Az utolsó pillanatban, az Ausztrál Nagydíj előtt pár nappal fokozta a rádiós szigort az FIA, újabb témák kerültek fel arra a listára, amelyekről nem lehet csacsogni a pilótákkal verseny közben. A korlátozással sokak szerint átesett a ló túloldalára az FIA, amely azt ígéri, hogy szigorúan fellép minden kódolt üzenettel szemben. Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója a lehető legegyszerűbb módszer bevetését ígérte ezzel kapcsolatban: azokra a mondatokra koncentrálnak, amelyek korlátozás nélkül elhangozhatnak, bármi ettől eltérő kommunikáció esetén már indul is a vizsgálat. Amennyiben az FIA szerint szabálysértés történt, a figyelmeztetéstől az időbüntetésig bármilyen szankció szóba jöhet – a vétség súlyától függően. „Nehéz megmondani, mi lehet kódolt üzenet és mi nem” – mondta Whiting. „De ami nincs a szabad üzenetek listáján, az rögtön gyanús. Abban teljesen biztos vagyok, hogy minden egyes üzenetet hallani fogunk.” „Ami a kódolt üzeneteket illeti, természetesen óvatosnak kell lennünk. Ha valamit gyanúsnak találunk, meg kell majd vizsgálnunk, hogy azzal összefüggésben változtattak-e az autó valamilyen paraméterén. Ha igen, a következő versenyen már tudni fogjuk, mi történik.” Whiting jelezte azt is, hogy a csapatok hagyományos üzenőtábláit is kamerákkal figyelik majd. „Az idén egy lépéssel tovább mentünk a rádiókorlátozással kapcsolatban, mert úgy gondoljuk, hogy a pilótáknak egyedül kellene vezetniük az autókat, nem pedig a mérnökök segítségével” – indokolta a szigort Whiting. Eddig engedélyezett, de most betiltott üzenetek (forrás) – Gumiválasztás a következő kerékcsere során – Körök száma, amit egy ellenfél addig megtett egy adott gumiszettel – Az ellenfelek aktuális gumiválasztása – Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban – Safety Car-ablak – Az első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt – Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt Az engedélyezett üzenetek listája (forrás) – Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése – Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, kizárólag akkor, ha egy alkatrész vagy rendszer hamarosan felmondja a szolgálatot, és ez potenciálisan végzetes – Az autó sérülésére vonatkozó információ – Alapbeállításokra vonatkozó utasítás, kizárólag egy olyan szenzor, aktuátor vagy vezérlő meghibásodásakor, amelynek az elvesztését a fedélzeti szoftver nem ismerte fel. Az új beállítások nem javíthatják az autó teljesítményét a funkció elvesztése előttihez képest – Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében – Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése – Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól) – A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása (kivéve a felvezető kör startjáig tartó visszaszámlálást és a tájékoztatást arról, hogy az utolsó autó is elfoglalta a helyét a rajtrácson) – Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban – Időjárási információk – Tájékoztatás a versenyző saját kör- és a részidejeivel kapcsolatban – Részletek az ellenfelek köridejéről – Segítség a forgalomban való helyezkedésben az ellenfelekhez képesti távolság megadásával a szabadedzéseken és a versenyen – Utasítás helycserére más versenyzőkkel – Hátralévő körök száma vagy idő – A pilóta helyezése a szabadedzéseken és a versenyen – „Nyomd neki”, „most nyomd neki”, „XY-nal vagy versenyben”, „lazíts” és hasonlók (a kódolt üzenetek gyanújának felmerülése esetén figyelmeztetés jár) – Mikor kell beállni a bokszba (vagy felállni a rajtrácsra a verseny előtti ellenőrző körök után). Ez kizárólag akkor közölhető, ha a versenyző az adott kör végén bemegy a bokszba – Emlékeztető a fordulatszám-határoló, az autón lévő gumik típusát jelző kapcsoló használatára, illetve a fehér vonalak, a bóják elkerülésére, valamint a mérlegelésre behívó jelzőlámpára a bokszba való be-, illetve kihajtáskor – Információ a csapat versenyzőjének vagy ellenfeleinek szabálysértéséről, például sikán levágásáról, pályaelhagyásról, időbüntetésről stb. – A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ – A DRS meghibásodásának kezelése – Olajnyomás – Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping
F1: Büntetni fogják, aki rosszat szól a rádióban
A Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette, hogy folyamatosan figyelni fogja a csapatok rádióüzeneteit. Ha kell, jönnek a büntetések.
2016.03.18. péntek 14:30