Az utolsó szabadedzésen látott hideg (14 Celsius-fokos levegő, 17 fokos aszfalthőmérséklet), esős időben kezdődött a Forma-1-es Olasz Nagydíj időmérője Monzában, az előrejelzések pedig a körülmények romlását valószínűsítették.
A Q1 elején ennek megfelelően mindenki sietett a lehető leghamarabb mért kört futni, természetesen a kék, teljes esőgumik kerültek fel minden autóra. A vizes pálya végül négy és fél perc után szedte első áldozatát: Romain Grosjean Haasa a célegyenesen egyszerűen felúszott és a szalagkorlátnak csapódott. A francia pilóta a rádión megjegyezte, hogy ő előre mondta, hogy „hülyeség”volt elindítani a kvalifikációt, mert „túl veszélyesek” voltak a körülmények. A Haas eltávolításának idejére előkerült a piros zászló.
Az újraindítással nem siettek, helyette kiküldték a biztonsági autót, hogy felmérjék a pályaviszonyokat. A safety car aztán negyedóránként újra és újra kiment, de jelentései alapján újra és újra halasztottak. Két és negyed óra várakozás után, 16.30-kor bejelentették, hogy 16.40-kor folytatódik a kvalifikáció.
A Q1 maradék 13 és fél percére is a teljes esőgumikkal futottak ki, a bokszutcában hosszú sorban várták az az autók a zöldet. A mezőnyt a Red Bull-os Max Verstappen vezette fel. Az első körök után az volt a kérdés, ki mikor vált az átmeneti esőgumikra.
Verstappen volt az aki felvetette a váltást, ugyanakkor Alonso, Massa és Vettel volt az első, aki meg is húzta ezt, öt és fél perccel a vége előtt, de aztán követték őket a többiek is.
Räikkönen intermediate-es cseréjénél kigyulladt a bal első fék, a csapat hirtelen ki is engedte, hogy a menetszél oltsa el a lángokat, a Ferrari kis híján bele is rohant az épp beálló Force Indiába.
A végén Bottas lett a leggyorsabb, a szakaszban Grosjeanon kívül csapattársa, Kevin Magnussen, a renault-s Jolyon Palmer és a két Sauber-versenyző búcsúzott.
A Q2-re Verstappen visszaváltott teljes esőgumira, a ferrarisok és a mercedesesek viszont még intermediate-en futottak ki elsőre. A zöld gumikon Vandoorne és Massa is megcsúszott a Parabolicában, Verstappen és a mercisek első körei után pedig úgy tűnt, hogy az adott pillanatban jobb a teljes esőgumi.
Vettel végül mégis intermediate-en ugrott az élre, és Verstappen a második körén nem is tudta megelőzni. Az idő előrehaladtával egyre inkább az átmeneti gumik tűntek jobb választásnak.
Az utolsó öt percre mindenki fel is vette az átmeneti gumikat, a köridők pedig drasztikusan javultak. A Force Indiá-sok küszködtek, a kiesőzónában voltak a leintés előtt, de végül mindketten előreugrottak, ahogy a williamses Massa is, de Perez mégis kipottyant, amikor a mclarenes Vandoorne top10-es időt ment.
Búcsúzott tehát a Force Indiá-s mexikói, a renault-s Nico Hülkenberg, Alonso és a két Toro Rossó-s. A szakasz meglepetése a williamses Lance Stroll 5. ideje volt.
A Q3-ra megint eleredt és az autók újra eltérő gumikon mentek ki, a mercisek és a ferrarisok átmeneti abroncsokat választottak, míg a többiek teljes esőgumival futottak ki. A Mercedes- és a Ferrari-versenyzők a kör végén ki is mentek a kék jelölésű Pirellikért.
Verstappen állt az élre, mögé felsorolt csapattársa, Ricciardo, de Ocon is jól állt a 3. helyen, amit aztán a 2.-ra javított. Massa, majd Stroll az 5-6. pozícióba ugrott, de az élre álló Hamilton eggyel hátrébb tolta őket. Ricciardo aztán átvette az első helyet, míg a Ferrarik szenvedtek, hiába köröztek, a 8-9. helyen álltak.
Az utolsó befutóknál Ocon a 2. helyre lépett előre, Verstappen az élre állt, aztán Stroll villantott óriásit az aktuálos 3. hellyel, Hamilton is javított azért, övé lett a végső első hely, a pole pozíció, pályafutása során 69. alkalommal, ami új rekord a sportág történetében.
📽 The moment @LewisHamilton made history #Quali #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/ZSGOqudOc3
— Formula 1 (@F1) September 2, 2017
Hamilton mögött végül Verstappen, Ricciardo, Stroll, Ocon, Bottas, Räikkönen, Vettel, Massa és Vandoorne sorakozott. A Ferrari eléggé leszerepelt, szerencséjük, hogy vasárnapra büntetés miatt a két Red Bull-os a rajtrács végére kerül. Verstappenék büntetése azt is jelenti, hogy a williams 18 éves újonca, Stroll az első sorból kezd, míg a Force India ifjonca, Ocon a másodikból rajtol a futamon.
Az Olasz Nagydíj vasárnap 14 órakor kezdődik.