Lewis Hamilton magabiztos győzelmet aratott az esős, kétszer megszakított, öt biztonsági autós szakaszt hozó Brazil Nagydíjat. A Mercedes angol pilótája pályafutása során első ízben nyert Interlagosban, pályafutása 52. sikere ez, amivel Alain Prostot megelőzve a Forma-1 történetének második legeredményesebb versenyzőjévé vált.
A 2. helyen csapattársa, Nico Rosberg ért be, akinek előnye ezzel 12. pontra csökkent, de így is bajnoki éllovasként mehet a szezonzáróra.
A nap sztárja, ezúttal teljesen megérdemelten, a Red Bull-os Max Verstappen volt, aki az eltérő gumitaktikát vállalva, majd amiatt visszaesve sem adta fel, a futam elejétől végéig előzött, az utolsó szakaszban hat-hét kör alatt ért fel a 13. helyről a 3.-ra. A holland tini szinte más kategóriában versenyzett.
A további pontszerző helyeken Sergio Perez, Sebastian Vettel, Carlos Sainz, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Felipe Nasr és Fernando Alonso ért be. A Sauber 2016-ban első pontjait szerezte.
Az utolsó hazai futamán indult Felipe Massa versenye könnyek között ért véget, a brazil veterán kicsúszott, kiesett.
Így zajlott a futam
Szürke, hűvös (18 fok) időben, esőben, vizes pályán sorakoztak fel az autók a 2016-os Forma-1-es Brazil Nagydíj rajtjához.
A pole-ba a címvédő, az Interlagosban még sosem győző Lewis Hamilton, mellé a 19 pontos előnnyel bajnoki éllovas Nico Rosberg állhatott fel, úgy, hogy esélye volt a bajnokság lezárására.
A második és harmadik sorba a Ferrari és a Red Bull pilótái kerültek Kimi Räikkönen – 250 indulásával -, Max Verstappen, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo sorrendben.
A hetedik rajtkockába a meglepetésember Romain Grosjean állhatott volna, de a francia útban a rajtrácsra megcsúszott a vízen és a gumifalnak vágta a Haast. A nyolcadik-kilencedik helyről a két Force Indiá-s Nico Hülkenberg és Sergio Perez, a tizedikről Fernando Alonso kezdhetett a McLaren 800. nagydíján.
Az eső miatt a rajtot 10 perccel halasztották, majd biztonsági autós start mellett döntöttek. A teljes mezőny a kék, extrém esőgumikkal vágott neki a 71 körös versenynek a safety car mögött.
Az AMG Merci a 8. körre engedte el a mezőnyt, Hamilton alaposan lelassított, majd tempósan lépett el Rosberg elöl. Mögöttük Verstappen elképesztő határozottsággal előzte meg Räikkönent az első kanyarban.
A renault-s Kevin Magnussen nagyon kockáztatott, azonnal kiment átmeneti esőgumikért, egy körrel később a mclarenes Jenson Button is így tett, majd érkezett Alonso, a két Williams, aztán sokan mások.
A 11. körben Vettel csúnyán megpördült a célegyenesre vezető emelkedőn, Ricciardo alig tudta kikerülni, de megúszták a balesetet. A ferraris német ki is ment intermediate abroncsokért, de a csere lassú volt.
A 14. kör szerencsétlen balesetet hozott, a sauberes Marcus Ericcson falnak ment, majd a törött autóval épp a bokszutca bejáratánál állt meg. Beküldték a biztonsági autót, a bokszutcát pedig lezárták.
A Red Bullok a lezárás idején mentek ki kereket cserélni, Verstappen még épp becsúszott, de Ricciardo már későn érkezett, vizsgálat alá is vonták.
A safety car a 20. körre engedte el újra a mezőnyt, az újrarajtolásnál azonban Räikkönen megpördült a célegyenesben mindkét falnak nekicsapódott, kész csoda volt, hogy senki nem találta el a keresztben forgó vörös autót. A futamot piros zászlóval megszakították.
Kimi Raikkonen’s crash at the Brazilian GP a short time ago. Absolutely terrifying. pic.twitter.com/uA68dJJJFu
— Cork’s RedFM Sport (@BigRedBench) November 13, 2016
A sorrend 21 kör után: 1. Hamilton, 2. Rosberg, 3. Verstappen, 4. Hülkenberg, 5. Perez, 6. Sainz, 7. Nasr, 8. Ricciardo, 9. Ocon, 10. Wehrlein, 11. Alonso, 12. Bottas, 13. Magnussen, 14. Button, 15. Vettel, 16. Massa, 17. Gutierrez, 18. Kvjat, 19. Palmer. Kiesett Räikkönen és Ericcson.
