A hétvégén Európa Nagydíj néven első ízben rendeznek Forma-1-es futamot Azerbajdzsánban, a főváros, Baku utcáin kialakított 6 kilométeres, gyors pályán. A Hermann Tike által megrajzolt nyomvonal sokak szerint izgalmas, azonban aggasztó a megszokottnál alacsonyabb biztonság, a kevés bukótér és egyéb furcsaságok is.

Csütörtökön számos F1-pilóta beszélt az aggodalmairól.

„Bizonyos területeken visszafelé haladtunk, nem értem, miért. Lehet, hogy eredetileg ellenkező menetirányú lett volna a pálya. Kár, mert sok tekintetben nagyon jó a létesítmény, minden nagyon jó minőségű. Tetszik a nyomvonal, néhol egész izgalmas, de lenne mit felülvizsgálni. Charlie (Whiting, versenyigazgató) biztosan azt mondja majd, hogy miért nem neki szóltam, de nem volt rá alkalmam, és szerintem most nem is fognak változtatni” – kezdte a versenyzői szakszervezet, a GPDA egyik igazgatói posztját betöltő Jenson Button.

baku_f1_12

„Némelyik kanyar nem tetszik. Annyit dolgoztunk a biztonság növelésén, folyamatosan fejlesztjük a pályákat, aztán itt meg a 3-as, 7-es, 14-es kanyarban nincs bukótér. A 7-es kanyarban van ugyan három TecPro-fal, meg aztán a betonfal. De nem igazán lehet mit tenni, ott egy épület. Kár ezért. Bízzunk benne, hogy elvégezték a szimulációkat! Monacóban sincs olyan sok bukótér, viszont ez itt egy gyors pálya, nem olyan, mint a monacói. Az épületeket nem lehet arrébb rakni, ez a gond. Addig nincs baj, amíg nem lesz baj, amíg nincs baleset vagy műszaki hiba.”

„Próbafutammal sem mentünk volna sokra, ha azon nincs baleset. De ha baleset lesz, akkor gond lesz. Úgy tudom, a biztonság érdekében mindenféle tesztet végeznek, hogy kiderüljön, milyen bukótér kell az egyes kanyarokhoz, legalábbis eddig így volt, remélhetőleg most is így csinálták! Mondjuk itt most nem ez látszik, de persze tévedhetek” – magyarázta az angol veterán.

baku_f1_02

A világbajnoki éllovas Nico Rosberg nagyon hasonlóan nyilatkozott:

„Igen, a bukóterek mindenképp aggasztóak egy kicsit, kettő-három nem néz ki valami jól. Szóval ez gond, de majd meglátjuk. Van az a kanyar, a 14-es, ahol a lejtő végén puszta fal van. Aztán ott a 3-as, meg a bokszbejárat is. Nem nagyszerű. Kénytelenek vagyunk bízni abban, hogy az FIA rendesen végzi a munkáját, ők végzik a számításokat, a szimulációkat, ők ismerik a sebességet, a pályaépítésnek pedig megvannak a szabályai. Nagyon remélem, hogy tartották magukat ezekhez, de a kanyarok láttán vannak kételyeim.”

baku_palya_18

A bokszutca bejárati sávja egy sikán után igen hosszan a célegyenessel párhuzamosan, csak vonallal elválasztva fut, ahol tartani kell a sebességet, ha a versenyzők nem akarnak a kelleténél több időt veszíteni, ez viszont kockázatos.

„Bokszbejáratnál mindig lehet időt nyerni, itt pedig különösen, mert ha valaki nem veszi olyan jól, hibázik, akkor fél másodperc vagy akár egy teljes másodperc is elúszhat. Vagy ütközés lesz belőle, vagy nagy időveszteség. Mondjuk nekem ezért tetszik” – véleményezte a Red Bull-os Daniel Ricciardo.

„Hatalmas baleset is lehet ott. Ha valaki ott akar nyerni egy másodpercet, abból nagy bukás lehet” – mondta erről Rosberg.

„Ilyen bokszbejáratot még sosem láttunk” – jegyezte meg a Williams brazil veteránja, Felipe Massa.

baku_f1_04

Nem mindenki volt ilyen aggodalmas, a Mercedes címvédője, Lewis Hamilton azt mondta, nincs gondja a kanyarokkal, a 16-osban „óriási bukóteret” látott, és a ferraris Sebastian Vettel is értetlenkedett egy kicsit a felvetéseken:

„Nem értem, miért kérdeznek erről már másodszor. Körbejártam, a pályát figyeltem, nem a bukótereket. Szerintem izgalmas, alig várom, hogy vezethessek rajta. A bokszbejárat tényleg kihívás lesz, de hát ezért vagyunk itt, nem? És amúgy is úgy tervezem, hogy a pályán leszek és nem a bukóterekben” – hangsúlyozta a GPDA másik igazgatói posztját elfoglaló négyszeres világbajnok.