Nagyinterjút közölt Bernie Ecclestone-nal a La Repubblica olasz lap. A ma 87 éves brit elmondta véleményét a Forma-1 újításairól, de csontvázakat is borított a múltból. Kíváncsian várjuk, mit szól majd ehhez F1 többi szereplője.
Kezdésnek a lap rákérdezett, hogy honnan is szerezte első millióit Ecclestone, utalva arra, hogy egyesek szerint részt vett az 1963-as nagy vonatrablásban, ahol állítólag 2,6 millió fontot (mai áron 60 millió fontot) vittek el. A rablókat elkapták, de a pénz nem lett meg.
Lehetséges, hogy túl kevés pénz volt azon a vonaton – mondta nevetve. Az igazság az, hogy a banda sofőrje kiváló pilóta volt. Graham Hill mondta is nekem, hogy lehetőséget kellene adnunk neki, hogy kipróbálja a Brabhamet, hogy segítsünk, de több mint 30 éves volt. Túl idős volt, ezért megkérdeztem, mihez ért még. Arany- és ezüstmegmunkálással foglalkozott, szóval mondtam neki, hogy csinálja meg a kupákat a versenyekhez. A mai napig ugyanettől a cégtől szállítunk a szervezőknek. Az igazság az, hogy a szerencsém forrása maga a szerencse.
Úgy véli, hogy Ön szerencsés ember?
Rengeteg ötletem volt és képességem arra, hogy megvalósítsam azokat, és igazán szerencsés voltam, hogy megismertem nagyon sok embert, akik segítettek nekem. Ha két különleges embert meg kellene neveznem közülük, Colin Chapman és Enzo Ferrari jut eszembe, ők mindig támogattak.
Milyen volt Ferrari?
Egy rendkívüli, bátor ember és látnok. Nehéz természetű ember, de mindig lojális. Rengeteget kaptam tőle, nem véletlen, hogy az Ő márkája (a Ferrari) és az enyém (a Forma-1) elválaszthatatlanok.
Elválaszthatatlanok?
Abszolút igen. A Forma-1 a Ferrari, a Ferrari a Forma-1.
Ha már itt tartunk: egyes rajongói pletykák szerint az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) mindig is segítette a Ferrarit, egyesek még a Ferrari International Assistance (Nemzetközi Ferrari Segélyszolgálat) gúnynevet is ráaggatták. Erről mit gondol?
Segíteni a Ferrarinak mindig is a legokosabb dolog volt, amit tenni lehetett. És mindig meg is tettük a szabályrendszeren keresztül.
De a műszaki szabályzatot nem az FIA alkotja?
(Nevet) Valójában nem. Nézze: a csapatok nagyon fontosak a Forma-1-nek, de a Ferrari még annál is fontosabb. Rengeteg olyan dolog történt az évek során, ami győzelemhez segítette a maranellóiakat.
Ez nem túl fair..
Nem.
Ugyanezek a rajongók támadták mindig Charlie Whinting versenyigazgatót, hogy a brit csapatokat segíti. Ez is igaz?
Nem, Charlie mindig azt tette, amit tennie kellett. Max (Mosley, az FIA korábbi elnöke) viszont gyakran segített a Ferrarinak, ahogy én is gyakran akartam, hogy a Ferrari nyerjen. …más is nyerhet bajnokságot, de a csapatok érdeke is, ha egy versenyképes Ferrari ellen küzdhessenek. Egy dolog a Sauber ellen nyerni, de megint más egy olyan vörös autó ellen, amelyiken ott a Cavallino.
Idén is segítettek nekik?
Ebben az esetben senki sem tudhatja, kivéve, akik csinálják. Egy biztos, hogy az új motorrendszerrel jól jártak.
Korábban vagy ebben az évben?
Erről a motorról van szó.
Kik? Hogyan? Mire gondol ezzel?
Ez az érdeke a Mercedesnek is: világbajnokságot nyerni a Sauber ellen az egy dolog, megint más a Ferrari ellen.
Szóval a Mercedes segítette a Ferrarit?
Nem tudom. Azt mondom, talán. De a múltban a Hondával is megtörtént már ez. Ha a Mercedes úgy döntött, hogy eljuttatja a technológiát Maranellóba, állítom, hogy jó döntés volt. Az biztos, hogy jó egy ilyen barátságos helyzetet létrehozni két csapat között, Stuttgart számára pedig két fontos dolog volt 2017-re: az, hogy a Red Bullnak ne legyen erős motorja, és az, hogy a Ferrari most elég versenyképes legyen ahhoz, hogy hiteles ellenfél legyen, akit le lehet győzni.
Aztán mégis Hamilton fog nyerni. Hol hibázott a Ferrari?
Nem volt szerencséjük. Nagy árat fizettek két műszaki hibáért.
