Most már nagyon be vagyunk sózva. A szabadedzésekkel pénteken megkezdődik a Forma-1 idei szezonja, vasárnap remélhetőleg izgalmas, sokelőzéses, biztonsági autós, őrült szezonnyitót látunk Ausztráliából.
Addig itt egy érdekes kérdezz-felelek a rajongóknak és azoknak, akik tanulni szeretnének a nem is olyan könnyű kérdésekhez tartozó válaszokból. A játék kedvéért 3-3 válaszlehetőséggel mindenhol segítünk, a cikk alján pedig megtalálhatók a helyes megoldások.
1-es kérdés:
A nagymamánk is tudja, hogy ki nyerte messze a legtöbb futamgyőzelmet a Forma-1 fél évszázadnál is hosszabb történetében, de vajon abban is ez a bizonyos legendás versenyző-e az első, ha a futamszámhoz viszonyítjuk a sikereket? Vajon ki minden idők legellenállhatatlanabbja, aki a rajtjai számához képest húzta be a legtöbb futamot?
1, Alberto Ascari
2, Juan Manuel Fangio
3, Michael Schumacher
2-es kérdés:
Sajnos ritkán látunk mostanában olyan futamokat, amikor valaki a leghátsó helyek egyikéről keresztülgázol a mezőnyön, de olyat sem nagyon, amikor egypár biztonsági autós szakasz teljesen összekavarja a huszonegynéhány indulót. Az alábbi versenyzők sok mindent átéltek pályafutásuk során, a kérdés most az, hogy melyiküknek sikerült a lehető legrosszabb rajthelyről végül győzelmet aratni?
1, Rubens Barrichello
2, John Watson
3, Olivier Panis
3-as kérdés:
Schumacher és a Ferrari 5 egymás utáni évig taroltak, Vettel és a Red Bull 4 évig uralkodtak, és a Forma-1 történetét ismerők tudnának még néhány nyomasztóan fölényes versenyző/csapat párosítást sorolni. De melyik pilóta produkálta minden idők legerősebb évkezdését? Azaz ki nyerte meg a szezon elejétől kezdődően egymás után a legtöbb győzelmet sorozatban?
1, Nigel Mansell
2, Michael Schumacher
3, Ayrton Senna
4-es kérdés:
A valaha élt legnagyobb edzéskirály címet nagyrészt ugyanannak a tragikus balesetben elhunyt legendának adja 10-ből 9 F1-rajongó. Nézzük meg most azt, hogy vajon ha a pole-ok számát összevetjük az utána következő rajtokéval, akkor ezen adatok szerint is jogos-e a koronát az ő fejére tenni? Kié a legkomolyabb futam/időmérős-elsőség arány?
1, Jim Clark
2, Ayrton Senna
3, Juan Manuel Fangio
5-ös kérdés:
Összeállításunk első negatív rekordja következik, bár önmagában megérne egy külön cikket a balszerencsés, avagy balfék pilóták ilyen-olyan rangsorolása. Ki gyűjtötte pályafutása során a legtöbb pontot úgy, hogy a számtalan küzdelmes futama végén egyetlenegyszer sem állt a dobogó legtetején a hazája himnuszát hallgatva?
1, Nick Heidfeld
2, Valtteri Bottas
3, Kobajashi Kamui
6-os kérdés:
Tőlük sokkal többet, számos futamgyőzelmet értek el pályafutásuk során azok a versenyzők, akik tulajdonképpen csak egyvalamit nem tudtak behúzni. A legértékesebbet, a világbajnokságot. Az alábbiak közül ki nyerte meg a legtöbb futamot úgy, hogy sosem lett a Forma-1 bajnoka?
1, David Coulthard
2, Stirling Moss
3, Rubens Barrichello
7-es kérdés:
Az 1950-es első szezonban mindenki új volt, Nino Farina nyert, ezt félretéve soha, senki nem tudott bajnoki címet szerezni újoncként a Forma-1-ben. Habár jelenleg is van olyan tagja a mezőnynek, aki egy évtizede csak egy hajszállal, csupán egyetlen ponttal maradt le a bajnoki címről kezdő szezonjában. De vajon ki nyerte meg a legtöbb versenyt élete első teljes F1-es évében?
1, Jaques Villeneuve
2, Jim Clark
3, Lewis Hamilton
8-as kérdés:
Két igazán kedvelt világbajnok eddig nem szerepelt összeállításunkban, holott sokat elértek hosszú pályafutásuk során. Ettől függetlenül simán lehet, hogy csak csőbe húzzuk a kedves olvasót a nevük bedobásával, amikor feltesszük a kérdést: az alábbiak közül ki futotta meg verseny közben a legtöbb alkalommal a leggyorsabb kört?
