Régóta várt újdonsággal lepi meg a hétvégi Magyar Nagydíj a Forma-1-et. Új az aszfaltcsík, ami egyes várakozások szerint akár nagyon komoly körrekordot hozhat, újak a rázókövek. Mentél már rajta, és ha igen, mi mindenben hozhat újat a mezőnynek?
Utcai autóval mentem rajta, és sokkal simább a réginél, Forma-1-es autóval akár 2-4 másodperccel is gyorsabb lehet egy kör. Lecserélték a régi, apróvájatos rázóköveket mélyebbekre, ugyanakkor a mellettük lévő betonozás szélesebb, így például túraautóval nagyon levágós lett a pálya. Egy nap, és meglátjuk, hogyan mennek rajta a Forma-1-es autók.
Többen állítják, itt meg lehet verni a bajnok Mercedest. Valóban?
Igen, volt már rá példa az elmúlt években. Tény, hogy nem ez a legerősebb pályája a Mercedesnek, bár ha Hamilton nem is nyert itt még a hibrid Mercedesszel, kiemelkedően jól megy a Hungaroringen. A Mercedes eddigi sikertelenségében erősen benne voltak a körülmények, az időjárás, a rajtja.
Másnak is ugyanolyan az időjárás, és másnak is ugyanúgy el kell rajtolni. Mondd el kérlek, hogy a Hungaroring miért adhat esélyt az üldözőknek!
Nagyon-nagyon technikás pálya, amelyen többet számít az emberi tényező, ezáltal kicsit csökken az autók közötti különbség. Ráadásul a hibákkal szemben nem megbocsájtó a pálya, és az elmúlt években nem voltak tiszta körülmények a Mercedes körül. Tavaly a rajt nagyon meghatározta a körülményeket, idén ez változott, ma már teljesen manuális rajtot kell venni a pilótáknak, nem kapnak hozzá segítséget a bokszból. Idén is rendkívül fontos lesz a rajt.
Erőteljesen fogadkozik a Red Bull, hogy itt is megveri a Ferrarit, de az olaszok szintén azt ígérik, a silverstone-i blama után visszavágnak, jobban fekszik nekik az angolnál a magyar pálya. Melyikük lesz gyorsabb?
Ezt a jelenlegi erőviszonyok között lehetetlen megjósolni. Nagyon sok múlik majd a pilótákon, hogy melyikük miként kapja el a fonalat a hétvégén. Külön kíváncsi vagyok Verstappenre, hogyan megy majd. Lehet, hogy megint ő okoz meglepetést, megtartva a mostani lendületét.
E heti Ferrari körüli pletyka Ross Brawn esetleges visszahozatala. Jó ötlet vagy pótcselekvés? Érdemben hozzá tudna tenni ehhez a látszatra végtelenségig kifeszített, mégsem túl fényes teljesítményhez?
Egyértelműen hozzá tudna tenni. Fontosak a karakteres vezető személyiségek, ezt már nagyon sokszor láttuk a Forma-1-ben. Ennek ellenpéldája a Toyota korábbi sikertelensége, ami azt bizonyította, hogy lelketlen multi módjára nem lehet üzemeltetni csapatot, az nem működik. A Forma-1-ben igenis egyéni intuíciók és ambíciók mentén, de mégis okos csapatmunkával lehet sikereket elérni. Ebben Ross Brawn kiemelkedőt nyújtott, sokszor bizonyított. A Mercedest is ő indította el a siker útján.
Aztán kirakták.
Hát, igen. Az biztos, hogy igazi sikerkovács.
Az olasz sajtó egyik legújabb magyarázata a Ferrari sikertelenségére éppen egy személyiség, James Allison hiánya. A főtervező tavasszal váratlanul elveszítette a feleségét, és a hírek szerint azóta sok időt tölt távol a csapattól, angliai otthonában a két gyerekével. Mennyire lehet benne egy kvázi kész autó sikertelenségében, hogy nem kíséri a főtervezője versenyről versenyre, miközben nyilvánvalóan a napi kapcsolat megvan, csak a személyes jelenlét nincs.
Biztos vagyok benne, hogy ez is számít.
És azzal mennyit ártanak saját maguknak, főleg a Ferrari vezetői, és mondjuk Vettel, hogy állandóan nyomatják a most már tényleg elkapjuk a Mercedest, idén most már tényleg bajnoknak kell lennünk lemezt?
