Részben felhős (24 Celsius-fokos levegő-, 25 fokos aszfalthőmérséklet), kósza esőcseppek alatt sorakoztak fel a szocsi olimpiai parkban lévő versenypályára a Forma-1-esek a 2018-as világbajnokság 16. fordulója, az Orosz Nagydíj rajtjához.
A pole-ba a tavalyi győztes, Valtteri Bottas állt, míg mellé csapattársa, a bajnoki éllovas címvédő Lewis Hamilton került. A mercedesesek mögött következtek a Ferrari pilótái, a Hamiltont 40 pontos hátrányban üldöző Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen, a harmadik sorba a haasos Kevin Magnussen és a Force Indiá-s Esteban Ocon, a negyedikben az Alfa Romeo Sauber-es Charles Leclerc és a másik Force Indiában ülő Sergio Perez, az ötödikbe Romain Grosjean és a másik sauberes, Marcus Ericsson állhatott.
A rajtrács végét a hat büntetett pilóta, köztük a két Red Bull-os töltötte ki, Daniel Ricciardo a 18., a 21. születésnapját ünneplő Max Verstappen a 19. rajtkockából kezdhette a futamot.
A Pirelli a lágy, ultralágy és hiperlágy gumijait vitte Szocsiba, a gumiszállító a leggyorsabb stratégiának az ultralágy-lágy kombinációt jósolta a 15. kör környékén elvégzett kiállással, de a hiperlágy-lágy változatot sem tippelték sokkal lassabbnak, igaz korábbi, már a 9. kör környékén elvégzendő kerékcserével. A kétkiállásos stratégiát lassabbnak vélte a Pirelli, hiperlágy és az ultralágy után is két lágyas etappal, előbbi esetben a 7., majd a 30., utóbbi esetén a 10., majd a 31-32. kör környékén letudott cserékkel.
A top10-ből a két Mercedes és Ferrari az ultralágyakon indult, a többiek viszont kénytelenek voltak a Q2-es leggyorsabb körükön használt hiperlágyakon nekivágni az első etapnak. A szabadon választók közül renault-sok, a Toro Rossó-s Pierre Gasly és a Red Bull-osok a lággyal kezdtek, a williamsesek és a mclarenesek az ultralággyal, míg az utolsó helyről induló Brendon Hartley a hiperlággyal.
2018 Forma-1 Orosz Nagydíj, futam
A lámpák kialvásakor Bottas simán húzott el, de Hamiltont Vettel támadni kezdte, de a 2. kanyarban be kellett sorolnia. Leclerc megelőzte Ocont.
Leclerc újabb előzést mutatott be, elvette az 5. helyet Kevin Magnussentől. Hátrébb Max Verstappen ugrott nagyot előre, Sainz emegelőzésével már a 11. helyen járt.
Verstappen begyújtotta a rakétákat, Ericssont és Grosjeant is elkapta, fellépett a 9. helyre.
A Red Bull hollandja a két Force Indiá-st is legyűrte, már a 7. helyen járt. A rajt után megpördülő Toro Rossók beálltak a garázsba.
Alonso kereket cserélt, az ultralágyról lágyakra váltott, Verstappen megelőzte a Magnussent is (6.).
Verstappen Leclerc-t is levadászta, megszerezte az 5. helyet, felért a Mercedesek és a Ferrarik mögé. Ricciardo még csak a 11. helyen járt.
Grosjean után Magnussen is kereket cserélt, mindkét Haasra felkerültek a lágyak.
Leclerc és Ocon is lágyakra váltott.
A vezető Bottas kereket cserélt, felvette a lágyakat, az 5. helyre, Verstappen mögé ért vissza. Perezzel az utolsó hiperlágyon rajtoló is megjárta a bokszutcát.
Vettel is felvette a lágyakat, három és fél másodperccel Bottas mögé ért vissza.
Hamilton is kereket cserélt, az angol pontosan Vettel mellé ért ki a pályára, a lendületben lévő ferraris német megelőzte a nagy riválist. A címvédő a rádión azonnal kérdezte, hogyan történhetett ez meg.
Hamilton a DRS-sel felzárkózott Vettelre, a német egyszer még zárta az ívet, de az angol a 3-as kanyarban már átfűzte magát rajta.
Vettelt vizsgálat alá vonták, amiért az egyenesen egynél több irányváltással védekezett Hamilton ellen. Räikkönen is kiment a bokszba, a 19. helyről rajtoló Verstappen átvette a vezetést.
A top10 sorrendje: Verstappen, Bottas, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Leclerc, Magnussen, Ocon.
A vizsgálat végén a stewardok nem látták indokoltnak Vettel megbüntetését.
Bottas a csapat utasítására a 13. kanyarban elengedte Hamiltont, átadta neki a virtuális 1., a pályán a 2. helyet.
Újabb csapatutasítás, a Force India Perez elengedésére utasította a Magnussent körökön keresztül hiába üldöző Ocont, a mexikói fellépett a 10. helyre, de feltételt szabtak neki, ha ő sem bír a dánnal, vissza kell majd adnia a pozíciót.
Hamilton a motor kihagyásait és a hátsó gumik hólyagosodását jelezte a rádión a csapatnak.
A renault-s Nico Hülkenberg kereket cserélt, a végső soron miatta helyet cserélő Force Indiá-s Pereznek szóltak, hogy egy köre van még, majd vissza kell adnia a pozíciót Oconnak.
Perez a csapat utasításának megfelelően elengedte Ocont, majd menekülni kezdtek a friss ultralágyakon őket üldöző Hülkenberg (11.) elől.
Ricciardo letudta első és egyetlen cseréjét, ultralágyakat és új orrkúpot is kapott, a 6. helyről ment ki, de nem veszített pozíciót.
Verstappen gumijai egészen elfogytak, Hamilton már előzéssel is próbálkozott, de egyelőre sikertelenül.
Verstappen is letudta a kerékcserét, utlralágyakat kapott az utolsó 10 körre. 14 másodperccel Räikkönen mögé ért vissza a pályára, komoly hajrára készülhetett.
Verstappennél nem jött be a gumitaktika, a holland a friss ultralágyakon nem tudott közelebb kerülni Räikkönenhez.
A mezőny beállt, Verstappennek semmi esélye nem volt az előrelépésre.
Bottas megérdeklődte a rádión, hogy milyen sorrendben futnak majd be, a csapat közölte, hogy maradnak a pozíciók, azaz Hamilton győz majd.
Hamilton senkitől sem zavartatva futott be az 1. helyen, harmadszorra is győzött Szocsiban, a „szárnysegéd” Bottas lett a 2., Vettel a 3. A Mercedes címvédője a győzelemmel 40 pontról 50-re növelte előnyét a ferraris ellenféllel szemben.
„Valtteri, itt Toto. Nehéz nap volt ez neked és nekünk is. A futam után beszéljünk róla!”
A további pontokon Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Leclerc, Magnussen, Ocon és Perez osztozott.