Vezess: Nagy összegben mernél fogadni rá, hogy két Ferrari végez elöl Ausztráliában, mögöttük két kapaszkodó Mercedesszel, akiket a Red Bullok követnek? Mint tudjuk, a tesztek…

Wéber Gábor: Kisebb összegben arra mernék fogadni, hogy ez a hat autó végez az első hat helyen. A legjobb körideiket tekintve valóban ebben a sorrendben, és nagyon a mezőny többi része előtt végzett ez a három csapat a nemrég zárult barcelonai teszteken, köztük viszont kisebbek a tavalyinál a különbségek, és a valós sorrend nem ugyanez. A tesztekből kiolvasható információk alapján a Mercedes áll elöl, olyan 2 tizeddel lehet a Ferrari előtt, amely mögött 4-5 tizeddel következhet a Red Bull. Talán a Williams a negyedik, de immár olyan 1,2 másodperccel az első mögött. Azért tennék csak kisebb összeget a fogadásra, mert Ausztráliában a biztonsági autó rendre megkavarja a futamot, és mert szezonnyitó lesz, bárkinél beeshet egy nem várt műszaki hiba. Még a két leginkább betonbiztosnak tűnő Mercedesnél és Ferrarinál is.

barcelona_teszt04_22-620x414

Nem tudjuk, hogy milyen motorprogrammal és üzemanyagszinttel érte el a barcelonai teszten a Ferrari a legjobb köreit, és azt sem, hogy a Mercedes mivel lett második. Kérlek, érzékeltesd az olvasók számára néhány konkrét számmal, hogy például az üzemanyag mennyit számít.

10 kilogramm üzemanyag közel 4 tized másodpercet körönként Barcelonában. Vagyis ha Bottas az 1 perc 19.3-as legjobb idejét futó körében mondjuk 40 kilóval több üzemanyagot cipelt, mint Raikkönen az 1 perc 18.6-os ideje alatt, ami ugye a kéthetes teszt győztes köre volt, akkor ebből 1,6 másodpercet le kell venni. Ami már 1 perc 17.7-es kör, ráadásul Bottasétól gyengébb idő került Hamilton neve mellé, miközben általános vélekedés szerint gyorsabb volt az új csapattársánál. Ehhez jön még hozzá a motorprogram, és az, hogy ki mennyire kopott gumikon futotta a körét, de a kívülállóknak valóban csak a köridők az egzakt kapaszkodók. A csapatok viszont tőlünk sokkal pontosabb képpel bírnak a riválisaikról, hiszen a teszteken a versenytársaikat is mérik, akár kisebb szakaszokon, kigyorsításokon is GPS-adatok segítségével. Látványosan nyugodtak a Mercedes vezetői, és hagyják, hogy a Ferrari magára vegye a nyomást a tesztgyőzelemmel. Ezzel persze nem azt mondom, hogy a Ferrari mindent megmutatott, csak azt, hogy a legjobb tesztkörök messze nem árulnak el mindent. Feltűnő még, hogy mennyire egyszerű autóval állt elő a Red Bull, különösen az oldalterelőkkel telepakolt Ferrarihoz képest.

barcelona_teszt05_10-620x414

Marc Surertől Mark Webberig többen ki is mondták, hogy a Red Bulltól éppen emiatt meglepő újítást várnak Melbourne-re. Van realitása annak, hogy ők, vagy bármely élcsapat teszten, élesben ki nem próbált húzással áll elő? Vagy az aero csomag úgy sem romlik el, felrakják pénteken, aztán vagy hoz valamit, vagy nem?

Most mondtad ki a lényeget. Simán lehet nekik egy, a számításaik szerint mondjuk 4 tizedet hozó aero csomagjuk, amelyet a pénteki szabadedzésen mutatnak meg a világnak elsőként. Olyan szintű CFD programokkal dolgoznak, hogy mondjuk egy 4 tizedes kalkuláció és az élesben mért haszon között valószínűleg alig lesz különbség. Szinte biztos vagyok benne, hogy még most is gyártanak ilyen vadonatúj elemeket, amikkel az utolsó pillanatban táskás emberek repülnek majd Ausztráliába.