Na, ez pótcselekvés, és probléma minden a csapatnál dolgozónak. Hogy tudsz úgy dolgozni napról napra, versenyről versenyre, és ez alatt a vezetőket is értem, hogy azt olvasod a sajtóban, hogy lehetséges, kirúgnak?
A Ross Brawn-pletyka. Arrivabenének egyébként is bőven van oka idegeskedni.
Egészen biztosan rosszat tesznek a csapatnak az ilyen sajtóhírek.
Vannak fix pontok is, nemrég írták alá Kimi Räikkönen jövő évi szerződését. Te megtartottad volna?
Szerintem rendben van ez a döntés. Oké, látjuk, hogy Raikkönen változik. Családapa lett, és ez bizonyára hatással van az életére, de a versenyzésére is. Továbbra is nyugodt, laza figura, aki teszi a dolgát, van kedve csinálni, de azt kell mondjam, már nem olyan erős, mint régen. Talán meglepő, amit mondok, de a Ferrari szempontjából ez viszont nem olyan nagy baj. Nem mondják rá, hogy második számú pilóta, de ha ezt nem is hangsúlyozza a Ferrari, náluk mindig is van első és második számú pilóta. Räikkönen a karrierjének a második szakaszában belesimult a másodhegedűs szerepébe.
Miközben ugyanannyi pontot gyűjtött, mint az első számú Vettel. Tegyük hozzá, idén a német balszerencsésebb.
És azt is tegyük hozzá, hogy úgy gyűjtött ennyi pontot, hogy mindenféle acsarkodás és vita nélkül segíti Vettelt a pályán, elengedi, átadja a pozícióját. Nem áll le vitatkozni a csapattal, mint Verstappen, vagy Hamilton, vagy Vettel, hogy ő márpedig nem engedi el a csapatfőnöki utasításra sem a másikat.
Benne lehet a frissen aláírt szerződésében expressis verbis, hogy ha azt mondja a csapatfőnök, Kimi, engedd el Sebastiant, akkor el kell engednie? El tudod képzelni ennyire dirket módon megfogalmazva?
Könnyen lehet, hogy benne van.
A Vettel számára fontos engedékenysége, és a másodrendűsége mellett szerzett sok pontja ellenére én mégis azt gondolom, ha Verstappent meg tudta volna szerezni a Ferrari 2017-re, úgy repült volna Räikkönen, hogy a lába sem éri a földet. Csakhogy a Red Bull magához láncolta egy ügyes húzással, és így már nem maradt érdemi riválisa a piacon. A Perez-kaliber nem elég szexi egy Ferrarinak.
Valóban sokat számít a marketingérték, és valóban nem volt olyan versenyző, akit le tudtak volna igazolni a helyére. Aki minden szempontból értékesebb lett volna Räikkönennél. Én sem látok olyan, érdekesebb, izgalmasabb, és szabadon igazolható versenyzőt.
Maradva a versenyzőváltásoknál: megtartanád a McLarennél Alonso mellett a tapsztalt Buttont, vagy átadnád az autóját az ígéretes Vandoorne-nak?
Jelenleg nincs abban a helyzetben a McLaren, hogy mindenki ott akarna versenyezni. Itt és most szerintem éppen a csapatnak kell kivárnia, hogy ki akar egyáltalán náluk versenyezni, és hogy az ő világbajnok pilótái mit akarnak csinálni.
Button – bár a Williams állítólag nagyon akarja – rendre azt mondja, hogy a McLarennél szeretne jövőre is vezetni, a mindenki által szupertehetségnek tartott, és Verstappennél sokkal komolyabb előszériás eredményeket felmutató Vandoorne majd’ megfeszül, hogy bekerüljön a csapatba. Alonso pedig sokszor hangsúlyozta, mindenképpen kitölti a szerződését.
Ki tudja, igazak-e a pletykák, hogy Alonso a Mercedesszel tárgyal? A McLarennek nincsenek ütőkártyái, egy jó autó lenne az. Ki kell várniuk, hogy Alonso vagy Button fordul ki előbb.
Tényleg reálisnak gondolod Alonso távozását a Mercedeshez? Hamiltonnak (ahogyan Ron Dennis szerint Alonsónak is) betonbiztos szerződése van jövőre, és Rosberggel is megegyeztek már.
