Kezdjük a mezőny végéről az idei szezon értékelését. Alonso meddig hajtogatja még: jó döntés volt neki a McLaren, jó döntés volt a McLaren…?
Nem tudjuk, hogy mennyivel tesz zsebre több pénzt, mint a Ferrarinál. Iszonyatosan sokat keres, ami igenis befolyásolta a döntését. Meggyőződésem, hogy aki már nyert vb-címeket, az másként tekint a pályájára, a döntéseire, a csapatváltásaira. Lauda is másként állt volna az 1976-os szezon végéhez, ha még az első bajnoki címe előtt áll, de már bajnok volt, csak ezért lehetett végül győztes Hunt. Mi nem tudunk Alonso fejével gondolkodni.
Nem őszinte a mosolya a milliárdjai ellenére sem.
Siralmas látni, hogy most két bajnok egy szekérrel vergődik a mezőny végén. A moston van a hangsúly, mert én biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb betalálnak. A Honda párszor már tönkreverte a világot, és ha most újra futamot nyer nekik Alonso, vagy Button, a csúcshódítás Alonso vagy Button nevéhez kötődik majd, övék lesz a dicsőség.
Kik vezetnek náluk?
Talán Rossi és Wehrlein, vagy marad Stevens…
Na, hát akkor itt nem lesz nagy ugrás. Ők nem lesznek Button és Alonso előtt.
Ecclestone és Lauda is köszön neki
A szakmában csak Lapajként ismert kommentátor aktív vívóként kezdett külsőzni 1959-ben a Népsportnál. Innen az akkori tévéhez került, évtizeden át vezette az Autó-Motor-Sport című műsort, majd 1976-tól húsz éven át közvetített Forma-1-et – eleinte csak az európai futamokat adták, aztán a Magyar Nagydíj belépésétől az egész szezont. 1996-ban köszönt el az MTV-től, de később az RTL-nél is számos alkalommal vendégeskedett, és alapító tagja lett a magyar Eurosportnak. Több évtizedes ismeretség fűzi az F1 számos legendájához, közel két tucat könyvet jegyez kedvenc autósportjáról.
Hangsúlyozottan ismét csak a technika oldaláról közelítve a Ferrari-motoros Toro Rosso is ígéretesebbnek tűnik a Renault-motoros Red Bullnál, pláne úgy, hogy lesz Renault gyári csapat. Megelőzheti a kiscsapat a nagyobbat?
Ezt is az emberi oldaláról közelítem meg, a válaszom nem. Mateschitz ezt nem engedi meg. A Renault-val kiéleződött konfliktus ellenére nem tudom elképzelni, hogy ne a legjobb Renault-hajtásláncot kapják meg. Ha ezt megcsinálják Mateschitzcel, felvásárolja a Renault-t, és darabonként szórja az utcára az egészet.
Mateschitztől jön az a meglepő nagyképűség, amivel négy közös bajnoki cím után így alázta Red Bull vezetése egész évben a Forma-1-ben tőlük sokkal nagyobb múltú, sokkal sikeresebb Renault-t? Amit aztán ki is rúgtak szezon közben, majd szintén meglehetősen nagy hangon csúcsmotort követeltek maguknak a Mercedestől és a Ferraritól, majd kényszerből visszakullogtak a Renault-hoz. Mit gondol a kálváriájukról?
Vannak beképzelt emberek, akik mögött nincs tudás, ezek szánni való páriák. És vannak beképzelt emberek, akiknek van mire, ők legyenek is beképzeltek. Mateschitz az álomlöttyéből meggazdagodva annyi pénzt öntött a Forma-1-be, hogy ma már nélküle nincs Forma-1. Két csapatot futtat, miközben másnak egy is sok, saját pályája van, amit úgy újíttatott fel, hogy a Red Bull Ring körüli városokban még a házak homlokzatának a kifestésére is adott pénzt. Ez az ember megteheti, hogy a csapata ne szar motorral menjen, miközben Ecclestone rá van kényszerítve erre az emberre, neki fel kell állítania a rajtrácsra minimum 18 autót.
Vébécímet viszont a legjobb mérnöke, Adrian Newey szerint már csak a Mercedes és a Ferrari nyerhet. Mert ezek gyári csapatok.
Ezt a saját védelmében állítja, és van igazság a kijelentése mögött. Mondom ezt úgy, hogy szerintem az alapállítását nézve mégis téved. Valóban előnyben vannak a teljesen gyári csapatok, de az élet mást is hozhat a Forma-1-ben, amire sok példát láttunk már. Én nem írnám le a Hondát, ha nem is 2016-ban, de ahogy mondtam, tőlük előbb-utóbb győzelmet várok.
A Red Bull viszont a VW-csoport Audi-logós hajtásláncára vár. Valóság lesz az évek óta stabilan vissza-visszatérő pletykából?
