Sima rajt cél-győzelmet aratott a Forma-1 Japán Nagydíjon Nico Rosberg, aki most először nyert a szuzukai pályán. A dobogóra a Red Bull-os Max Verstappen és Lewis Hamilton állhatott még fel.
Rosberg jól menedzselte a versenyét, míg Hamilton nagyot mentett azt követően, hogy elrontotta a rajtot, és az első körben visszaesett a nyolcadik helyre. Sorra előzte meg ellenfeleit a pályán, illetve a bokszutcában is. Próbálkozott Verstappen ellen is a végén, de nem tudott előzni.
Rosberg idei kilencedik győzelmével 33 pontra növelte előnyét Hamiltonnal szemben a bajnokságban. A két pilóta mostani teljesítményével a Mercedes sorozatban harmadik alkalommal nyerte meg a konstruktőri bajnoki címet.
A Ferrari erősnek tűnt az időmérőn, ám ez a versenyen csak a negyedik-ötödik helyre volt elég. A végül negyedik Sebastien Vettel bátor gumitaktikával próbálkozott a dobogóért, de nem tudta előzésre váltani lágyabb gumijait Hamiltonnal szemben.
Az első tízbe a Red Bull-os Daniel Ricciardo, a két Force India és a két Williams került még be.
—
Éjszaka ismét esett az eső éjszaka Szuzukában, de a 2016-os Forma-1 Japán Nagydíj száraz pályán, felhős időben indult. Noha Kimi Räikkönen a harmadik helyet szerezte meg az időmérőn, az autójában váltót kellett cserélni, az emiatt kiosztott öthelyes rajtbüntetés miatt a finn visszaesett a nyolcadik helyre.
Nico Rosberg és Lewis Hamilton mögött így a két Red Bull állt a második sorban, Sergio Perez pedig az ötödik helyig került előre – a Force Indiának ennél jobb rajthelye idén még nem volt.
Rosberg jól, Hamilton nagyon rosszul rajtolt a nedves oldalon, több pozíciót veszített. Hülkenberg sokat jött előre, Hamilton a nyolcadik helyig esett vissza. A helyezkedések után az első kör végén Rosberg, Verstappen, Perez, Vettel, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Gutierrez volt a sorrend. Vettel az első körben kívülről, erőből előzte meg Ricciardót.
A második körben Vettel Perezre is azonnal ráesett, a célegyenesben, a harmadik kör első kanyarjában meg is előzte a mexikóit. Közben Hamilton elnézést kért a csapattól a rádión, ami azt sejtette, hogy az angol hibázott.
Rosberg jó tempót futott az élen, a harmadik körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Öt kör után Rosberg 2,8 másodperces előnnyel vezetett, Räikkönen pedig megelőzte Hülkenberget, és előrelépett hatodiknak. A Force India német pilótáját Hamilton is üldözőbe vette. A 130R-ben az angol megpróbált bebújni, de nem tudott elmenni Hülkenberg mellett, csak két kanyarral később.
A hetedik körben Räikkönen egyre közelebb került Ricciardóhoz, de nagy igyekezetében a Degner 1-esben lecsúszott a pályáról. Az ausztrál így egérutat nyert, és megközelítette Perezt. Hamiltonnak azt üzente a mérnöke, hogy próbálja a gumikat a lehető legtovább életben tartani.
Tíz kör után a sorrend Rosberg, Verstappen, Vettel, Perez, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg volt az első nyolc helyen, az élen hat másodperc körüli volt Rosberg előnye.
A tizedik körben Alonso cserélt először kereket a 15. helyről, majd azonos körben érkezett mindkét Red Bull. Verstappen és Ricciardo is kemény keveréket kapott. Ezzel a két Red Bull visszaesett, a Ricciardót addig üldöző Räikkönen és a Ferrari nem reagált.
Rosberg az első helyről a 13. körben állt ki, nagyon gyors csere volt, szintén azonos körben jött a két Ferrari és Perez. Rosberg az előnye egy részét elveszítette, de Verstappen elé érkezett vissza, így átmenetileg Hamilton vette át a vezetést. Ricciardo a bokszban megelőzte Perezt, sőt a mexikói Räikkönent is átugrotta.
Hamilton egy körrel később szintén kiállt, nála sem hibázott a Mercedes, így az angol meg tudta előzni a Perezzel küzdő Räikkönent. A finn hármas előzéssel ment el a mexikói mellett a célegyenesben, Palmer volt a harmadik résztvevő.
A 15. körben Hamilton azonnal megtámadta Ricciardót, és meg is előzte az ausztrált, a kemény keveréken nagyon megindult a Mercedes. Hamilton ezzel feljött az ötödik helyre. A hátránya ekkor 20 másodperc volt Rosberghez képest.
