Az Osztrák Nagydíj kaotikus időmérőjén a szabadedzéseken még küszködő Lewis Hamilton került ki győztesként, a háromszoros világbajnok második ausztriai, pályafutása 54. pole-ját szerezte. Az angol elsősége ezúttal tényleg csak az utolsó pillanatban derült ki, hiszen az eső után gyorsan száradó pályán folyamatosan javultak az idők.
Kiválóan időzített kerékcseréjével ezt használta ki a Force Indiá-s Nico Hülkenberg is, aki holnap Hamilton mellé áll a rajtrácsra, ugyanis mercedeses druszájára, Nico Rosberg (2.) öthelyes büntetéssel a 7. helyre lép vissza. Sebastian Vettel szintén sebességváltó-csere miatt lesz majd 4. helyett 9., így a ma 5. Jenson Button lép a 3. pozícióba. A McLaren 2012 óta nem rajtolt ilyen jó helyről.
A top10 második felébe Räikkönen, a Red Bullok és a Williamsek kerültek.
Az időmérő nagy balesetet is hozott: a péntek óta gondokat okozó új, sárga kerékvetők újabb áldozatot szedtek, a Toro Rossó-s Danyiil Kvjat autóján tört el a felfüggesztés, csúnyán összetört a járgány.
Így zajlott a kvalifikáció
Enyhén felhős, de meleg időben kezdődött a 2016-os Forma-1-es idény kilencedik fordulója, az Osztrák Nagydíj kvalifikációja a spielbergi Red Bull Ringen.
Az előző két év győztese, Nico Rosberg a pénteki edzéseken dominált, míg Lewis Hamilton küszködött, azonban a német az utolsó szabadedzésen műszaki hiba miatt a szalagkorlátnak csapódott, az autó javításába pedig a sebességváltó cseréje is beletartozott, ezért öthelyes büntetéssel futott neki az időmérőnek.
Honfitársa, Sebastian Vettel hasonló büntetéssel vágott neki a kvalifikációnak, így a pole-ra Hamiltonnak és Kimi Räikkönennek volt igazi esélye.
A Q1-ben elsőként a renault-s Jolyon Palmer futott ki elsőként, de Hamilton sem várt sokáig, Rosberg ellenben a garázsban álldogált, mert még mindig az autóját szerelték.
Hamilton rögtön az élre állt, később a williamses Felipe Massa ugrott fel mögé. A Mercedes címvédője második gyors körén a hétvége során elsőként 1:07 alá ment.
Sergio Perez törött jobb hátsó felfüggesztéssel kullogott be a bokszutcába, miközben Rosberg is kifutott 9 perccel a vége előtt. Eddigre a két Ferrari sorolt be Hamilton mögé.
Rosberg azonnal a legjobb időt futotta.
Az utolsó percekben a Manorok, a Haasok és a Sauberek küzdöttek a továbbjutásért, a Renault-kat kellett volna kiszorítani az első 16-ból. Ez a fantasztikus időt futó Wehrleinnak és Sainznak sikerült is, közben azonban Danyiil Kvjat nagy balesetet szenvedett a 8. kanyar kijáratában, amikor a kerékvetőn megpattant az autó és eltört a jobb hátsó felfüggesztése. Az orosz saját lábán távozott, de a Toro Rosso ripityára tört. Piros zászlóval megszakították a körözést.
Kvyat Crash Replay #f1 #f1jp pic.twitter.com/6Qe9uP8Y9w
— miyagawa #F1 (@miyagawa55) July 2, 2016
Bő 10 perc takarítás után újraindult az óra, 1:44 maradt, így akiknek kellett, még ki tudtak menni. A bokszutca kijáratánál felsorakozott Hülkenberg, a két Renault, a két Manor, Fernando Alonso és Carlos Sainz is. Ő nem jutott messzire, néhány kanyar után füstöt okádó motorral állt félre. Az 1-2. szektorban kettő sárga zászló lépett érvénybe, sokan fel sem értek a gyors körre, de a többiek sem javítottak.
Kiestek a Renault-k, Rio Haryanto, Kvjat és a két Sauber. Bár az idők alapján továbbment Sainz és Perez, a második szakaszban már nem vezettek.
A Q2-re elsőként a Mercedesek futottak ki, mindenki sietett, mert eső közelített a pályához. Hat perc után már csepergett is itt-ott, de az első gyors körét még mindenki gyakorlatilag száraz pályán futotta. A top10-be a két Mercedes, a két Ferrari, a két Red Bull, a két Williams, Hülkenberg és Button jutott.
Az utolsó három percre megérkezett az eső, senki nem javított. Kiesett a két Haas, Pascal Wehrlein és Fernando Alonso.
Míg a mercisek ultralágyon futották legjobb köreiket, a ferrarisok és a Red Bull-osok szuperlágyon mentek tovább, eső híján ők azon rajtolnak majd vasárnap.
A Q3-ra teljesen elázott a pálya, viszont kisütött a nap, a két Ferrari-pilóta ment ki elsőként, átmeneti (intermediate) gumikon. A többiek is ezt választották.
A napsütésben gyorsan száradt az aszfalt, javultak az idők, szinte minden befutónál más állt az élre. A kérdés az volt, ki nevet a végén.
Az utolsó négy percre a Force Indiá-s Hülkenberg felvette az utlralágyakat, ez pedig mindenkit lépésre kényszerített, sorjáztak a kerékcserék.
A német az élre is ugrott, aztán jött Massa, Räikkönen, Hamilton, aztán újra Hülkenberg, tőle Vettel vette át a vezetés, utána Hamilton. Rosberg és Hülkenberg már nem bírt az angol idejével, megszerezte a pole-t. Utána három német: Rosberg, Hülkenberg és Vettel, Jenson Button lett az 5. a McLarennel. A top10 második felében Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Massa.
A büntetésekkel vasárnap Hülkenberg áll Hamilton mellé. Rosberg a 7., Vettel a 9. rajtkockából indul majd.