Katalóniában a hosszú évtizedekre visszanyúló függetlenségi törekvések 2017-ben népszavazásos elszakadási kísérletben csúcsosodtak ki, amire a spanyol kormány a terület központi igazgatás alá vonásával reagált. Mivel a Forma-1-es Spanyol Nagydíj helyszíne a katalán főváros, még pontosabban a pár éve beszédesen Circuit de Barcelona-Catalunyára átkeresztelt pálya, a politika be is kúszott a versenyre.

A vasárnapi futam előtt a spanyol nemzeti himnusz mellett a katalán himnuszt is lejátszották, amit nagyon nem vett jó néven a Spanyol Királyi Autóklub, éles hangú nyílt levélben kritizálta a szervezőket, azzal vádolva őket, hogy a lépéssel „a protokollt megváltoztatva” „egyértelművé tették a sportrajongók és a média felé, hogy a rendezvényt politikai üzenetek közvetítésére használják ebben a Katalónia és Spanyolország számára nehéz időszakban”.

Az autóklub levelében is bőven van politika persze, ugyanis a katalán himnuszt az első, 1991-es barcelonai rendezés óta rendszeresen játszották a Spanyol Nagydíjon.

Bő egy évtizede volt már hasonló ügy, akkor a Nemzetközi Automobil Szövetség is lépett, 5 millió – később 2,5 millióra mérsékelt – dolláros pénzbírsággal sújtották a Török Motorsportszövetséget és a Török Nagydíj rendezőit, amiért politikai célokhoz használták fel a Forma-1-et, ugyanis a 2006-os díjkiosztón a futam győztesének, a ferraris Felipe Massának Mehmet Ali Talat, az “Észak-Ciprusi Török Köztársaság” elnöke adta át a díjat. Az Észak-Ciprusi Török Köztársaságot csak Törökország ismeri el, tulajdonképpen nem létező állam. Ciprus északi részét 1974 óta tartják megszállva a törökök.