Lewis Hamilton lefitymálta a szimulátort, nem érezte szükségesnek a pályabejárást, a helyszín veszélyeiről beszélő versenytársait pedig nyavalygósnak bélyegezte, de az időmérőn mindez visszaütött: míg az angol a Q3-ban falnak verte az autót és a 10. helyen zárt, az egyik „nyafogó”, Nico Rosberg behúzta a pole-t a Bakuban.
Míg Hamilton hibája után a Mercedes németjének elsősége nem volt kérdéses, a 2. helyért komoly csata folyt a Force Indiá-s Sergio Perez, a Red Bull-os Daniel Ricciardo és a ferraris Sebastian Vettel között.
A mexikói került ki győztesként, de sebességváltó-csere őt hátrasorolják; Ricciardo és Vettel ezredre ugyanazt a kört hozta, de vasárnap az ausztrál állhat az első sorba, mert ő érte el előbb az eredményt.
Vettel mellé csapattársa, Kimi Räikkönen kerül, mögöttük Felipe Massa és Danyiil Kvjat, Perez és Valtteri Bottas, végül Max Verstappen és Hamilton következik a rajtrácson vasárnap.
Így zajlott a kvalifikáció
Napos, meleg időben (27 fokos levegő, 42 fokos aszfalthőmérséklet) kezdődött az Azerbajdzsán fővárosában, Bakuban kialakított vadonatúj utcai pályán az Európa Nagydíj kvalifikációja.
Már a Q1 előtt tudni lehetett, hogy az utolsó edzésen balesetet szenvedett Sergio Perez Force Indiáján sebességváltót kellett cserélni, ezért öthelyes büntetés várt rá az időmérő után. Sebastian Vettel indulása kétségesnek látszott, ugyanis néhány perccel a kezdés előtt még az autóját szerelték. A legnagyobb kérdés persze az volt, lesznek-e balesetek, és azok hogyan befolyásolják majd a kvalifikáció menetét.
A Q1 kezdetén a két Toro Rosso futott ki elsőként, mögöttük a Mercedesek. Lewis Hamilton 1:44, 259-cel nyitott, Nico Rosberg egy tizedet faragott belőle. A willimases Valtteri Bottas 1,2 másodperces hátránnyal volt a legközelebbi üldöző.
A Red Bull-os Daniel Ricciardo nagy meglepetést okozva mindössze bő négy tizeddel rosszabb kört futva lépett a 3. helyre. Rosberg javított, 1:44 alá ment.
A Ferrarik csak a 18 perces szakasz második felében mentek ki a pályára, a top10 végébe értek.
A kiesőzónában a Renault-k, a sauberes Marcus Ericsson és a Mercedes-motorral egész gyors Manorok sorakoztak, valamint az edzéseken még a top10-ben szereplő Jenson Button, akinek nem jött ki jól a gyors kör.
A Q2 elején a Force Indiá-s Perez diktálta a tempót, 1:44-es idővel állt az élre, de csak addig, amíg Rosberg be nem fejezte saját gyors körét, ő ugyanis 1:42,5-tel nyitott.
Hamilton a szakasz végén került bajba, ugyanis első nekifutásra után veszélyben volt a továbbjutása, az utolsó próbálkozás felvezetőjén viszont bukótérbe futott, elfékezte a gumit, a gyors körön tökéletesen kellett mennie. Meg is futotta a 2. időt.
Búcsúzott viszont a két Haas, a rádión a forgalomra panaszkodó Fernando Alonso, a Toro Rossó-s Carlos Sainz, a sauberes Felipe Nasr, és a legnagyobb vesztes, a 3-4. rajtkockára is esélyes Nico Hülkenberg, aki nem tudta, hogy legutolsó körét futotta, és nem lesz már ideje „az igazi” gyorsra.
A Q3-ban Ricciardo, Kvjat és Vettel futott ki elsőként. A Red Bull ausztrálja elszúrta az első kört, Vettel és Räikkönen 1:44,2-es körrel állt az élre, de Perez bő hét tizedet adott nekik.
Hamilton az első mért körén bukótérbe futott a 15-ös kanyarban, ugyanakkor Valtteri Bottas Verstappen mért körét tolta el, amikor megelőzte a hollandot.
A fináléban a Mercedes-versenyzők mindketten hibáztak, de míg Rosberg épp csak „csókot lehelt” a falra, és végül 1:42,7-es idővel simán az élre állt, Hamilton viszont a 9-es kanyarban egy hajszállal közelebb ment, eltört a jobb első felfüggesztése is, kiesett.
A mentés idejére piros zászlóval megszakították az edzést, két perc maradt arra, hogy Verstappen mért kört menjen. Nem csak ő ment ki azonban, Rosbergen és Hamiltonon kívül mindenki nekivágott.
A sorban mindenki feltartott mindenki mást, csak az elöl haladó Ricciardo és Vettel javított. Ők ezredre azonos kört futottak, de mivel a ferrarist intették le később, a volt csapattársa eléje került. A másodikként záró Perez hátrasorolása Ricciardo áll majd Rosberg mellé, Vettel lesz a 3.