A 2011 eleji ralibalesetében Robert Kubica kis híján elveszítette jobb karját, így az is kész csoda, hogy tavaly nyáron újra Forma-1-es autóba ülhetett a lengyel a Renault-nál, de mivel jól ment a dolog, az idei évre már a Williams teljes értékű tesztpilótájaként szerepel a száguldó cirkuszban, a teszteken és szabadedzéseken is vezet.
A 33 éves Kubica jobb karja ma is igen rossz állapotban van, de a vezetéssel nincs gondja. Az Autosportnak így beszélt erről:
„Jó néhány évvel ezelőtt, amikor újra szimulátorozni kezdtem, megkérdeztem az orvosomat, hogyan lehetne érzékenyebbé, precízebbé tenni a bal karomat. Tavaly a Renault megkért, hogy menjek el egy orvosi központba, ahol sok ilyesmit vizsgálnak. Ami azt illeti, a bal karom precizitása, gyorsasága és ereje 35%-kal meghaladta az addig mért legjobb értéket” – magyarázta, rámutatva, hogy a bal karjával-kezével jól tud kompenzálni.
Kubica a tavalyi hungaroringi teszten – jól látható, miért 30%-os a jobb kar
„Az emberi test alkalmazkodik a valósághoz. Ha az ember egészséges, kétkezes, nem szükséges, hogy olyan precíz legyen egyik vagy másik keze, de például amikor én vezetek, nagyjából 70%-ban a bal kezemmel és 30%-ban a jobbal teszem. Ha 50-50-nel próbálkoznék, nem menne.”
„Nekem természetes ez, egyszerűen így kell csinálnom. A korlátaim miatt nem próbálkozhatok azzal, ahogy régen csináltam, nem is vagyok rá képes. És ez nem csak a vezetésre, hanem általában az életre igaz. Bármit is próbáltam ugyanúgy, mint régen, csalódás lett a vége, de aztán rájöttem, hogy más módon ma is meg tudom őket csinálni.”
Kubica hangsúlyozza, hogy a vezetési stílusa nem jelent veszélyt, sosem támaszkodik csak a bal kezére, nincs olyan, hogy egy kézzel vezet, mint 2010-ben, amikor a pilóták az ún. F-csatornák miatt az egyik kezüket a légáramlat blokkolására használták.
„2010-ben a Renault-val egy kézzel vettem be az Eau Rouge-t (a szupergyors emelkedős kanyar Spában – a szerk.), mert a másikkal el kellett takarnom a hátsó szárnyhoz levegőt vezető lyukat. Az sokkal veszélyesebb volt, mint a mostani vezetésem, ugyanis akkor tényleg csak egy kézzel vezettem.”
„Nyilván vannak olyan pillanatok, amikor csak jobb kézzel vezetek, amikor az egyenesekben pihentetem egy kicsit a balt, de ez automatikusan jön, és azt hiszem, szerencsés vagyok, mert sosem erőből vezettem. Én nagyon lazán vezetek, de beszéltem már más pilótákkal, akik azt mondták, szorítják a kormányt, mert nekik nem megy másképp.”