Pénteken délelőtt újra felbőgnek a motorok, az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel elindul a Forma-1-es világbajnokság 70. idénye. A 2019-es szezon előtt ezt kell tudnod a változásokról.
Aerodinamikai szabályváltozások
A 2019-es idényre több ponton megváltoztatták az autók aerodinamikai csomagjára vonatkozó szabályokat, a cél a leszorítóerő és ezzel az autó mögött keletkező turbulenciák csökkentése, a követés és az előzések elősegítése.
Az első szárnyak 20 cm-rel szélesebbek lettek, 180 helyett immár az autó teljes szélességét, 200 cm-t tesznek ki, 2 cm-rel magasabbra kerültek, egyszerűbbé tették a terelőlapokat, valamint betiltották a bonyolultan formázott szárnyvéglapokat.
Szigorodtak a fékhűtő elemekre vonatkozó előírások is, hogy aerodinamikai előny helyett valóban csak a fékek hűtését szolgálják, míg az oldalsó légterelők, az ún. barge boardok kisebbek lettek és hátrébb kerültek.
A hátsó szárnyak 10 cm-rel szélesebbek és 2 cm-rel magasabbak idén, így magasabbra csap ki az örvénylő levegő, az autó mögött pedig megnő a „szélcsendes” terület, könnyebb lehet a szélárnyékos követés. A DRS nyílása 2 cm-rel nagyobb lett, ami 25 százalékkal növeli az eszköz hatékonyságát.
A változtatások hasznáról megoszlanak a vélemények, a tesztek alapján egyértelműnek tűnik, hogy leszorítóerő, ezzel a kanyarsebesség és végső soron a tempó nem csökkent, ugyanakkor egyes pilóták szerint valóban könnyebbé vált a követés. Hogy előzésből is többet látunk-e majd, az a pályán derül ki.
Lámpák a hátsó szárnyon
A hátsó szárnyakat illető tovább újdonság, hogy a középső lámpa kiegészítéseként, a jobb láthatóság érdekében a szárnyvéglapok hátsó élére egy-egy LED-csík kerül, amely kötelezően világít majd esős körülmények között, azaz amikor az autóra átmeneti vagy teljes esőgumik kerülnek.
Pluszpont a leggyorsabb körért
Az utolsó pillanatban, a hét elején bevezetett szabályváltozás, hogy 2019-től a versenyen futott leggyorsabb körért 1 pontot osztanak. A pluszpontot csakis a top10-ben záró pilóta kaphatja meg, azért, hogy a futamok záró szakaszában egy addig a mezőny végén kullogó versenyző friss gumis, üres tankos hajrával ne hozhasson olyan eredményt, mint az, aki keményen megdolgozott a 10. helyért.
Egyesek szerint ugyanakkor pont fordítva lett volna értelme az újításnak: csak a top10-en kívül lévőknek kellett volna elérhetővé tenni a pluszpontot, hogy a mezőny második felében is legyen miért küzdeni, mert a mostani változat mellett valószínűleg a három élcsapat hat pilótája közül viszi majd valaki a számukra nem túl sokat jelentő egy pontocskát.
Vége a koplalásnak
Az autók és a versenyzők is bátrabban csillapíthatják az éhüket idén.
Az egyik új előírás szerint a pilótáknak az üléssel együtt kell 80 kg-ot nyomniuk, a pilóta saját tömegétől függően ballasztokkal kell eljutni az értékig, így a könnyebb versenyzők nem lesznek előnyben, mindenki ehet és edzhet kedvére.
A Forma-1-es autók az idei évtől 105 helyett már 110 kilogramm üzemanyaggal vágnak neki a futamoknak, így az üzemanyag-igényesebb pályákon sem kell majd spórolni, ugyanakkor a kiegyenlítőtartályokkal való trükközések kiiktatására sokkal szigorúbban ellenőrizheti majd a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a verseny előtti tankolást.
Az autók versenyzővel együtt, üres tankkal mért minimumtömegét 733-ról 740 kg-ra emelték.