Az elmúlt években Ferdinand Piech igazgatósági elnök állta ennek útját. Ő idén távozott, beesett viszont a dízelbotrány, ami miatt iszonyatos pénzeket bukik a VW-csoport. Oké, hogy a világ csúcsa a mostani hibrid cucc, de nekem nem tetszik, és szerintem az Audi is tart tőle, pedig ők tudnának csinálni nyerő motort. Szerintem a botrány kitolja a megérkezésüket, de remélem, hogy megérjük a világ első, vagy éppen most legnagyobb autógyártójának megérkezését a Forma-1-be.
A Red Bull süllyedése közben a Ferrari egyre erősebb. Sergio Marchionne elnök szerint a mostani topversenyzőjük is jobb a tavalyinál. Mit gondol erről?
Kár ezen rágódni, az egyik ebben jobb, a másik abban. Az viszont tény, hogy a Ferrarinak jót tett Vettel érkezése, és az is, hogy elment onnan Alonso. Vettel ebben a szezonban mutatta meg, hogy valóban világbajnok versenyző, ahogyan Alonso is a Ferrariban, egy rosszabb Ferrariban mutatta meg, hogy mekkora versenyző.
Räikkönen ezúttal már nem csak Alonsóhoz, hanem Vettelhez képest is harmatgyenge szezont futott. Ma már ez lenne az ő szintje?
Nekem nem okozott csalódást az idei teljesítménye, mert én nem értékelem őt olyan magasra, mint mások. Kiváló versenyző, de nem a legjobbak egyike, a világbajnoki címét is csak szerencsével nyerte, de ebbe ne menjünk bele, mert megölnek a rajongói. Ő egy showman, aki azzal is milliók kedvence lett, hogy nem beszél, karizmatikus egyéniség, én is imádom, de tőle ennél többet nem szabad várni.
Csak a népszerűsége, és a csapaton belüli remek hangulat miatt tartották meg?
Én nem szerződtem volna vele 2016-ra, és az ő helyében sem maradtam volna a Ferrarinál. Középcsapatnál lehetne igazán sztár, ahol fel tudná emelni a tehetségével az eredményeket, ahogyan tette azt a Lotusnál. Csakhogy azok meg nem tudták őt megfizetni.
Máris Verstappent emlegetik majdani utódként, aki – úgy tűnik – 2017-től válogathat a kérők között. Tegyük fel, Ön a menedzsere. A Mercedeshez vagy a Ferrarihoz irányítaná?
A Mercihez semmiképpen, előbb-utóbb minden sikersorozat véget ér, ha még most nem is látjuk, hogy ez mikor következik be. Én nem ajnározom annyira Verstappent, mint a többség, szerintem a topcsapatos szerződése előtt vezessen még legalább két-három évet. Szimulátorban nőtt fel, márpedig egy dolgot ott nem tud megtanulni, az igazi pályán szerzett tapasztalatokat.
Hogyan alakul a Mercedes-Ferrari harc jövőre?
Amennyiben a Mercedes változatlanul szabadjára engedi Hamiltont, senki nem veri meg, és így lesz, amíg hagyják őt nyerni. A Ferrari még biztosan nem tudja még megverni őket, számomra a Honda a sötét ló. Tőlük előbb-utóbb győzelmeket várok.
Csak nem arra céloz, hogy Hamilton vébécíme után a csapat belenyúlt a játékba, és emiatt kezdett hirtelen nyerni Rosberg? Hamilton egyértelműen erre utalgatott, mire Rosberg visszaszólt, amit Toto Wolff azzal próbált lezárni, hogy lehet itt versenyzőcsere is, ha eldurvulnak a dolgok.
Ha nyerni akar a Mercedes, akkor kell nekik Lewis, ha nem, akkor kirúghatják akár őt is. A Mercedes eddig olyan tisztességesen kezelte a versenyzőit, ahogyan senki más a Forma-1-ben. Nem nyúltak bele, nem úgy, mint mondjuk a Red Bull a Vettel-Webber párharcba, mert Mateschitznek nem kellett egy ausztrál világbajnok. Ez nagyon rokonszenves, és nagyon ritka hozzáállás, ha így marad, Hamilton legyőzhetetlen lesz továbbra is. Ma ő a legjobb.
El tudja képzelni, hogy két Hamilton-cím után megváltozik a csapaton belüli – fogalmazzunk így – etikett?
Német gyártó a Mercedes, és azért szerződtették az anyai ágon német Rosberget, hogy bajnok legyen. Az más kérdés, hogy a német himnuszt sem ismeri, Monacóét viszont elénekli bármikor ófranciául. Ha innen nézzük, balszerencséjükre, ha az eredmények oldaláról nézzük, akkor szerencséjükre oda vitték Hamiltont, aki élből jobb versenyző. Kedvelem Nicót, ismerősöm az apja, de Lewis erősebb versenyző, és nagyobb csibész. Ha nem fogja vissza őt Toto Wolff, akkor ő nyer. Persze, neki is vannak főnökei.