Kellemes időben, 20 fokos levegő- és 43 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel a rajtrácsra az autók Bakuban a 2019-es szezon negyedik Forma-1-es futamára, az Azerbajdzsáni Nagydíjra.
Az idény negyedik versenyén az első rajtkockából Valtteri Bottas rajtolhatott, pályafutása során nyolcadik alkalommal. Mellőle a másik Mercedesszel Lewis Hamilton várhatta a piros lámpák kialvását. A harmadik helyről Sebastian Vettel indulhatott a Ferrarival, oldaláról a Red Bull hollandjával, Max Verstappennel. A harmadik sort már a középmezőny legjobbjai foglalhatták el, Sergio Perez vezetésével. A Racing Point mexikóiját Danyiil Kvjat Toro Rossója követte, aki gyorsabb volt Lando Norris McLarenjénél. A legjobb tízbe még befért a Ferrarit az időmérőn összetörő Charles Leclerc, a másik McLarennel Carlos Sainz és Daniel Ricciardo a Renault-val.
A rajtrácsot több büntetés is módosította. Pierre Gasly és Robert Kubica csak a bokszutcából indult a mezőny után. Míg a Williams lengyel versenyzője az időmérős balesete miatt kényszerült a szervizút végére, a Red Bull pilótája előbb a mérlegelést hagyta ki autójával a második szabadedzés végén, majd egy váltócseréért járó öt rajthelyes hátrasorolás után az időmérőről is kizárták az üzemanyag-áramlási szabályok megszegése miatt.
Az Alfa Romeo párosát még az ág is húzta. Antonio Giovinazzit a vezérlőelektronika cseréje miatt tíz helyes hátrasorolással sújtották, így eredeti nyolcadik idejéhez képest csak a 17. helyről vághatott neki a nagydíjnak, míg Kimi Räikkönen autójára új vezetőszárnyat kellett szerelni, a régi túlságosan hajlékony volt. A parc fermé-szabályok megsértése miatt a finn is bokszban sorakozott fel a piros lámpák kialvásához.
Some breaking Baku news… Kimi Raikkonen will start in the pit-lane after being disqualified from qualifying – he was due to start 8th
He joins Kubica and Gasly in the pits
We’re underway for our #AzerbaijanGP build-up on #SkyF1 imminently!
Live blog: https://t.co/dsFCYRqRzo pic.twitter.com/g9HwyeoIdl
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) 2019. április 28.
Az idei, megváltozott gumiszabályok miatt a hivatalos beszállító Pirelli abroncsai minden pályán ugyanabban a három színben pompáznak: a piros oldalfalú a lágy, a sárga oldalfalú a közepes és a fehér oldalfalú a kemény keveréket jelenti, legalábbis ami az adott versenyhétvégén elérhető választékot illeti.
Leclerc volt az első, aki a közepeseken kezdhette meg a futamot, rajta kívül még Romain Grosjean, George Russell, Kubica és Gasly is ezt a keveréket választotta az első etapra. A többiek a lágy gumit favorizálták.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia az egy kiállásos taktika lehetett volna, lágy-közepes vagy közepes-lágy elosztással, a 25-26. körben egy cserével. A gumigyártó szerint igen széles az ideális bokszkiállási ablak, akár már a 15. körben is érdemes lehet kereket cserélni az 51 körös versenyen. A csapatoknak emellett természetesen figyelembe kellett venni a nagy eséllyel a pályára guruló biztonsági autó szerepét is a taktikák kialakításakor.
Az idei szezontól kezdve a leggyorsabb kört megfutó pilóta is kap egy pontot, feltéve, hogy az első tíz hely valamelyikén végez.
And out to the grid! We’ll soon be racing in Baku 🇦🇿#HaasF1 #AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/gzBTUqAlWx
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 2019. április 28.