Eltűnik a gumiszivárvány
A Forma-1 gumiszállítója, a Pirelli az idei évre egyszerűsített a kínálatán és a jelölési rendszerén is. A korábbi, héttagú, a szivárvány különböző színeivel és mindenféle fantázianevekkel jelölt paletta öttagúra csökken, és egyszerűen számokkal azonosítják őket C1-től C5-ig (c mint compound, magyarul keverék), ráadásul a hétvégékre szállított három keverék mindig csak fehér, sárga és piros színt kap, függetlenül attól, hogy öt közül melyikekről van szó, csak az számít majd, hogy egymáshoz képest melyik a kemény, a közepes és a lágy.
Új sisakok, új kesztyűk
A 2019-es idénytől a Forma-1-es pilóták az FIA új szabványának megfelelő bukósisakot viselnek, az új fejvédő nagyobb becsapódási ellenállással és jobb energiaelnyelő képességgel bír, míg az 1 cm-rel keskenyebbre szabott szemrés a repülő törmelékek jelentette sérülésveszélyt csökkenti. (Ha szeretnéd látni az idei sisakfestéseket, kattints ide!)
Az új sisakok mellett kötelezővé válik a high-tech biometrikus kesztyűk használata, az új kesztyűk beépített szenzorokkal figyelik a versenyzők alapvető életjeleit – pulzus, a vér oxigénszaturációja –, az adatokat pedig valós időben követheti az FIA, baleset esetén az egészségügyi személyzet azonnal láthatja, mi a helyzet, mielőtt a helyszínre érnének.
Újraindítás, leintés
Az idei évtől a biztonsági autós szakaszokat követő újrarajtolásnál a korábbiakkal ellentétből nem a safety car-vonaltól, hanem csak a célvonal átlépése után kezdhető előzés.
Bár megmarad a hagyományos, kézzel lengetett kockás zászló, a bakik, tévedések, félreértések elkerülésére a futam végét hivatalosan a pálya szélén található LED-paneleken megjelenő kockás grafika jelzi majd.
Népvándorlás a bokszutcában – pilótacserék, átigazolások a 2019-es idényre
2018-ról 2019-re ritkán látott mértékben alakult át a mezőny, a tízből mindössze két csapat, a címvédő Mercedes (Lewis Hamilton, Valtteri Bottas) és az amerikai Haas (Romain Grosjean, Kevin Magnussen) tartotta meg a versenyzői felállását, a többiek mind változtattak. (Azért a Haasnál sem maradt minden a régi, az új, energiaital-gyártó névadó szponzornak köszönhetően az autó szürke-piros helyett fekete-arany lett.)
A Ferrarinál maradt a négyszeres bajnok Sebastian Vettel, ám Kimi Räikkönen helyén a Scuderia saját neveltje, a monacói ifjonc, Charles Leclerc vezet majd. A 21 éves pilóta a a GP3 2016-os, a Forma-2 2017-es bajnoka, tavaly az Alfa Romeónál töltötte első F1-es évét – ő a Ferrari történetének második legfiatalabb versenyzője.
A Renault helyett idéntől a Honda motorjaival versenyző Red Bullnál az egyik autót továbbra is Max Verstappen vezeti majd, ám a holland mellett mostantól a Toro Rossótól előléptetett francia tehetség, Pierre Gasly versenyez.
És hogy hová tűnt Daniel Ricciardo? Az ausztrál 2018 végén búcsút intett a Red Bullnak, 2019-től Nico Hülkenberg mellett a Renault gyári pilótájaként vezet, remélve, hogy pár éven belül a világbajnoki címért küzdhet a franciáknál.
A McLarentől a tavalyi év végén távozott Fernando Alonso – önszántából – és Stoffel Vandoorne is – őt küldték –, így a wokingi csapat teljesen új felállással fut neki az évnek: a Renault-tól érkezett Carlos Sainz mellett a saját nevelt, minden idők legfiatalabb brit F1-ese, Lando Norris vezet majd. A 19 éves angol tavaly a 2. helyen zárt a Forma-2-ben.
Az egykori Force India idénre teljes mértékben Racing Pointtá változott, a kanadai divatmágnás Lawrence Stroll vezette befektetői csoport által felvásárolt silverstone-i középcsapatnál a lassan veterán státuszba érő Sergio Perez mellé Stroll fia, a Williamstől áthozott Lance került.