1, Alain Prost
2, Kimi Raikkönen
3, Michael Schumacher
Íme, a megoldások:
1-es kérdés helyes válasza:
308 futamon szerzett 91 győzelmével Schumacher az első háromban sincs ezen a listán, a sorrend Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari és Jim Clark. Az ötszörös argentin bajnok 52 indulásból 24-et váltott győzelemre az 50-es években, ami félelmetes, 46,15 százalékos arány.
2-es kérdés helyes válasza:
Eszébe sem jutott Olivier Panisnak Monte-Carlóba szmokingot vinni 1996-ban, pedig jó szerencséje (és némi rutin) a dobogó legtetejére repítette a 14-ik rajthelyről azon a máig emlékezetes futamon. E sorok írásakor azt feltételezem, őt rakják a legtöbben az első helyre, pedig csupán 9-ik ebben a sorban. Az 1983-as Amerikai Nagydíjon a 22-ik helyről indult John Watson győzelme a rekorder, az első tízet soroló hivatalos statisztikákban szerepel még Fernando Alonso 15-ik helyről szerzett 2008-as szingapúri győzelme is, amiről később kiderült, csalással hozta össze neki Flavio Briatore és a Renault. Az először tagadó, később mindent beismerő csapatfőnököt eltiltották, Alonso azonban megtarthatta pontjait.
3-as kérdés helyes válasza:
Nigel Mansell 1992-ben 5 futammal kezdte a szezont a kék-fehér Williamsszel, ahogyan Schumacher is 2004-ben a legyőzhetetlen Ferrarival. Mindketten fölényesen megnyerték a bajnokságot. A Buldog becenevű bajuszos brit év végén átszerződött az IndyCar-bajnokságba, ahol szintén győzött, míg a német rekorder tovább folytatta Forma-1-es pályafutását, de több címet már nem sikerült szereznie.
4-es kérdés helyes válasza:
Halála után bő évtizedig Senna, az edzéskirály tartotta a rekordot 65 pole-lal (162 futamon, azaz 40,1 százalékos arány), aminél végül Schumacher darabra többet szerzett, de ha az arányokat nézzük, a német sehol sincs (68 pole, 308 futam, ami csak 22 százalék). Az 50-es évek sztárja, Juan Manuel Fangio előzi (52 futamon szerzett 29 első rajthellyel, ami 55,7 százalékos arány) ezen a listán a 60-as évek sztárját, Jim Clarkot (73 futamból 33 elsőség, 45,2 százalék). Senna a harmadik, Hamilton a negyedik, de utóbbi nagyon jön fel, most 30 százalékon áll 61 rajtelsőségével. Ha idén is erős szezonja lesz, simán átveheti Schumachertől „a legtöbb pole tulajdonosa” képzeletbeli díjat, ami a bajnokságok és a győzelmek száma után a harmadik legerősebb a Forma-1-ben.
5-ös kérdés helyes válasza:
Komoly eséllyel elkerül ennek a listának a szomorú első helyéről a 2017-re a világbajnok Mercedeshez szerződött Valtteri Bottas, aki immár 411 pontnál jár 78 futam után, de még győzelem nélkül. Mivel az elmúlt másfél évtizedben a futamok és az egy szezonban kiosztott pontok száma is megnövekedett, e sorban ma is aktív versenyzők követik: Nico Hülkenberg és Romain Grosjean.
6-os kérdés helyes válasza:
A ma 88 éves angol lovag, Sir Stirling Moss sokszor nyilatkozta, hogy elégedett pályafutásával, holott 16 győzelme ellenére sohasem lett a Forma-1 bajnoka. A ma 46 éves skót playboy, David Coulthard sokkal keserűbbnek tűnt a Schumacher ellen elbukott 2001-es szezonja végén. Pályafutása során apránként 13 győzelmet gyűjtött össze, ezzel második e sorban.
7-es kérdés helyes válasza:
A Forma-1-be a Williams-hez szerződött Indy-bajnok, a tapasztalt Jaques Villeneuve, és a McLaren-Mercedeshez felemelt GP2-bajnok, a zöldfülű Lewis Hamilton is 4-4 győzelemmel mutatkozott be (1996 és 2007). Erős rajtjuk ellenére mindketten lemaradtak év végén a címről, másodikként zárták életük első F1-es szezonját.
8-as kérdés helyes válasza:
Éppen fordított sorrendben, de ez a három pilóta futotta pályafutása során a legtöbb leggyorsabb kört. Michael Schumacher 77-et, Raikkönen 43-at, Prost pedig 41-et. Ha itt is nézünk arányt, az ’50-es évek királya, Fangio az általa teljesített versenyek 45 százalékán volt a leggyorsabb, míg a ’60-as évek legtehetségesebbje, Clark 39 százalékán. Sajnos csak előbbi érte meg a nyugdíjas kort, Clark 25 F1-győzelem után, ami akkor abszolút rekord volt, 1968 tavaszán életét veszítette a Hockenheimringen.
Nyitóképünkön Jim Clark száguld (Getty Images)