A Forma-1-ben a 2017-es idény kezdetén úgy látszik, hogy az élcsapatok és a középmezőny két külön bajnokságban versenyez, ugyanis a Ferrari, a Mercedes és a még kicsit küszködő Red Bull is kettő, de legalább egy másodperccel a többiek előtt jár.
A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyedül a williamses Felipe Massa (6.) nem kapott kört Vetteléktől, Hamiltonéktól és a Red Bull-os Max Verstappentől, de így is majdnem egy másodperces hátránnyal ért be a holland ifjonc mögött.
A 2016-os best of the rest, azaz a konstruktőri 4. helyen záró Force India helyettes csapatfőnöke szerint a helyzet aggasztó, az idei szabályváltozások még jobban kidomborították az eltérő pénzügyi háttérből adód különbségeket.
„Szerintem a helyzet csak romlani fog. Ez a legaggasztóbb az egészben, és szerintem a Liberty (az F1 új tulajdonosa – a szerk.) is aggasztónak látja ezt a show szempontjából, jogosan. Remélem, hogy a következő hónapokban napirendre kerül a kérdés” – magyarázta Bob Fernley arra utalva, hogy a Liberty rögtön az érkezése után jelezte, hogy szeretné megreformálni, egyenlőbbé tenni az F1 bevételeinek csapatok közti elosztását.
„Most az egész csak arról szól, ki mennyit tud költeni. Amíg ez így van, nevetséges egyenlőtlenségek lesznek. Nem hiszem, hogy idén bármit is lehetne tenni, de fokozatosan be lehetne vezetni a költségcsökkentési lépéseket. Most van, ami van, de ha megvan a kellő akarat a Liberty részéről – és szerintem nagyon is megvan – a lépések megtételére, az csakis jót tehet a sportágnak.”
Fernley kiemelte, hogy a felvetés nem a gazdag csapatok ellen irányul: „Őket is tiszteletben kell tartani. Ha megszorítások jönnek, úgy kell csinálni, hogy normális módon alkalmazkodhassanak. Nem az ő hibájuk, hogy milyen helyzetben vannak, a rendszer rossz.”
A Force India egyébként komoly – 15-20 millió dollár (4,5-6 milliárd Ft) – értékű szponzori üzletet kötött 2017-re, amelynek keretében az autót rózsaszínre festették. Fernley azt mondta a BWT által hozott pénzről, hogy jól jön, de szerencsére nem azon múlott a csapat működése.
„Pozitívum, hogy Vijay (Mallya, tulajdonos) mindig ott áll a csapat mögött, így – nyilván ésszerű keretek között – sosem kényszerülünk a fejlesztés hanyagolására. Nem hiszem, hogy a szponzorációnak nagy jelentősége lenne ebben a tekintetben, de mindenképp kényelmesebb tőle a helyzetünk. Ugyanakkor megkockáztatom, hogy ez az utóbbi idők egyik legnagyobb Forma-1-es szponzori üzlete.”