Fernando Alonso múlt szombaton nagy bejelentést ígért keddre, ami most meg is érkezett, délután 17 órakor csapata, a McLaren közölte, hogy a kétszeres világbajnok 17 év után elhagyja a Forma-1-et, 2019-ben már nem versenyez a száguldó cirkuszban. A jövőről egyelőre nem derült ki semmi.
„A sportágban eltöltött 17 csodálatos év után eljött az idő, hogy váltsak és továbblépjek. A szezonok minden egyes percét élveztem, és nem tudok eléggé köszönetet mondani azoknak, akik különlegessé tették ezeket az éveket! Még maradt jó néhány verseny ebből az idényből, az eddigieknél is nagyobb elszántsággal és szenvedéllyel veszek majd részt rajtuk” – mondta a 37 éves spanyol.
„Meglátjuk, mit hoz a jövő, izgalmas kihívások jönnek! Életem egyik legboldogabb időszakát élem, de még további kalandokat is keresek” – folytatta.
Dear F1 ….. pic.twitter.com/G9ZzdMwgMn
— Fernando Alonso (@alo_oficial) August 14, 2018
A spanyol köszönetet mondott a McLarennek és a visszatérés lehetőségét is meglebegtette:
„Szeretnék köszönetet mondani mindenkinek a McLarennél, a szívem örökké a csapaté marad! Tudom, hogy a jövőben erősebben, jobb formában térnek majd vissza, és akkor talán én is visszatérhetek a sorozatba – nagy örömre szolgálna a dolog! Nagyszerű kapcsolatokat építettem itt fantasztikus emberekkel, ők pedig lehetőséget adtak arra, hogy kitágítsam a horizontomat, más kategóriákban is versenyezhessek. Úgy érzem, teljesebb versenyző vagyok, mint bármikor.”
„Már pár hónappal ezelőtt meghoztam ezt a döntést, és egészen biztos vagyok benne. Ezzel együtt szeretnék köszönetet mondani Chase Carey-nek és a Liberty Mediának az erőfeszítéseikért, hogy meggondoljam magam. Végül szeretnék köszönetet mondani a korábbi csapataimnak, csapattársaimnak, ellenfeleimnek, munkatársaimnak, szponzoraimnak, az újságíróknak és mindenkinek, akivel az F1-es pályafutásom során együtt dolgoztam! És különösen a világszerte lévő szurkolóimnak! Meggyőződésem, hogy találkozunk még a jövőben!”
McLaren Racing today confirms that double F1 World Champion Fernando Alonso will not race in Formula 1 in 2019. https://t.co/hbOCGZP3E2
— McLaren (@McLarenF1) August 14, 2018
A McLaren cégvezére, Zak Brown így búcsúztatta Alonsót:
„Fernando nem csak a McLaren kiváló nagykövete, hanem az egész Forma-1-é. A sportágban eltöltött 17 éve alatt kétségkívül nemzedéke első számú versenyzőjeként és az F1 egyik nagyságaként szerepelt, és újabb fejezettel gazdagította a Forma-1 történetét.”
„Mindenkinél eljön az idő a váltásra, Fernando úgy döntött, hogy számára az idei szezon vége lesz ez. Tiszteletben tartjuk a döntését, még ha úgy is hisszük, hogy pályafutása legjobb formájában is van jelenleg. A Fernandóval folytatott őszinte megbeszéléseknek köszönhetően fel tudtunk készülni erre a lehetőségre.”
„Míg Fernando az elmúlt hónapokban a jövőjét mérlegelte, a versenyképessége mit sem csökkent. Továbbra is végig a legmagasabb szinten teljesített és tudjuk, hogy így lesz ez a bajnokság maradék kilenc versenyén is.”
„Tudom, hogy velem együtt az egész csapat tiszteleg most Fernando McLarennél vitt szerepvállalása előtt. A Forma-1 és a csapat legendája is ő. Fernando a történetünk fontos része, illusztris társaság tagja. Mohamed sejk, Mansour (résztulajdonosok) és az egész igazgatótanács nevében kívánok sok sikert Fernandónak a jövőre!”
Pályakép – Fernando Alonso
Fernando Alonso 1981. július 29-én született a spanyolországi Oviedóban. A gokartozás és hazai versenyzés után először 2000-ben lépett a nemzetközi színtérre a Forma 3000-ben, ahol a gyenge kezdés után kiválóan finiselt, ami elég is volt ahhoz, hogy a következő évben már a Forma-1-ben találja magát.