Feltűnően terebélyesebbek az új autók, a korábbiaknál nagyobbnak tűnnek a különbségek a kasztnik között. Az általad említett terelők mellett bizonyos szögből nézve, mondjuk felülről, brutális eltéréseket lehet felfedezni. Például egy kategóriával karcsúbb a Ferrari a Williamsnél, miközben ugyanúgy egy 1,6-os blokkot, MGU-H-t, akkumulátorcsomagot stb. kell bepakolni a műanyag borítólemezek alá. Miként lehetségesek ekkora különbségek?

Ez a gyári és a privát csapatok autói közötti látványos különbséget domborítja ki szó szerint. Azt, hogy a gyáriak maguk tervezik és készítik el kvázi az összes alkotóelemet, így azokat sokkal ügyesebben tudják csomagolni, míg a privát csapatok innen-onnan vásárolnak ezt-azt, és abból kell gazdálkodniuk. Csak, hogy értsd, ezeknél a hibrid hajtásláncoknál már az általad felsorolt fő alkotóelemek közötti kábelezés is olyan mennyiségű, ami komoly helyet kíván. A Ferrari különleges padlólemeze feltűnést keltett Barcelonában, a hátsó kerék előtt a padlólemezbe rejtve elvezetnek valamit, amiről egyelőre folyik a találgatás: lehet, hogy csak az intercooler, vagy bármelyik hűtőkör hűtőcsöve, de lehetnek ott akár kábelek is, amivel mondjuk helyet nyertek a motortérben.

barcelona_teszt01_04-620x414

Térjünk át az autókról a pilótákra. Rosberg meghökkentő visszavonulása váratlan ajándékot adott Bottasnak, akivel kapcsolatban nem túl elegánsan már a szezon kezdete előtt konkrét, és nem feltétlenül kedvező nyilatkozatok hangoztak el. Helmut Marko szerint jóval lassabb Hamiltonnál, gyengült vele a csapat, Lauda pedig konkrétan azt mondta, hogy 2 tizeddel lassabb Hamiltonnál. Utóbbi persze nem is biztos, hogy olyan rossz.

Nincs miért toleránsnak lenni vele szemben. Régóta a Forma-1-ben van, ismeri az összes pályát, tud mindent, megkapta élete lehetőségét. Profi bokszos hasonlattal élve, itt van élete meccse, ringbe léphet Muhammad Ali ellen. De csak egy meccsnyi lehetősége van, nincs több, és egy nehézsúlyú meccsen már az első menetben is kaphatsz akkorát, hogy kifekszel.

Beszélgettünk már annyit az elmúlt években, hogy tudjam, nem szereted a pilótákat rangsorolni, úgyhogy most ennél is nehezebbet kérek. Rangsorold légyszi a pilótapárosokat!

Húúú, mondjuk Verstappen-Ricciardo az első, Vettel-Raikkönen a második, Hamilton-Bottas a harmadik.

Tényleg ennyire gyenge lesz Bottas?

Válaszolva az előző kérdésedre, ha egy körön 2 tizedre képes megközelíteni Hamiltont, az jó, már majdnem ott van, mint Rosberg. A baj az, hogy úgy tűnik, versenytempóban ennél nagyobb a különbség köztük. Hamilton abszolút allrounder, egy körön és versenytempóban is gyors. Érezni ilyen különbséget a Red Bull pilótái között is, Verstappen versenyen egészen durva, míg Ricciardo inkább egy körön.

bottas_mercedes_3-620x414

Bottas szerződése mellett Vettelé és Alonsóé is lejár év végén, és szerintem simán válthat Verstappen is. Csak a játék kedvéért tegyük fel, a Mercedes megnyeri a bajnokságot Hamiltonnal, ahogy a legtöbben jósolják. A csapat másik versenyautójának a széke piszok sokat ér majd: Vettel ebben az esetben megint nem nyer a Ferrarival, Verstappen étvágya nyilván növekedik idén is, Alonso pedig menekül majd szándékai szerint egy élcsapathoz. Tényleg számos előttünk álló esemény befolyásolhatja a választ, és sokesélyesebbnek tűnik 2017-ben a Forma-1 a tavalyinál, de kíváncsi vagyok a véleményedre. Kinek lesz esélye arra a székre?