A leállás alatt Felipe Massa és Daniel Ricciardo is 5-5 másodperces időbüntetést kapott, előbbi azért, mert a safety car-vonal előtt előzött az első repülőrajtnál, az utóbbi a lezárt bokszutcába való behajtásért.
Az újabb rajtot magyar idő szerint 18.21-re tűzték ki, a starthoz kötelezővé tették az extrém esőgumit. A mezőny természetesen a biztonsági autó felvezetésével hajtott ki a pályára.
Nico Hülkenberg a 23. körben jobb hátsó defekt miatt kiment friss extrém esőgumiszettért, a 15. helyre ért vissza. Hátrébb baleset történt, a renault-s Palmer ráfutott Danyiil Kvjat Toro Rossójára a célegyenesben, ki kellett állnia. A körülmények nem igazán javultak, így a 28. körben újra megszakították a versenyt.
A SC a 32. körre engedte el a mezőnyt, Verstappen pedig újra támadásba lendült, a 3-as kanyarban kívülről ment el Rosberg mellett, elvette a 2. helyet a némettől. Hátrébb Ricciardo a 6. helyre lépett előre Sainz megelőzésével.
Button a 36. körre átmeneti esőgumikat vett fel. Odakint Nico Hülkenberg előbb Kevin Magnussent és Pascal Wehrleint utasította maga mögé, közben Alonso és Vettel is lépegetett előre, már a top10-ben haladtak.
Verstappen a 38-39. körben megcsúszott a célegyenes elején, hajszál híján kerülte el a szalagkorlátot, Rosberg mellé is esett, de megelőzni nem tudta. Ricciardo a 41. körre kapott intermediate abroncsokat, ugyanakkor letöltötte az 5 másodperces büntetését is.
Vettel a 42. körben támadta Alonsót, aki nem adta olcsón a bőrét, külső íven visszavágott, de a ferraris kiterelte a pályáról, átvette tőle a 7. helyet.
Miután Ricciardónál bevált az átmeneti gumi, a 44. körre Verstappennek is feltették. A holland az 5. helyre tért vissza. Az elsőként váltó Button ugyanakkor már az extrém esőgumikra való visszaváltást vitatta meg a csapattal, nem sokkal később meg is tette.
Vettel folytatta az előretörést, a 45. körben a sauberes Felipe Nasrt is megelőzte, a 6. lett.
A 48. körben a hazai búcsúfutamán részt vevő Massa is balesetet szenvedett, Ericssonhoz hasonlóan a bokszutca bejáratánál állt meg az összetört autó. A brazil veterán integetve hagyta el a helyszínt. Beküldték a biztonsági autót, miközben Massa sírva, a nézők és a csapatok tapsától kísérve sétált vissza garázsba.
Az eső közben erősödött, Ricciardo újra extrém esőgumikra váltott, két körrel később Verstappen is így tett. A biztonság autó az 55. kör végén ment ki, éles lett a verseny.
Az élmezőnyben nem történt pozíciócsere, Alonso viszont megpördült, a 17. helyre esett vissza.
15 körrel a vége előtt Hamilton, Rosberg, Perez, Sainz, Vettel, Nasr, Hülkenberg, Ocon, Kvjat és Ricciardo haladt a pontszerző helyeken. Verstappen csak a 12. volt. A kis holland nem sokáig várt, négy körön belül előbb Bottast, majd Ricciardót, Kvjatot, Ocont és Nasrt is megelőzte, a 7. helyig jutott.
Nasr szépen lassan csúszott vissza, Ricciardo is elkapta, Ocon is ott volt a nyakán. A brazil a Sauber első 2016-os pontjáért küzdött.
Verstappen közben Hülkenberget és levadászta és Vettel üldözésébe kezdett, a 66. körben támadott, a második próbálkozásra ment el mellette, de közben ki is terelte a négyszeres bajnokot. A holland desszertnek a célegyenes végén még elfogyasztotta Carlos Sainzot is, a 4. helyre lépett fel. A Red Bull tinije a 69. körben a Perez Force Indiáján is átfűzte magát, felért a dobogóra.
Max Verstappen show :) pic.twitter.com/wWGxarKucK
— wwwF1sk (@wwwF1sk) November 13, 2016
Lewis Hamilton végül egészséges, 11 másodperces előnnyel futott be, pályafutása első brazíliai győzelmét aratta, amivel a világbajnoki címről szóló döntést is a szezonzáróra napolta. Rosberg a 2., előnye 12 pont, Verstappen szédületes versenyzés után a 3. A további pontokon Perez, Vettel, Sainz, Hülkenberg, Ricciardo, Nasr és Alonso osztozott.
A 2016-os szezonzáró, az Abu-Dzabi Nagydíj két hét múlva következik.