Napos, enyhe időben (20 Celsius-fokos levegő- és 41 fokos aszfalthőmérséklet) sorakoztak fel a Forma-1-esek a 2018-as Kanadai Nagydíj rajtjához a montreali Gilles Villeneuve pályán.
Miután az időmérőn megszerezte idei negyedik pole-ját, Sebastian Vettel pályafutása során negyedik alkalommal állhatott az első rajtkockába Montrealban. A ferraris finn mellől a mercdeses Valtteri Bottas, a második sorból a Red Bull-os Max Verstappen és a hatszoros kanadai futamgyőztes Lewis Hamilton, a harmadikból Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo, a negyedikből Nico Hülkenbrg és Esteban Ocon, az ötödikből csapattársaik, Carlos Sainz és Sergio Perez várták a startot.
A pályafutása 300. nagydíján induló Fernando Alonso a 14. rajtkockába sorolhatott be a McLaren-Renault-val.
Az élmezőnyből a ferrarisok és a Mercedes-pilóták az ultralággyal futottak neki – szombaton azon jutottak tovább a Q3-ba –, míg a Red Bull-osok a gyorsabb, de rövidebb etapot engedő hiperlággyal kezdtek. Hátrébb a többség az ultralágyat választotta, de Brendon Hartley (12.) és Pierre Gasly (20.) a hiperen, míg Szergej Szirotkin (17.) a szuperlágyat válsztotta.
A Pirelli számításai szerint a leggyorsabb stratégia hiperlágy-ultralágy kombináció a 15. kör környékén megejtett cserével, míg az ultralágyon a 20-25. körig kell elmenni, majd az ezen a hétvégén legkeményebbnek számító szuperlágyakra kell váltani, az utóbbi egykiállásos stratégia hajszálnyival lassabb. Nagyobb gumikopás esetén két 10-10 körös hiperlágyas etap, a maradékra pedig a szuperlágy bevetése a legjobb.
2018 Forma-1 Kanadai Nagydíj, futam
A lámpák kialvásakor Vettel jól lépett el, Verstappen keményen támadta Bottast az 1-2. kanyarban, de a holland kénytelen volt besorolni a 3. helyre, Ricciardo viszont megelőzte Räikkönent. Hátrébb Lance Stroll hatalmas balesetet hozott össze, megcsúszva a Toro Rossó-s Brendon Hartley-t feltolta a falra, óriásit buktak, de mindketten épségben szálltak ki az autóból. Beküldték a biztonsági autót.
A sorrend a biztonsági autó mögött: Vettel, Bottas, Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Hülkenberg, Sainz, Perez, Leclerc, Magnussen, Szirotkin, Alonso, Gasly, Grosjean, Ericsson, Vandoorne.
A safety car elengedte a mezőnyt, elöl nem történt pozíciócsere, ám hátrébb Sainz meglökte Perezt az első kanyarban, a mexikói átvágva tért vissza a pályára, a 13. csúszott vissza.
Hamilton motorerő-problémát jelzett a rádión.
Alonso a 10. helyen haladó Leclerc-t támadta az első kanyarban, de nem bírt az ifjonccal. Perez a kör végén szuperlágyakat vett fel, a végéig tervezett.
A Force India a renault-sok elől menekülő Ocont is kihozta, a francia is megkapta a szuperlágyat. A lassú csere után 14. helyre tért vissza.
Hülkenberg is felvette a szuperlágyakat, a bokszkiállás után Ocon elé sikerült kerülnie. A kör végén Sainzot is kihívták, a spanyolnak szintén sikerült a francia elé kerülnie.
Verstappen és Hamilton is kereket cserélt, mindketten szuperlágyakra váltottak. Az 5-6. helyen folytatták.
Ricciardo a csapat villámgyors kerékcseréjének – és Hamilton előző körös hibájának – köszönhetően a bokszban megelőzte Hamiltont, az ausztrál fellépett Verstappen mögé.
Hamilton DRS-sel közelített Ricciardóra.
A vezető hármas – Vettel, Bottas, Räikkönen – még mindig az első etapot gyűrték. Hamilton rá is kérdezett a rádión, hogy ő miért cserélt olyan korán.
Räikkönen is felvette a szuperlágyakat, a finn hajszállal Hamilton mögé érkezett meg. Az angolnak szerencséje volt, nem sokon múlott, hogy Ricciardo után a ferraris is a bokszban „előzze meg”.
Bottas is kereket cserélt, nem volt hibátlan a kiállás, de így is lazán visszatért a 2. helyre. A kör végén Vettelt is kihívták.
Vettel cseréje után már csak a haasos Romain Gorsjean kínozta az első szettjét, a sorrend: Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Sainz, Grosjean, Ocon, Alonso, Leclerc, Gasly, Perez, Magnussen, Vandoorne, Ericsson, Szirotkin.
Fernando Alonso 300. versenyhétvégéjén nem érhetett célba, műszaki hibával állt ki a garázsba.
A mezőnyből utolsóként Grosjean is letudta az első és egyetlen kerékcseréjét, nem kockáztatta meg a hiperlágyas hajrát, szuperlágyra váltott ő is, mint mindenki más. A 12. helyre került.
A 2. helyen haladó Bottas egy kicsit „bealudt”, Sainz lekörözése közben elmérte az első kanyar féktávját, kiszaladt a pályáról, de folytatni tudta.
Hamiltonnak a rádión azt mondták, letekerheti a motort, de megpróbálkozhat Ricciardo támadásával is, ha akar, az erőforrás rendben van.
Hamilton DRS-távolságon belülre került Ricciardóhoz képest, ugyanakkor előrébb Verstappen kezdett közelíteni Bottasra.
Hamilton keményen üldözte Ricciardót, ám a lekörözések megnehezítették a dolgát.
Hamilton leszakadt Ricciardóról, miközben jó barátja, a VIP-vendég szupermodell, Winnie Harlow a kelleténél egy körrel korábban elkezdte lengetni a kockás zászlót…
Vettel senkitől sem zavartatva megnyerte a Kanadai Nagydíjat, mögötte végül egyik üldözés sem jutott sikeres előzési kísérletig, így Bottas lett a 2., Verstappen a 3., mindhárman hozták a rajtpozícióikat. A további pontokon Ricciardo, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Sainz, Ocon és Leclerc osztozott. A montreali győzelemmel Vettel visszavette a vezetést a világbajnokságban, egy ponttal a címvédő Hamilton elé került. A négyszeres világbajnok pályafutása 50. győzelmét is ünnepelhette.
A korai zászlólengetés miatt a szabályok szerint az eredetileg 70 körös Kanadai Nagydíj 68. körének állása lett a végeredmény:
Forrás: Fotó: Europress/Red Bull