Utolsó F1-es munkaadója, a Renault-csapat kedden privát teszten fogadta a Forma-1-ből 2011 januári horrorbalesete után kipottyant Robert Kubicát. A 32 éves lengyel pilóta az elmúlt években sokféle versenyautót vezetett már, F1-es szimulátorban is ült, de F1-es járgányt utolsó 2011-es tesztje óta nem hajtott.
Szerdán a valenciai pályán 115 kört tett meg az enstone-iak 2012-es modelljével, az E20-assal, a teszt végén felemás érzésekről számolt be:
„Érzelmi szempontból fontos nap volt ez számomra. Nagyon rég nem jártam a paddockban, nehéz időket éltem át, keményen dolgoztam, de pár évvel ezelőtt is lehetetlennek tartottam volna ezt. Felemás érzéseim vannak: büszke vagyok a mai teljesítményemre, de a teszt arra is rámutatott, mit veszítettem” – magyarázta a lengyel, akinek jobb karja a ralibalesetben kis híján leszakadt annak idején.
„Nem tudom, mit hoz a jövő, de annyit igen, hogy több mint egy év felkészülés után jó, egyenletes tempót autóztam a nehéz körülmények között. Nem könnyű hat év után, de tudtam, hogy menni fog és elégedett lehetek majd. Hálás vagyok a lehetőségért. Az első F1-es tesztemet is a Renault-tól kaptam 2005-ben, szóval igazán örülök most ennek.”
A Renault sportigazgatója, Alan Permane csak méltatni tudta Kubica munkáját:
„Jó volt Robertet újra Forma-1-es autóban látni. Problémamentes nap volt. Igyekeztünk egy versenyhétvégét egy napba sűríteni, ami érdekes volt számára. Robert változott egy kicsit, higgadtabb lett, nem volt olyan követelőző, amikor a beállítás utolsó részleteire is rákérdezett. A megjegyzései, visszajelzései viszont olyanok voltak, mintha visszamentünk volna az időben. Hat év után nem könnyű csak úgy beugrani egy F1-es autóba, de ő nagyszerűen teljesített.”
Permane ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a tesztbe nem érdemes többet belelátni:
„Egyszeri alkalom volt ez Robert számára. A renault-s időszaka váratlanul ért véget, pedig nagyon szép közös jövőt képzeltünk. A csapattal Szergej Szirotkinnal teszteltünk Valenciában, szóval tökéletes alkalom volt ez arra, hogy egy napot Robertnek is felajánljunk, a magunk módján segítve ezzel a felépülését.”
A Formula Renault 3.5 2005-ös bajnoki címének megszerzése után Kubica 2006-ban mutatkozott be az F1-ben a BMW Saubernél. A csapatnál két év fél szezon alatt egy futamgyőzelmet és hét egyéb dobogós helyezést szerzett. A BMW kiszállása után 2010-re a Renault-hoz igazolt, velük háromszor állt dobogóra. A lengyel pilótát a Ferrari is kiszemelte, de balesete miatt oda már nem szerződhetett.
Kubica 2013-15 között a rali-világbajnokságban szerepelt, a WRC2-ben bajnok is lett ’13-ban, azonban a csúcskategóriában csak középszerű eredményeket ért el. Idén a hosszú távú világbajnokságon (WEC) az LMP1-es kategóriában indult volna, de egy teszt után megrendült a bizalma a ByKolles-csapatban, ezért lefújta a programot.