A Forma-1-ben idén bevezetett szabályrendszer célja az autók gyorsabbá tétele és a verseny szorosabbá tétele volt. Az első cél teljesült is, a pályákon sorra dőltek meg idén a körrekordot, azonban a verseny tekintetében nem történt változás: a Mercedes továbbra is ott van az élen, a Ferrari és a Red Bull a 2-3. helyért vív, míg a többiek messze leszakadva követik a három nagyot.
Miután az F1-es csapatok mostanra mind publikálták az éves pénzügyi jelentéseiket – két kivétellel: a Ferrari nem kezeli külön a Scuderiát, a költségvetése egyben van az autógyáréval, a svájci törvények alapján pedig Saubernek nem kell ilyen adatokat nyilvánosságra hoznia –, a BBC átnézte a számokat, amelyekből az is kiderült ilyen téren mit hoztak az új szabályok.
Nos, nem nehéz kitalálni: a költségek jelentős emelkedését. A nyolc csapat adatait összevetve az idei évre való felkészülés átlagosan 14,5 %-kal növelte meg a kiadásokat, az alakulatok példátlan összeget, együttesen 1,3 milliárd fontot (450 milliárd Ft) költöttek el tavaly. Ez rekordösszeg, még a gazdasági válságot megelőző 2008-as évnél is magasabb.
Egy-egy csapat átlagosan 165,9 millió fontból (57,5 milliárd Ft) gazdálkodott, a legtöbbet a 274,9 millió fontot (95,3 milliárd Ft) a Mercedes költötte (és ebben nincs benne a motorrészleg költségvetése!), a legkevesebből az erőforrás mellett számos egyéb alkatrészt a Ferraritól, a kasztnit az olasz Dallarától beszerző Haas-csapat gazdálkodott, nekik harmadannyiba került a 2016-os év.
A Mercedes ugyan profitot is termelt 2016-ban, de a legtöbben veszteséggel zárták az évet, a McLaren például az előző évi 3,4 millió fontos (1,18 milliárd Ft) plusz után 3,2 milliós (1,11 milliárd Ft) veszteséggel zárt, a legnagyobb mínusz a független középcsapat Force Indiánál jelentkezett, 11,6 milliót (4 milliárd Ft) buktak. A csapatok átlagosan 2 millió fontos (694 milliárd Ft) mínuszban zártak.
A Forma-1-es csapatok három fő forrásból finanszírozzák a működésüket. Nagyjából egyharmadot adnak szponzori/reklámbevételek, újabb egyharmad a Forma-1 bevételeiből köztük – igen egyenlőtlenül – elosztott pénzdíjak: 2016-ban az F1 bevételeinek csapatoknak járó része, azaz 66 % 985 millió dollár (257 milliárd Ft) volt.
A harmadik forrás nagy része a tulajdonos kasszájából érkezik, tavaly pedig többen kénytelenek is voltak mélyebben a zsebükbe nyúlni, a Red Bull-tulajdonos Dietrich Mateschitz például négyszer annyit (kb. 40 millió fontot, 14 milliárd forintot) adott a Red Bull Racingnek, mint az előző évben.
Egyértelmű, hogy a mostani kiadások és bevételelosztási rendszer mellett a független csapatok közép távon halálra vannak ítélve, ezért a sportágat az év eleje óta irányító amerikai Liberty Media – a Nemzetközi Automobil Szövetséggel közösen – radikális változtatásokra készül a jelenlegi szerződések 2020-as kifutása után. A Liberty gyökeresen átalakítaná, egyenlőbbé tenné a bevételek elosztását, emellett kiadási plafont is bevezetnének, évi 150 millió dolláros (39 milliárd Ft) limittel. A korlát a kisebb csapatok számára nem jelentene változást, a nagyoknak viszont komoly fejtörést okozna az óriásira duzzasztott infrastruktúra és munkaerő visszavágása.
Úgy tudni, a Liberty a hónap végén vezeti elő terveit.