Hamilton egy lendülettel a még kerékcsere nélkül álló Massát is megelőzte, a brazillal szépen sorban mindenki így tett. Hamilton Bottast is lehagyta, így a negyedik helyre lépett előre, de mivel az üldözőinek ez több időt vett igénybe, meg tudott lépni.
Az élen Rosberg, Verstappen, Vettel, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen volt a sorrend 16 kör után, a Williams arra játszott, hogy egy kerékcserével menjen végig a versenyen. Rosberg előnye három másodperc körüli volt.
Az élmezőny a verseny közepére beállt ebben a sorrendben, Hamilton nehezen közeledett Vettelhez és Verstappenhez. A Mercedes tempóelőnye ezúttal nem volt igazán nagy a Red Bull-lal és a Ferrarival szemben.
Rosberg az élen négy másodpercre növelte az előnyét, Hamilton lopta a távolságot a harmadik Vettellel szemben, 10 másodpercre volt a némettől. Hamilton mögött további kilenc másodpercre szakadt le Ricciardo.
A 27. körben Räikkönen másodszor is kiállt, elévágással próbálkozott a Ferrari Ricciardóval szemben. Kiállt a két Williams is, letudva egyetlen tervezett kiállásukat.
A csere után Räikkönen a nyolcadik helyre állt vissza, Massa a 12., Bottas a 13. volt. A 29. körben Verstappen állt ki a második helyről, a holland maradt a kemény gumiknál, Ricciardo mögé állt vissza. Räikkönen leggyorsabb kört futott, így nyomást gyakorolva Ricciardóra.
Verstappenre reagálva azonnal jött Rosberg is, hibátlan csere volt, a német Vettel és Hamilton mögé állt vissza a harmadik helyre. Jöttek a Force Indiák is, Vettel közben forgalomba került, feltartotta egy Manor, így Hamilton hat másodpercre csökkentette a hátrányát a kerékcserék miatt vezető némettel szemben.
Ricciardo a 33. körben állt ki másodszor, nem volt tökéletes a csere, a jobb első nehezen jött le, Räikkönen meg is előzte az ausztrált.
Hamilton a 34. körben érkezett a bokszba, maradt a keménynél, a címvédő a negyedik helyre állt vissza, nem sokkal Räikkönen elé. Vettel egy körrel később jött, de hiába, Hamilton megcsinálta az elévágást, átvette a harmadik helyet a némettől. Vettel lágy gumikat kapott a hátralévő 18 körre.
Vettel azonnal megtámadta Hamiltont, jelentős tapadáselőnyben volt, de az angol jól védekezett, ezzel el is veszett a német lendülete. Az élen Rosberg biztosan őrizte az öt másodperces előnyét, alig volt képernyőn.
12 körrel a leintés előtt a legnagyobb gondot a forgalom jelentette az élmezőny számára, Rosberg, Verstappen, Hamilton és Vettel is a lekörözöttekkel küzdött. Rosberg hat másodperccel vezetett Verstappen előtt, akit 2,4 másodpercre közelített meg Hamilton.
Az angol a 44. körben már közvetlenül maga előtt látta a hollandot, nagy kérdés volt, hogy bevállalja-e a támadást.
A 46. körben Hamilton DRS-távolságra került Verstappentől, nyolc tizedre csökkent a különbség a két versenyző között. Hamilton egy körrel később már nézegetett a célegyenesben, de nem volt elég közel. Verstappen csak az utolsó egyenesre való kigyorsításra figyelt, kontroll alatt tartotta Hamiltont.
Az utolsó előtti körben a sikánnál megpróbálta kívülről megelőzni Verstappent az angol, de esélye sem volt megállni a kanyar előtt, így eldőlt a csata. Hamilton panaszkodott ugyan, de szabályosnak tűnt a manőver.
Nyert életében először Japánban Rosberg, mögötte Verstappen és Hamilton ért célba. A negyedik helyet Vettel, az ötödiket Räikkönen, a hatodikat Ricciardo szerezte meg. Perez, Hülkenberg, Massa, Bottas volt a további sorrend a pontszerző helyeken, így a Force India lépéselőnybe került a Williamsszel szemben.
Az eredmény azt is jelenti, hogy a Mercedes sorozatban harmadszor megnyerte a konstruktőri bajnoki címet. Összetettben 33 pontra nőtt Rosberg előnye Hamiltonnal szemben.
A vb állása:
1. N. Rosberg 313 pont
2. L. Hamilton 280
3. D. Ricciardo 212
4. K. Räikkönen 170
5. M. Verstappen 165
6. S. Vettel 165
Konstruktőrök:
1. Mercedes 593 (már bajnok)
2. Red Bull 385
3. Ferrari 335
4. Force India 134
5. Williams 124