A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a 2017-es szezon kezdete óta több szabálypontosítással, szigorítással igyekezett megakadályozni a motorolaj üzemanyagként való elégetését, ennek keretében jelezték, hogy az Olasz Nagydíjtól az addigi 1,2 liter helyett már csak 0,9 liter olaj elfogyasztását tekintik szabályosnak 100 kilométerenként.

Úgy hírlett, a motorgyártók megegyeztek, hogy senki nem megy a szigorítás elé, azaz nem vezet be az utolsó lehetséges alkalommal, a Belga Nagydíjra új motorspecifikációt, a Mercedes azonban végül pontosan ezt tette, az FIA szabálytisztázása után pedig világossá vált, hogy a Spában bevetett motorváltozattal ezután is marad az 1,2 literes limit, míg a többiek az új erőforrásaikkal már kénytelenek lesznek megfelelni a 0,9 literes szabálynak.

Szakértők szerint a 25 százalékkal nagyobb olajfogyasztás gyors körön 0,15 másodpercet, versenytávon kb. 5 másodpercet jelenthet.

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff Monzában cáfolta, hogy ezért az előnyért trükköztek volna, hozzátéve, hogy nem is feltétlenül előnyös, hogy sietve vezették be az új motort.

„Nagyon felfújták ezt az ügyet. Azért hoztuk korábban a motort, mert szerettünk volna teljesítménynövekedést, kockáztatva azt is, hogy több versenyt kell majd kibírnia, mint a riválisokénak. Emellett még a fejlesztési időnk is megrövidült, hiszen minél később érkezik az utolsó specifikáció, annál többet hozhat.”

F1: A Mercedes tagadja a sumákolást 1

„Ezért hoztuk és nem azért, hogy az olajégetéssel előnyt szerezzünk. Kérdezzék csak meg az FIA-t, érdekes válaszokat kaphatnak!” – utalt arra Wolff, hogy állítólag a Merci motorja sem lépte túl a 0,9 literes limitet Spában.

Bár a Ferrarit meglepte a Mercedes spái motorfejlesztése, a csapatfőnök, Maurizio Arrivabene nem panaszkodik, nem csinál ügyet belőle:

„Először is, nincs konfliktus, nem is szeretném kommentálni ezt a dolgot. A Mercedes korábban vetette be a motorját, aminek megvan a hátránya is, hiszen idén már nem lesz több fejlesztésük.”

F1: A Mercedes tagadja a sumákolást 2

A Ferrari eredetileg Monzára tervezte a saját új specifikációja bevetését, ám ezt a hétvége előtt elnapolták. Arrivabene azt mondta, nem azért, hogy tovább élvezhessék az 1,2 literes olajégetési korlátot:

„Nem emiatt nem hoztuk a negyedik motorváltozatot. Semmi köze ehhez. A szezon elejétől megvolt az ütemtervünk, a negyedik változatot pedig a megfelelő időben, a megfelelő teljesítménnyel akarjuk bevetni, ez az ok, a motorolajhoz semmi köze.”