Reálisnak tartom, hogy Alonso akár át is mehet a Mercedeshez. Tudjuk, nincs olyan szerződés, amiből ne lehetne kifordulni így vagy úgy. Én Alonsót úgy ismerem, hogy van az az ajánlat, amiért felrúg mindent. Nem szívbajos ebben. Ha Hamilton és Rosberg egyszer-kétszer egymásnak megy még ebben az évben, akkor lehet változás.
Az ausztriai ütközés után állították, most már olyan szigorúan leszabályozták, hogy ha valamelyikük nekimegy a másiknak, olyan súlyos büntetést kap, ami elveszi a kedvét. Mi lehet ez a szabály? Hátrasorolják kettes számú pilótának a vétkest?
Először is, ezt a csapat állítja, a csapat mondja. Egyébként el sem tudom képzelni, mi lehet az. Pénzzel nyilvánvalóan nem tudják megfogni őket, egyikőjüknek sem számít. Azt pedig, hogy hátrasorolnák őket… Úgy sem fogják betartani. Hamiltonnak azt mondod, hogy második számú pilóta vagy? Betartaná? Soha! A csapatvezetés mondatai a szurkolóknak szólnak, és talán az igazgatótanácsnak (nevet). Aztán kiáll Hamilton a mikrofonok elé, és azt mondja, semmi sem változott. Én ebben a szituációban Hamiltonnak hiszek, semmi sem változott. Simán egymásnak mehetnek bármikor.
A Hungaroringen melyikük végez előrébb?
Hamilton. Jobban fekszik neki a pálya.
És a szezon hátralévő felében?
Ebben szerepet játszik majd a motorokkal kapcsolatos büntetés. Hamilton sokkal rosszabbul áll, teljesen egyértelműen motorcseréje, motorcseréi lesznek, és emiatt hátrasorolásokat kap majd. Összességében mégis erősebb Rosbergnél.
Hamilton és a mérnökei kiszámolták, két plusz motorra lesz szüksége, azaz két büntetésre készülnek az év hátralévő részében.
Pontosan látják a motoroknak az élettartamát, pontosan tudják, hogy meddig lehet elmenni kis kockázattal, és hol van az a kilométerszám, amelynél megugrik a kockázat.
Előfordulhat, hogy a szezon végéig fej-fej mellett haladó Mercedes-pilóták között Hamilton utolsó két-három versenyen beszedett büntetései döntik majd el a világbajnokságot?
Megeshet, már amennyiben nem trükközi ki a mérnökeivel korábbra a motorcseréket. Reálisnak gondolom, hogy akár egy versenyhétvégén beraknak két új motort az autójába, azaz ellőnek két motorcserét, így csak egy versenyen kap büntetést, de ezt egy olyan pályán csinálják, ahol könnyen lehet előzni. Így a büntetése ellenére előre tud jönni, nem veszít sok pontot. A nyári szünet után Monza tipikusan olyan helyszín lehet, ahol ez a trükk bevethető. Tegyünk be egy új motort, menjünk vele 5 kilométert, majd tegyünk be még egy új motort. Dupla büntetés, hátulról indul, de lehet előzni, és van két bevethető, vadonatúj motorja a szezon további részére. És minimális a pontbukás. Reálisnak tartom, hogy ezt így csinálják majd.
Azt se felejtsük ugyanakkor, hogy Rosberget bár elkerülték eddig a problémák, miközben Hamilton új motorokat, és büntetéseket kap, az ő motorjai is egyre elhasználtabbak lesznek. Eddig jól áll, de ez változhat. A szezon vége felé nála is jöhetnek technikai hibák, idővel emelkedik a kockázat. Hamiltonnál meg ugye új motorok lesznek már. Megfordulhat az eddig Rosbergnek kedvező szerencse.
Visszatérve a kakaskodásra, egy biztos, egyikük sem kíméli majd a másikat: Hamilton büszkeségből sem áll félre, Rosberg pedig az első címére hajt, ő sem fog. Ha most nem nyer, lehet, hogy soha többé. Minden eddiginél kiélezettebb az idei szezon.
Ki lesz a bajnok?
Megjósolhatatlan. Annyi tényező játszik közre, éppen ezekről beszélünk, és olyan hosszú még a szezon. Lehetetlen megjósolni, de Hamilton. (nevet)
Én tudom, de az olvasóinknak is elárulod, hogy ki a kedvenced?
Igen. Hamilton.