FRISSÍTÉS 1.03: VETTEL DOBOGÓJÁT IS ELVETTÉK!
Lewis Hamilton sima rajt-cél győzelmet aratott a Forma-1 Mexikói Nagydíjon, pályafutása során először nyert a közép-amerikai országban. A pályán Nico Rosberg végzett a második helyen, és Max Verstappen futott be harmadikként.
Csakhogy a díjátadás előtt a holland kapott egy öt másodperces büntetést, amiért az utolsó előtti körben úgy védte meg a pozícióját Sebastian Vettellel szemben, hogy négy kerékkel elhagyta a pályát. A Red Bull ugyan a rádión mondta neki, hogy adja át a helyét a németnek, de nem tette meg, így a jött a büntetés, a dobogóra vonulás előtt kellett helyet cserélniük.
Verstappen nemcsak az előzéskor viselkedett kérdőjelesen, de utána annyira feltartotta Vettelt, hogy Daniel Riccardo is majdnem megelőzte a ferrarist. Végül azonban csak szerzett egy helyet Ricciardónak, mivel csapattársa is elé került a büntetés után. Verstappen egyébként jól versenyzett, többször közel került Rosberghez, egyszer meg is támadta, de előzni nem tudott.
A top10-be Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas, Felipe Massa és Sergio Perez fértek még be. A verseny showmanje Fernando Alonso volt, aki a rajt után a füvön száguldva is megmentette a McLarent, majd kiosztotta a mérnökét is a rádión. Pont nem jutott neki, Jenson Button mögött a 13. helyen végzett.
Idén nyolcadik alkalommal végzett az élen Hamilton, pályafutása során pedig ez már az 51. elsősége, amellyel beérte az örökranglista második helyén álló Alain Prostot. A listát Michael Schumacher vezeti 91 győzelemmel. Győzelmével újabb hét pontot faragott a világbajnoki pontversenyben.
Így zajlott a verseny, a futam krónikája:
A Mexikói Nagydíj szombati időmérőjén az utolsó pillanatban szerezte meg a második rajthelyet Nico Rosberg, de nagy kérdés volt, hogy az első sorból, lágy gumikkal induló Mercedesek mit kezdenek a szuperlágyas Red Bullokkal.
Az időmérő nagy talánya a Ferrari volt, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen nem találta a tempót a szuperlágyakon, csak a hatodik és a hetedik helyet szerezték meg. A finn versenyzőnek gondja volt a motorjával, ennek okát ugyan nem részletezte a Ferrari, de vasárnapra a belsőégésű motort, a turbót és az MGU-H-t is kicserélték korábban használt darabokra.
A saját bevallása szerint élete legrosszabb időmérőjét teljesítő Romain Grosjeannak meggyőződése volt, hogy valami nem stimmel az autójával, ezért a Haas kicserélte a padlólemezt, ami bokszutcai rajtot jelentett a francia számára. Innen indulhatott Jolyon Palmer is, aki a kasztniján felfedezett repedés miatt nem állhatott rajthoz az időmérőn.
Nem sikerült túl jól Hamilton rajtja, el is fékezte magát az első kanyar előtt, lefutott a pályáról, de megtartotta a pozícióját, mert Rosberg Verstappennel küzdött, és ő is elhagyta kicsit a pályát. Hamilton alaposan elfékezte a gumiját, hátrébb egy ütközés történt Wehrlein és Ericsson között.
Vettel a rajt utáni kavarodásban defektet kapott, legalábbis erre panaszkodott rádión, az ütközés miatt virtuális biztonsági autós szakaszt írtak ki, majd a rendes is beállt a mezőny elé.
Ricciardo rögtön ki is állt kereket cserélni, így az első kör után Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Räikkönen, Massa, Vettel, Bottas, Perez, Sainz volt a sorrend az első tíz helyen, azaz Vettel nem állt ki.
A biztonsági autó a harmadik körben állt ki, azaz a negyedik körrel indult újra a Mexikói Nagydíj. Verstappen próbálta előzésre váltani a gumielőnyét Rosberggel szemben, hátrébb Bottas támadta Vettelt.
