Kedden 75 éves korában elhunyt Dr. Robert Hubbard, a Forma-1-ben és az autóversenyzésben mára mindenütt használt fej- és nyakvédő, a HANS kifejlesztője.
Hubbard a Michigani Egyetemen szerzett doktori címet az anyagtudományokból, karrierje első felében töréstezsteknél használt bábuk fejlesztésén dolgozott a General Motorsnál, szakterülete pedig az emberi koponya volt.
A később HANS néven ismertté vált védőeszköz fejlesztését autóversenyző Jim Downinggal azután kezdte meg, hogy egy közös barátjuk, Patrick Jacquemart halálos balesetet szenvedett egy Renault 5 Turbo tesztelése közben 1981-ben.
Hubbardék 1985-ben szabadalmaztatták az eszköz első, még nagy, kényelmetlen verzióját, amelyet aztán az évek alatt tovább csiszolgattak. Az első példányok 1991-ben kerültek forgalomba, a további kutatásokba pedig a General Motors és a Ford is beszállt.
A Forma-1-ben Roland Ratzenberger és Ayrton Senna 1994-es imolai halálos balesetei után kerültek reflektorfénybe a fejsérülések, a sportág legendás orvosa, Sid Watkins felismerte Hubbardék találmányának jelentőségét.
Az első F1-es teszteket Gerhard Berger végezte 1995-ben, végül az FIA 2003-ban tette kötelezővé a használatát a csúcskategóriában, majd szépen lassan a szervezet alát tartozó összes versenyszériában megjelent a HANS.
Az USA-ban is a 2000-es évek elején terjedt el a HANS, ma a NASCAR-ban, az IndyCarban is kötelező a használata.
Számszerűsíteni természetesen nem lehet, de nem kérdéses, hogy az eszköz számos autóversenyző életét menthette már meg és még több esetben akadályozott meg kisebb vagy nagyobb sérüléseket, jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.