A vasárnapi Forma-1-es Német Nagydíjon az 51. körben rendesen megérkező eső, és az emiatt kicsúszó Sebastian Vettel miatt elrendelt biztonsági autós szakasz komoly kavarodást hozott, jó néhányan a bokszba siettek kereket cserélni, köztük a Mercedes pilótái is.
Azonban míg az előrébb álló Valtteri Bottas el is jutott a csapatig, a mögötte haladó Lewis Hamilton a csapatrádión kapott ellentmondásos utasítások alapján végül a bokszutca valódi bejárata előtt meggondolta magát és a záróvonalakat átlépve visszafordult a pályára.
A manőver végül a futamgyőzelmet jelentette számára, hiszen kerékcserével együtt biztosan nem maradhatott volna az élen.
Bár rögtön látszott, hogy a húzás „nem volt kóser”, a futam alatt nem is vizsgálták az esetet, csak jóval a leintés után idézték be a győztest, majd a versenybírók, elismerve, hogy egyértelmű szabálytalanság történt, mégis csak egyszerű megrovásban részesítették az angolt, enyhítő körülményként értékelve, hogy a Hamilton és a csapat beismerte a hibát, hogy az a biztonsági autós szakasz alatt történt, valamint hogy nem okozott vele veszélyt.
Egyesek azzal magyarázták a furcsa döntést, hogy Hamilton a Hockenheimre kiadott versenyigazgatói direktíváknak megfelelően, a bóját a jó irányból kerülve hajtott be a bokszbejárati sávba, másrészt viszont ez alacsonyabb szintű szabályozás, mint a Sportszabályzat idevágó része, amely feketén-fehéren tiltja a záróvonalak átvágását.
A versenyigazgató, Charlie Whiting az ítélet nyilvánosságra hozatala után így magyarázta a – papíron tőle teljesen független – versenybírók döntését:
„Úgy gondolom, nem volt erre korábbi precedens. Kimi két évvel ezelőtt Bakuban öt másodperces büntetést kapott, erre emlékezhetnek, de az egész más helyzet volt. Más precedens, legalábbis pontos precedens meg nem is jut eszembe. És Kimi esetében két nagy sebességgel haladó autóról volt szó, szerintem ez a különbség a kettő között” – mondta.
„Sokan hozzák fel a versenyigazgatói irányelvet, amely szerint a bokszutcába behajtáskor a bójától jobbra kell lenni. Lewis a bójától jobbra is hajtott be a bokszutcába, és aztán gondolta meg magát. Azért van ez az előírás, hogy a versenyzők biztonságosan hajtsanak be és hagyják el a bokszutcát.”
„Nem akarjuk, hogy az utolsó pillanatban hajtsanak be, ezért van a bója, de az már nem olyan egyértelmű, hogy veszélyesnek számít-e, hogy a pilóta a bója jó irányból való kerülése után tér vissza a pályára.”
„A versenybírók végül alapos mérlegelés után nem is a bója jobbról kerülése, hanem a Sportszabályzatban lévő előírás miatt idézték be, amely szerint a bokszutcabejárat elválasztó vonalát egyik irányból sem szabad keresztezni.”
Nem vették el Hamilton futamgyőzelmét
Ezt mondta Hamilton a versenybíróknak
Bár Whiting nem tud precedenst mondani, azért ahogy a már említett 2016-os esetben Räikkönen, úgy 2017-ben a Spanyol Nagydíjon Pascal Wehrlein is 5 másodperces időbüntetést kapott a bokszutcai záróvonal átvágásáért, de Whiting szerint a Sauber németje akkor be is ment a bokszba, ami megint fontos különbség.
További „érdekesség”, hogy amint elemzésében Wéber Gábor is rámutat, a 2011 óta a futamokon történt hat vonalátvágásos esetből háromszor 5 másodperces, egyszer még súlyosabb, bokszutca-áthajtásos büntetés született (2013, Felipe Massa), a maradék két esetben pedig csak azért úszta meg az érintett Romain Grosjean és Will Stevens, mert a montreali pályán a hosszú hátsó egyenes végére esik a bokszutca-bejárati sáv, és mindkettejüket egy másik autó kényszerítette a vonal átvágásra.
Sebastian Vettelnek is volt egyébként egy hasonló esete a 2010-es Magyar Nagydíjon, amikor az utolsó pillanatban hajtott be a bokszutcába. Konkrétan ezért az esetért a német sem kapott büntetést, cserébe viszont ezen a futamon kapott egy bokszutca-áthajtásos büntetést azért, mert „túl nagy távolságra távolodott el a biztonsági autótól”. Az ügybe nem nehéz belelátni, hogy Vettel akkor „tömbösített” büntetést kapott, de betű szerint a vonal átlépése miatt őt sem büntették meg
Vettel esete (az 50. másodperctől)