Ricciardo, aki a kiállásánál közepes gumikat kapott, az ötödik körben már 15. volt, elöl Hamilton egy másodpercre növelte az előnyét. Verstappent nem tudta lerázni Rosberg, a felügyelők pedig vizsgálatot indítottak az első kanyarban történt koccanásuk miatt. Két perc alatt eldöntötték, hogy nem büntetnek senkit.
A hetedik Vettel a nyolcadik körben érte utol Massát, de nem tudott komoly támadást indítani a brazil ellen. Ricciardo bezzeg a kilencedik körben Buttont előzte meg, és átvette a 13. helyet. A várakozásokkal ellentétben a szuperlágyak egészen jól bírták, a harmadik Verstappen és a negyedik Hülkenberg is jól tartotta magát.
A 11. körre 3,5 másodpercre nőtt Hamilton előnye az élen, Verstappen két másodpercre leszakadt a némettől. Vettel a rádión is panaszkodott, hogy nagyon beszorult Massa mögé, az egyenesben nagyon gyors volt a Williams.
A 12. kör után továbbra is Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Räikkönen, Massa, Vettel, Bottas, Perez, Sainz volt az első tíz sorrendje. Verstappen kiállt a bokszba, Ricciardóhoz hasonlóan a holland is közepeseket kapott. Verstappen a 11. helyre állt vissza, Ricciardo a 9. helyre lépett előre.
Massa annyira feltartotta Vettelt, hogy Bottas és Perez is a nyakukra estek, a brazil az egész sort megakasztotta. A 15. körben Massa végül kiállt a bokszba, szintén közepesekre váltott. Az élen 4,8 másodpercre nőtt Hamilton előnye, Sainz 5 másodperces büntetést kapott az Alonso elleni, rajt után bemutatott manővere miatt. Kiállt Hülkenberg is, így az első négy Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Vettel sorrendben folytatta. Hülkenberg a tizedik helyre állt vissza.
Hamiltont a 17. körben hozta a Mercedes, hibátlan volt a kiállás, felkerültek a közepesek. Hamilton a negyedik helyre állt vissza, Rosberg vette át a vezetést, és nem állt ki közvetlenül Hamilton után.
Rosberg végül a 21. körben ment ki a bokszba, az ő cseréje is hibátlan volt, Räikkönennel együtt érkezett a német. Rosberg simán visszaért a Red Bullok elé, így Vettel vette át a vezetést. A 22. körben Ricciardo maga elé engedte a sokkal frissebb gumikon autózó Verstappent, Vettel tartotta magát az élen.
Rosberget rádión tájékoztatták, hogy a szárnyat nem sikerült a tervek szerint átállítani a kiállása során, így több a leszorítóereje a kelleténél. A 25. körben hat másodperc körüli volt Hamilton előnye Rosberggel szemben, Vettel négy másodperc előnnyel ment az élen.
Verstappen folyamatosan faragta a hátrányát Rosberggel szemben, amit a német annyira nem értett, hogy vissza is kérdezett: miért, még egyszer ki akar állni? Ez arra utalt, hogy az élmezőny végig akar menni egy kerékcserével.
Vettelt a 29. körben hívták a bokszba, de nem állt ki a ferraris, ment tovább. A 32. körre Verstappen két másodperces távolságba lopta magát Rosberghez képest, Vettel pedig kiállt az élről. Jól sikerült a csere, a hatodik helyre állt vissza éppen csak Räikkönen mögé. A finn panaszkodott a gumik tapadására, Hamilton szintén, ami kétségessé tette az egykiállásos taktikát.
A 71 körös verseny felénél Verstappen másfél másodpercre megközelítette Rosberget, aki négy és fél másodperccel követte Hamiltont. A további sorrend Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Hülkenberg, Bottas, Massa, Perez volt, utóbbi két pilóta csatázgatott egymással.
Perez hiába támadott, nem jutott semmire az egyenesben gyors Williamsszel, eseménytelen körökkel telt a futam. Verstappen lelkesen loholt Rosberg nyomában, de komoly támadást nem indított.