A spanyol első évében a Minardinál már feltűnést keltett, de 2002-re mégis csak egy tesztpilótai állást kapott Flavio Briatorétől a Benettonnál. Amikor 2003-ban a csapat már Renault-ként a francia márka gyári alakulata lett, Alonso karrierje is fellendült, ugyanis versenyzői állást kapott.
Nem is sokat totojázott, már második renault-s versenyén megszerezte a pole pozíciót, és dobogóra is állt és az első győzelem sem váratott sokat magára, minden idők addigi legfiatalabb futamgyőztesévé nálunk, a Magyar Nagydíjon vált 2003-ban. 2004-ben egy újabb erős év következett, de győzelem nélkül. 2005-ben azonban Alonso lett az, aki ötéves uralkodás után letaszította a ferraris Michael Schumachert a világbajnoki trónról, ráadásul a német 2006-ban sem tudta visszahódítani a címet a spanyoltól.
A kétszeres világbajnok 2007-ben a McLarennél próbált szerencsét, de a hihetetlenül versenyképes újonc csapattárs, Lewis Hamilton, és az általa hiányolt kiemelt bánásmód miatt a szezon második felére visszafordíthatatlanul megromlott a viszony közte és a csapat között. Bár mindössze egyetlen ponttal lemaradva a címről lett harmadik, az év végén távozott a wokingiaktól.
Alonso visszatért a Renault-hoz, ahol 2008-ban még szerzett két futamgyőzelmet – az egyiket csapattárs Nelsinho Piquet szándékos balesetével „megbundázott” Szingapúri Nagydíjon –, de 2009-ben már csak küszködött a szabályváltozások után versenyképtelenné vált, a Crashgate által pedig alapjaiban megrengetett csapatnál.
2010-ben Alonso Kimi Räikkönen utódja lett a Ferrarinál, a finnhez hasonlóan első futamát meg is nyerte velük. Legjobb éve az első volt az olasz csapattal, a szezonzárón a még a bajnoki címért versenyben lévő négyes tagjaként indult, ám nem jött össze a dolog. A spanyol 2012-ben és 2013-ban is a bajnokság 2. helyén zárt, ám messze a győztes Sebastian Vettel mögött, így a futamgyőzelmet sem hozó 2014 végére kiábrándult a csapatból, és a még élő szerződését felbontva inkább a Hondával új korszakot nyitó McLarenhez tért vissza 2015-re, nem kis meglepetést okozva.
Még nagyobb és igen csúnya meglepetés volt azonban, hogy a projekt nem hozta a régi sikerkorszak eredményeit, 2015-től végig csak a vergődés, küszködés, kiesések következtek, az alkalmi 5-6. hely volt a csúcs. Alonso frusztrációja egyértelmű volt, rádióüzeneteiben, nyilatkozataiban nem kímélte a japán motorgyártót, a McLaren pedig búcsút is intett nekik három év után.
A spanyol számára azért akadt egy kis pozitívum is, a McLaren és a Honda, valamint az amerikai Andretti Autosport együttműködésében a Monacói Nagydíj helyett elindulhatott az Indy 500-on, amelyen igen versenyképesen is ment, talán a győzelemre is lett volna esélye, amíg az a Honda-motor is meg nem adta magát.
Alonso jobb lehetőségek híján 2018-ra is maradt a Renault-ra váltó McLarennél maradt, de formajavulást a franciák motorja sem hozott, sőt, a csapat inkább visszafelé haladt, nem csoda tehát, hogy a kétszeres világbajnok a búcsú mellett döntött.
2018 az F1 melletti újabb kiruccanást is hozott, Alonso a Toyota-csapatnál a hosszútávú világbajnokság (WEC) teljes idényére is benevezett, csapattársaival pedig meg is nyerte az idei Le Mans-i 24 órás versenyt.
A spanyol 17 F1-es idénye alatt eddig 303 futamon indult, 32 futamgyőzelmet és 65 egyéb dobogós helyezést, 22 pole-t és 23 leggyorsabb kört szerzett. Bajnoki címeit 2005-ben és 2006-ban nyerte, 2010-ben, ’12-ben és ’13-ban 2. lett. Csapattársai közé tartozott Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Lewis Hamilton, Nelsinho Piquet, Romain Grosjean, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Jenson Button.