Azt mondja, Vettel ártatlan?
Szingapúrban azt tette, amit tennie kellett. A gondot Räikkönen elképesztő rajtja okozta, ami elvette a helyet balról Verstappentől. Ezt hívják versenybalesetnek, senki nem hibázott, de Malajziában és Japánban emberi hibákra fázott rá a Ferrari.
Vissza a Mercedeshez…
Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a hibrid motorok már akkor vezető figyelmet kaptak náluk, amikor a többiek még nem is tudták, hogy annak kellene lennie.
Hogyan zajlott ez a történet?
A kulcspillanat az volt, hogy Ross Brawn benne volt abban a munkacsoportban, amely arról döntött, hogy milyen motorok legyenek 2014-től. Pontosan tudta mi zajlik, nem azért, mert jó mérnök, hanem mert a Ferrarinál volt. Aztán átment a Mercedeshez és vitte a teljes tudást magával.
Szóval így indult a Mercedes dominanciája, ami ma is tart. Miért hagyta? Ön volt a főnök..
Én ellene voltam, Max Mosley mondta, hogy ez a helyes irány, és végül a csapatok is belegyeztek az új motorformulába, az a legnagyobb talány, hogy a Ferrari is. Maranello mindig is jó volt abban, hogy erős motorokat építsen, majd hirtelen belegyeztek ebbe a nagyon drága, összetett játékba. Luca (Montezelmolo – a Ferrari korábbi elnöke), nem tudott semmit a motorról, de a mérnökök meggyőzték, hogy jó lesz ez… Szegény Luca, ott találta magát, hogy olyan alapon kellett döntést hoznia, amiről másoknak voltak információik. És ez rossz döntés lett és még nincs vége…”
Nincs?
Nincs, mert most kellene motorokat választani 2020-ra és Sergio (Marchionne) ugyanebben a helyzetben van…
Tetszett a ceremónia az austini futam előtt?
Lehet, hogy az amerikaiaknak bejött, de az F1-nek nem. Sok megjegyzést kaptam a barátaimtól, valaki azt mondta, azt hitte, még Hófehérke is előugrik. Építettem egy többcsillagos éttermet, amit ők McDonaldsszá alakítottak. Amikor megláttam a Sauber (valójában a Force India – a szerk.) versenyzőit rózsaszínbe öltözve, azt gondoltam, milyen szép pár lennének.
Nem tartja ezt elfogadhatónak?
Felhúztam magam. A versenyzők ne öltözzenek így. Ha rajtam múlott volna, azonnal visszaküldtem volna őket átöltözni. A Forma-1-ben van egy nagy adag macsóság, amit meg kellene őrizni.
Ha már szóba kerültek az amerikaiak (a Liberty Media), hányasra osztályozza őket?
Sehányasra. Nem lenne tisztességes ezt tennem. Nagyon magas áron megvásárolták az F1-et, de nem volt lehetőségük, hogy a részleteket átbeszéljék velem vagy Pasquale-vel (Pasquale Lattuneddu, Ecclestone jobbkeze). Így amikor az F1-ről beszéltek, azt mondogatták, hogy majd lesz hat futam az USA-ban. Aztán, amikor látták, hogy milyen bonyolult is ez, nem mondták többet. Egy év múlva térjünk vissza a kérdésre.
Mit gondol a Budowski-ügyről? (Az FIA műszaki vezetője mindössze hat hónap kihagyás után csatlakozik Renault csapathoz)
Hibázott az FIA, hosszabb időnek kellett volna lennie. Minden titkot tud a többi autóról és a Renault-nál felhasználhatja azokat.
Kire fogad a jövő évre?
A Mercedesnek megvannak a forrásai, hogy azt csináljanak, amit akarnak. Idén, ha akarták volna, bármikor találhattak volna még több teljesítményt.
Ki a legjobb pilóta jelenleg?
Verstappen.
Mit gondol az austini döntésről, hogy megbüntették, amiért elment Räikkönen mellett?
Ezer százalék, hogy hibás ítélet született. Az én időmben ez nem történt volna meg. Az F1 szabályokhoz nem kellenek ügyvédek, csak agyas sportrajongó emberekre. De ha figyelembe vesszük, hogy a döntés egy finntől, korábbi csapattagtól (Ferrari) érkezett…
Holnap lesz 87 éves (az interjú pénteken jelent meg), ha visszatekint mindenre, amit tett, mit gondol?
Nagyon sok szép dolgot tettem. Rengeteg pénzt csináltam és rengeteg fantasztikus embert ismertem meg, államfőket, zseniket, hősöket, embereket, akik készek voltak mindent kockára tenni a szenvedélyükért. De azt hiszem, azért vagyok a legszerencsésebb, mert mindig élveztem, amit csinálok.