A Forma-1-ben az idei évre bevezetett szabály szerint azok a versenyzők, akik a kereten túli új erőforrás-részelemek beszerelése miatt legalább 15 helyes rajtbüntetést szedtek össze a versenyre, automatikusan „a rajtrács végére” kerültek. Abban az esetben, ha egy futamra többen is ugyanilyen büntetést kaptak, az érintettek közötti rajtsorrendet az határozta meg, ki mikor lépett először a pályára az új elemekkel, többször előfordult, hogy az első szabadedzésen a büntetettek már ott sorakoztak a bokszutca kijáratánál, hiszen aki később gurult ki, azt sorolták hátrébb.
A „rajtrács vége” büntetések az időmérőkre is rányomták a bélyegüket, az így is, úgy is az utolsó rajtkockába álló versenyzők sokszor kizárólag a Q1-ben léptek pályára, hogy kvalifikáljanak a versenyre, és akkor sem gurultak ki újra, ha amúgy továbbjutottak a Q2-be.
Extrém példa volt az Orosz Nagydíj időmérője, amikor a Q2-ben 15 helyett mindössze 10 autó lépett pályára, miután hárman rajtbüntetéssel futottak neki a versenynek, míg a Renault versenyzői a szabad gumiválasztás kedvéért maradtak a garázsban, hiszen így garantáltan övék volt a 11-12. hely.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa tegnap szabálymódosításról szavazott: az új kiegészítés szerint a „rajtrács végére” hátrasoroltak egymás közti sorrendjét 2019-től már az időmérőn elért eredmény határozza majd meg, így a büntetettek is kénytelenek lesznek aktívabban részt venni a kvalifikáción.
A Motorsport Világtanács emellett véglegesítette a már korábban megjelent 2019-es versenynaptárt, a csapatok egyhangú kérése alapján pedig 740-ről 743 kg-ra módosította az autók kötelező minimális tömegét.