Szerintem Bottasnak nem lesz elég csak a második-harmadik helyeken bejönni, ha nem képes érdemben küzdeni Hamilton ellen, és nem tudja többször úgy megverni, hogy ezek győzelmeket érnek, akkor nem tudja megtartani a helyét. Alonso az első McLaren-éve miatt nem nagyon játszik (Hamilton miatt), Verstappent viszont mindenki akarná, azonban a Red Bull kézzel-lábbal kapaszkodik bele. Fontos, hogy ebben a kérdésben Hamiltonnak nagyon erős szava van, bárki bármit mond.

Alonso nyilván csak topcsapathoz menne, de szerintem a három legjobb közül kettőnek tutira nem kell. Sem a Ferrarinak, sem a Red Bullnak.

A Ferrarinak szerintem sem, de a Red Bull…? Érdekes lenne, és én nem zárnám ki. Ahogy a Renault-t sem.

barcelona_teszt08_05-620x414

Melyik pilóta-versenyző párosban van ott egy igazi meglepetésgyőzelem idén?

Massában, és a középmezőny élére várt Williamsben. Ez a visszatérés Massának olyan, mint amikor egy zenekart visszatapsol a közönsége. Szemmel láthatóan lubickol a szerepben, hogy ő az egyes számú pilóta a csapatnál, a tesztek alatt egyetlenegyszer sem hibázott, kiválóan ment, élvezi az autót. Ha kedvezően alakulnak a körülmények, szerintem ő nyerhet egy futamot.

A Forma-1 történetében a Ferrari mögött a McLaren és a Williams a két legsikeresebb csapat. 2017 a McLarennek lehet, hogy szintén történelmi jelentőségű lesz, a valaha futott legrosszabb éve, az elmúlt két év szenvedéseinél is rosszabb. Van reális esélye, hogy év közben aláírnak egy másik motorszállítóval?

Katasztrofális év vár rájuk, de ennek ellenére nem látom esélyét annak, hogy szakítsanak a Hondával, mert olyan mennyiségű pénzt tolnak a japánok a csapatba.

Vandoorne megverheti Alonsót?

Abszolút, főleg, ha év közben a motivációját veszíti.

Térjünk vissza az átalakított versenyautókra, Melyik tetszik a legjobban?

Formára, festésre is a Toro Rosso. És komolyan mondom, hogy kifejezetten tetszik a rózsaszínre festett Force India, végre egy szín a Forma-1-ben! Az is tök jó, hogy van egy olyan új szponzor, aki 15-20 millió dollárt hoz egy csapathoz, aki ezért hajlandó ilyen merész színre fényezni az autóit.

toro_rosso_str12-620x414

Legkevésbé?

A McLaren festése és dizájnja sem jön be annyira, de a Ferrari össze-vissza oldalsó terelői sem tetszenek. Hozzáteszem, ez kizárólag esztétikai szempontból van így, technikai szemmel nézve a Ferrari légterelői igencsak érdekesek.

Több vagy kevesebb előzést látunk idén?

Nagy változást az előzések számában nem várok, abban viszont igen, hogy miért lesznek majd előzések. Szerintem jóval több vezetői hibát látunk majd a nagyobb igénybevétel miatt, ezért olyan helyzetben is le tud majd csapni az üldöző, ami máskor sima célba kocogós hazakísérés lett volna. Elméletileg a gumijuk is meglesz hozzá, hiszen egyenletesen és lassan kopó keverékeket gyártott idénre a Pirelli.

force_india_bwt-620x412

Izgalmasabb lesz a szezon?

Összességében igen, hiszen az élcsapatok közelebb lesznek egymáshoz. Nem várható olyan mértékű Mercedes-dominancia, mint a korábbi három esztendőben, lehetnek olyan pályák, ahol egyáltalán nem lesznek fölényben.

Számomra meglepő, hogy a Liberty Media nevű új tulajdonos nem jelentett be semmilyen változást 2017-re a közvetítésekről. Meglepetés lesz, amikor leülünk a hétvégén a tévé elé?

Kommentátorként mindig kapunk előre tájékoztatást a várható dolgokról, hogy fel tudjunk készülni rá. Én most még nem láttam semmi konkrétumot, de mivel médiacégről beszélünk, biztos vagyok benne, hogy lesz részünk meglepetésben vasárnap.

wéber-szujó