Bottas üldözte Montoya világrekordját, a 44. körben 372,54 km/h-t mértek nála az egyenes végén, ezzel 0,06 km/h-val maradt el az aktuális csúcstól.
Räikkönent a 46. körben kihívta a Ferrari második cserére, ismét közepeseket kapott a finn. A hetedik helyre állt vissza. Hamilton utolért egy csapat lekörözöttet, emiatt 3,5 másodpercre csökkent az előnye Rosberggel szemben. Ricciardo eközben gond nélkül bírta az első kör végén felrakott közepesekkel.
A 49. körben Verstappen DRS-távolságra került Rosbergtől, meg is támadta a németet, aki elfékezte az egyenes végét egy lekörözött miatt. Verstappen ezen felbuzdulva a következő DRS-zónában egy kétségbeesett manőverrel beesett Rosberg mellé, de lefutott a pályáról. Rádión megdicsérték a hollandot, legalább megpróbálta.
Ricciardo gumijai az 51. körig bírták, az ausztrál lágyakra váltott, a hatodik helyre állt vissza. Verstappen az elrontott támadás miatt 2,5 másodpercre szakadt le Rosbergtől, aki hét másodperccel követte Hamiltont.
Ricciardo gyorsan megelőzte Hülkenberget, Vettel nyomába eredt, aki 18 másodpercre volt tőle. A Force India németjét Räikkönen is üldözőbe vette, Kvjatnak pedig öt másodperces büntetést osztottak ki, mert a pályán kívül előzte meg Grosjeant.
Az utolsó körökben Hamilton senkitől sem zavartatva haladt az élen, Rosbergről is leszakadt a reménytelen támadásával a gumijait kinyíró Verstappen. Sőt, a hollandot Vettel vette üldözőbe.
A 65. körben Vettel másfél másodpercre került Verstappentől, a német mögött Ricciardo öt és fél másodperccel érkezett a sokkal frissebb lágy gumikon. Az utolsó négy körre teljesen összejöttek, mögöttük pedig Räikkönen megcsinálta a Hülkenberg elleni előzést a hatodik helyért, a német meg is pördült az akció után. Újabb pozíciót nem veszített.
Vettel a 68. körben megtámadta Verstappent, aki elfékezte az egyenes végét, lement a pályáról, és ugyan visszaállt a német elé, a Red Bull szólt neki, hogy át kell adnia a pozíciót. Verstappen nem tette meg, ezzel a hátulról jövő Ricciardónak segített.
Az ausztrál az utolsó előtti körben meg is támadta Vettelt, de a ferraris kivédekezte, kemény a kerék a kerék elleni csata volt, így maradt a Hamilton, Rosberg, Verstappen, Vettel, Ricciardo, Räikkönen sorrend. Verstappen ügyét a verseny után vizsgálják, kizárt, hogy megússza büntetés nélkül, ez most sportszerűtlen volt a hollandtól. Vizsgálni fogják a Vettel, Ricciardo incidenst is, mert a német a féktávon váltott irányt. Vettel annyira ideges volt, hogy a versenyigazgató Charlie Whitingot is kemény szavakkal osztotta ki a rádióban, a célba érés után ment a mutogatás.
Hülkenberg, Bottas, Massa, Perez volt a sorrend a további pontszerző helyeken.
Verstappennek még az eredményhirdetés előtt kiosztották az öt másodperces büntetést a pálya elhagyása és jogosulatlan előnyszerzés miatt, így az utolsó pillanatban Vettelt hívták fel a dobogóra a holland helyett. Verstappent a büntetés miatt Ricciardo is megelőzte a végső értékelésben.
A vb állása:
1. N. Rosberg 349 pont
2. L. Hamilton 330
3. D. Ricciardo 239
4. S. Vettel 192
5. K. Räikkönen 178
6. M. Verstappen 175
Konstruktőrök:
1. Mercedes 679
2. Red Bull 422
3. Ferrari 370
4. Force India 145
5. Williams 136
6. McLaren 74