért, hogy végül a bírótól azt halljam, hogy nem tudnak mit felhozni ellenem. Alkut kötöttünk az ügyésszel, elég ügyesen megkopasztottak, az igaz! Ha jól meggondolom, szívesen alkalmaztam volna annak idején használtautó-kereskedőként, ügyes volt, tényleg nagyon ügyes!
Kétségkívül az volt a legnagyobb üzleti húzása, hogy megszerezte a Forma-1 kereskedelmi jogait (1980-ban). A sztori szerint a többi csapatfőnöknek is felajánlotta, hogy szálljanak be, de visszautasították az ajánlatot. Mire gondolt akkor?
BE: Felajánlottam, hogy csináljunk egy közös céget, amelyet bizonyos százalékért én irányítanék. Mindenki beletett volna egy kis pénzt, de nem akartak. Azt mondták, hogy ők a versenyzéssel akarnak foglalkozni, én meg tegyek belátásom szerint, aztán ez lett a vége. Meglepett a dolog, és tessék, megint: csalódott voltam.
Amikor ez történt, ön még viszonylag kis hal volt az Enzo Ferrarikhoz, Colin Chapmanekhez (Lotus) és Teddy Mayerekhez (McLaren) képest. Talán nem hittek abban, hogy sikeres lehet?
BE: Nem arról szólt, hogy kis hal voltam. Sok tekintetben Ferrari úr és Colin is támogatta az ötletemet, de egyszerűen nem akartak beszállni. Igen, kezdetben rizikós volt a terv, ez is kétségtelen.
Miért vágott bele, ha rizikós volt?
BE: Azért, mert másképp nézem a dolgokat. Mindig próbálom meglátni, milyen haszon és milyen kockázat van az üzletben, és ha a haszon nagyobb, akkor miért is ne?
Kik azok az emberek, akikre felnéz? Az irodájában lévő fotók alapján jó néhány fontos emberrel volt dolga az évek során, például Putyin úrral…
BE: Talán Enzo Ferrari és Colin Chapman, az olyan embereket szeretem. Putyin pedig csak az idejét vesztegeti Oroszországban, neki egész Európát kellene vezetnie – ha már más nem teszi meg!
Ha 85 másodpercben kellene összefoglalnia az életét, mit mondana?
BE: Nem kell 85 másodperc, egy szó is elég: hektikus!
Ennyi?
BE: Rendben, akkor kibővítem: elképesztően szerencsés voltam, hogy egészségben csinálhattam azt, amit szeretek, és hogy olyan lehetőségek nyíltak előttem, amilyenek, és azért is, mert volt elég vér a pucámban, hogy éljek is a lehetőségekkel. Nem vagyok pesszimista, nem vagyok optimista: realista vagyok.
Sokan úgy gondolják, hogy a gombafrizurája nem igazi…
BE: Teszek rá, hogy mások mit gondolnak. Ahogy az sem érdekel, mit gondolnak rólam, ugyanis azok többsége, akik rosszakat gondolnak rólam, nem is találkozott velem az életben.
A müncheni vádirata 223 oldalas volt. Hány oldalas a végrendelete?
BE: A mim?
Végrendelet, végakarat, testamentum. Nincs olyanja?
BE: Nem, még nincs. Semmi sem sürget!
Arról hallani, hogy a hollywoodi nagyágyúk több száz ügyvédet foglalkoztatnak. Önnek hány ügyvéd van az alkalmazásában?
BE: A müncheni ügyben két ügyvédem volt, a londoni bírósági ügyben kettő-három, de csak eseti megbízással, azokra az ügyekre. Minden másra csak egy jogászom van az irodámban.
A híres amerikai gengszterfőnök, Meyer Lansky egyszer azt mondta, ő a fejében tartja az üzleti ügyeit. Ön állítólag találkozott vele egyszer, önre is igaz ugyanez?
BE: Valószínűleg igen. Ügyvédre két okból lehet szükség: ha az ember nem ért pontosan valamit, akkor tanácsot kérhet, és akkor, ha szerződésbe akar foglaltatni valami üzletet.
Végül pedig foglalkozzunk a mai Forma-1-gyel! A Red Bull motorügyének továbbra sem látszik a vége. Önnek mindig mindenre van megoldása…
BE: …ez viszont nem azon múlik, hogy van-e megoldásom, hanem azon, hogy mások meg tudnak-e egyezni a megoldásról. Sokféle megoldás lehetséges! Ha visszatekintek az F1 történetére, a mostani erőforrás, ez a turbómotor okozza a legnagyobb gondokat. Minden probléma ebből a motorból fakad. Régen az volt, hogy volt két motor: a Ferrari és a Cosworth, az angol csapatoknak pedig szerencséjük volt, hogy az utóbbi egy kicsit jobb volt a Ferrariénál. Most úgy látom, hogy megint ebbe az irányba haladunk, a Ferrari és a Mercedes a motorjaikon keresztül a kezükben tartják az F1-et, az lesz, hogy ők ketten szállítanak majd motorokat mindenkinek. Pedig ez így nem az F1.
Szeretne további gyártókat látni?
BE: Igen. Ugyanakkor azt is szeretném, ha egyszerűbb motorok lennének. A mostani erőforrás mérnöki mestermű, de borzalmasan drága, szóval az újonnan belépő gyártók nem engedhetik meg maguknak, hogy mellényúljanak vele. Jól eltalálni viszont nagyon nehéz. Ahogy mondtam, szeretném, ha egyszerűbb lenne, de a jelenleg sikeres gyártók ragaszkodnak a mostani motorhoz, ez ad nekik biztonságot.
Térjünk vissza a Red Bullra! Szocsiban azt állította, hogy a Red Bull és a Toro Rosso jövőre is ott lesz a rajtrácson Melbourne-ben. Mateschitz úr (Red Bull-tulajdonos) azonban azóta sem erősítette meg – vagy cáfolta – ezt…
BE: Mateschitz úr abban a szerencsés helyzetben van, hogy megteheti, hogy lehúzza a redőnyt, ha ahhoz van kedve. Nem kell engedélyt kérnie senkitől. A győzelemhez van szokva, és nem akar olyan helyzetbe kerülni, amikor esélytelenül kap verést. Esélytelenül! Amikor megnyerték a bajnoki címeiket, esélyegyenlőség volt. Szerintem még nem döntötte el, hogyan tovább.
De nem futnak ki az időből? Azért el kellene készíteni az új autót.
BE: Úgy gondolom, hogy a késés miatt mindenképp bajban lesznek, akármilyen motort is kapjanak. A Ferrari és a Mercedes azért nem akar nekik 2016-os motort adni, mert attól félnek, hogy megverik őket, ami szerintem nevetséges! Ha meg tényleg így lenne, akkor szabad visszaülni a tervezőasztalhoz! A Forma-1 génjeiben van a verseny, ez nem az értékek megőrzéséről szól.