Az Alfa Romeo Sauberből 2019-re tisztán Alfa Romeo lett, a felállás pedig teljesen lecserélődött: Räikkönen a Ferraritól a svájci csapathoz szerződött, mellé pedig a Ferrari másik neveltjét, a 2017-ben két futamon már indult Antonio Giovinazzit ültették. A hinwilieknél tavalyig versenyző Marcus Ericssont hivatalos tartalékosként alkalmazzák tovább.
A Toro Rossónál félig-meddig új a páros: Gasly előléptetése és Brendon Hartley elküldése után visszahívták a 2017 végén ejtett, tavaly a Ferrari szimulátorán dolgozó Danyiil Kvjatot, az orosz mellett pedig egy újoncot, a Forma-2 tavalyi 3. helyezettjét, a thai-angol Alexander Albon kapott lehetőséget a Red Bull kisebbik csapatánál.
A sereghajtó Williams is teljesen új felállással kezd: a patinás brit csapatnál nyolc év kihagyás után tér vissza a rajtrácsra az egykori BMW- és Renault-pilóta, a 2011-ben brutális ralibalesetet szenvedett Robert Kubica, csapattársa pedig a motorszállító Mercedes közbenjárásának köszönhetően a Forma-2 tavalyi bajnoka George Russell lesz.
Elmozdult a Magyar Nagydíj
A tavalyihoz hasonlóan a 2019-es világbajnoki idény is 21 fordulóból áll majd, a versenynaptár csak néhány ponton módosult. A szezon újra március közepén és nem a vége felé kezdődik, idén már nem lesz tripla hétvége, a nyári menetrendet szellősebbé tették, a Német Nagydíj a Magyar Nagydíj időpontjára került, míg a hungaroringi verseny a régebbi, augusztus eleji helyére csúszott. Ősszel az Amerikai és a Mexikói Nagydíj sorrendjének megcserélése érdemel említést.
Az idei Kínai Nagydíj lesz a Forma-1 történetének 1000. világbajnoki futama, ennek megünneplésére nagyon készül a sportág vezetése.
2020-ra jelenleg Barcelonának, Silverstone-nak, Hockenheimnek, Monzának és Mexikóvárosnak sincs szerződése, az Amerikai Nagydíjnak otthont adó Austinban sincs meg a pénzügyi fedezet, így biztos sokat hallunk majd a jövő évi naptárat érintő híreket.
Ausztrál Nagydíj
Az év most is az Ausztrál Nagydíjjal indul, a melbourne-i Albert Park pályára gurulnak ki pénteken az autók.
Az 5303 méteres aszfaltcsíkon 16 kanyar található, a körrekord Michael Schumacher nevéhez fűződik, aki 1:24,125-ös idejét a 2004-es kiadáson érte el a Ferrarival – idén viszont új rekord is születhet.
Az Ausztrál Nagydíj „átka”, hogy hazai pilótának még sosem sikerült dobogós eredménnyel zárnia – Daniel Ricciardót 2014-ben a 2. helyen intették le, de utólag kizárták –, Mark Webber 2012-ben, Ricciardo 2016-ban és ’18-ban 4. lett otthon.
A legeredményesebb csapat a verseny történetében a McLaren 11 győzelemmel, a Ferrari 9 diadallal a második, őket a Williams (5), a Mercedes (3) és a Renault (2) követi. A versenyzők közül Michael Schumacheré a rekord öt diadallal, a jelenlegi mezőnyből Sebastian Vettel háromszor, Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton kétszer-kétszer nyert Melbourne-ben.
A Pirelli a C2-es, C3-as és C4-es keverékét vitte Ausztráliába, ez nagyjából a tavalyi közepes, lágy és ultralágy triónak felel meg. Alább látható, hogyan válogattak a csapatok-versenyzők.
A hétvégére kellemes, túlnyomóan napsütéses kora őszi idő várható Melbourne-ben, pénteken 22-23, szombaton és vasárnap 27-28 Celsius-fokos csúcshőmérsékletekkel.
A 2019-es Forma-1-es idény első időmérője szombaton magyar idő szerint reggel 7 órakor, a futam vasárnap 6.10-kor kezdődik.