Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én jómódú brazil családba született Sao Paulóban. Édesapja bátorítására négyéves korában ült először gokartba, első versenyén, tizenhárom évesen az 1-es rajtszámmal indult, és a célban is elsőként intették le. 1977-ben megnyerte a dél-amerikai gokartbajnokságot, majd 1979-ben és 1980-ban világbajnoki ezüstérmes lett.
1981-ben megnősült, és Európába költözött, ahol bekapcsolódott a nagy-britanniai Formula Ford 1600-as versenysorozatba. A következő évben megnyerte a brit és az európai Formula Ford 2000 bajnokságot, 1983-ban a brit Formula-3-as bajnokságban diadalmaskodott, és megnyerte a makaói nagydíjat is.
Senna F1-es pályája 25 fotón – kattints a képre, galéria nyílik!
1984, Monacói Nagydíj - A brazil újonc az esős versenyen a mezőny végébe tartozó Toleman volánjánál sorra kapta el a tapasztalt, nagy nevű ellenfeleket, és csak a futam idő előtti megszakítása miatt nem előzhette meg a vezető Alain Prostot
1984, Monacói Nagydíj - A brazil újonc az esős versenyen a mezőny végébe tartozó Toleman volánjánál sorra kapta el a tapasztalt, nagy nevű ellenfeleket, és csak a futam idő előtti megszakítása miatt nem előzhette meg a vezető Alain Prostot
Fotó megosztása:
1985, Portugál Nagydíj - Senna első Forma-1-es futamgyőzelmét ünnepli az esős verseny végén
1985, Portugál Nagydíj - Senna első Forma-1-es futamgyőzelmét ünnepli az esős verseny végén
Fotó megosztása:
1986, Magyar Nagydíj - Az első hungaroringi Forma-1-es versenyen Senna felejthetetlen csatába bonyolódott honfitársával, a williamses Nelson Piquet-vel
1986, Magyar Nagydíj - Az első hungaroringi Forma-1-es versenyen Senna felejthetetlen csatába bonyolódott honfitársával, a williamses Nelson Piquet-vel
Fotó megosztása:
Senna három idény alatt összesen hat futamot nyert a Lotusszal
Senna három idény alatt összesen hat futamot nyert a Lotusszal
Fotó megosztása:
1987-ben a Lutosnál már megismerte a Hnda-motort, 1988-tól a McLarennél kezdett domináns korszakot a japánok erőforrásával
1987-ben a Lutosnál már megismerte a Hnda-motort, 1988-tól a McLarennél kezdett domináns korszakot a japánok erőforrásával
Fotó megosztása:
Senna jellegzetes sisakja messziről felismerhető volt, talán a legismertebb F1-es bukófestés
Senna jellegzetes sisakja messziről felismerhető volt, talán a legismertebb F1-es bukófestés
Fotó megosztása:
Ritkán volt őszinte a mosolyuk - Senna és Prost eltérő jellem, más alkatú versenyző volt, nem szívlelték egymást. Prost visszavonulása után azonban megbékéltek, viszonyuk barátságba fordult, Senna életének utolsó hónapjaiban gyakran beszéltek egymással
Ritkán volt őszinte a mosolyuk - Senna és Prost eltérő jellem, más alkatú versenyző volt, nem szívlelték egymást. Prost visszavonulása után azonban megbékéltek, viszonyuk barátságba fordult, Senna életének utolsó hónapjaiban gyakran beszéltek egymással
Fotó megosztása:
Senna az időmérők királya volt, 162 versenyhétégén 65 pole-t szerzett, csak Michael Schumacher és Lewis Hamilton tudott ennél tovább jutni, de arányaiban még mindig előttük van a brazil
Senna az időmérők királya volt, 162 versenyhétégén 65 pole-t szerzett, csak Michael Schumacher és Lewis Hamilton tudott ennél tovább jutni, de arányaiban még mindig előttük van a brazil
Fotó megosztása:
Senna 1987-93 között rekordszámú hat alkalommal győzött a Monacói Nagydíjon, 1988-ban is csak azért nem, mert a vezető pozícióban elbambult és falnak ment
Senna 1987-93 között rekordszámú hat alkalommal győzött a Monacói Nagydíjon, 1988-ban is csak azért nem, mert a vezető pozícióban elbambult és falnak ment
Fotó megosztása:
1989, Japán Nagydíj - Senna és Prost az utolsó sikánban ütközött, a francia kiszállt, a brazil folytatta, ám utólag kizárták, a bajnoki cím így a Professzoré lett
1989, Japán Nagydíj - Senna és Prost az utolsó sikánban ütközött, a francia kiszállt, a brazil folytatta, ám utólag kizárták, a bajnoki cím így a Professzoré lett
Fotó megosztása:
Prost után Gerhard Bergert kapta csapattársnak, az osztrákkal egymást ugratós barátság alakult ki köztük
Prost után Gerhard Bergert kapta csapattársnak, az osztrákkal egymást ugratós barátság alakult ki köztük
Fotó megosztása:
1990, Japán Nagydíj - Újabb ütközés, Senna az előző évért akart törleszteni, amikor az első kanyarban Dugonics Titiuszként magával rántotta az immár ferraris Prostot
1990, Japán Nagydíj - Újabb ütközés, Senna az előző évért akart törleszteni, amikor az első kanyarban Dugonics Titiuszként magával rántotta az immár ferraris Prostot
Fotó megosztása:
1991, Brazil Nagydíj - Hét évet kellett várni első hazai futamgyőzelmére, és az sem jött könnyen: Senna autójában elromlott a sebességváltó, előbb a hármas és az ötös fokozat szállt el, az utolsó hét kört pedig már kizárólag hatosban teljesítette; a produkció annyit kivett belőle, hogy úgy kellett kiemelni az autóból
1991, Brazil Nagydíj - Hét évet kellett várni első hazai futamgyőzelmére, és az sem jött könnyen: Senna autójában elromlott a sebességváltó, előbb a hármas és az ötös fokozat szállt el, az utolsó hét kört pedig már kizárólag hatosban teljesítette; a produkció annyit kivett belőle, hogy úgy kellett kiemelni az autóból
Fotó megosztása:
1991, Brit Nagydíj - A győztes Nigel Mansell viszi vissza a bokszutcába Sennát, akinek McLarenjéből kifogyott az üzemanyag
1991, Brit Nagydíj - A győztes Nigel Mansell viszi vissza a bokszutcába Sennát, akinek McLarenjéből kifogyott az üzemanyag
Fotó megosztása:
Ron Dennis csapatfőnök nagy tisztelője és jó barátja is volt Sennának
Ron Dennis csapatfőnök nagy tisztelője és jó barátja is volt Sennának
Fotó megosztása:
1992 - Senna ötödszörre győz Monacóban, beállítva Graham Hill addigi rekordját
1992 - Senna ötödszörre győz Monacóban, beállítva Graham Hill addigi rekordját
Fotó megosztása:
1992 - Senna és Michael Schumacher az utóbbi első futamgyőzelme előtt Belgiumban. Csak két teljes idényt töltöttek együtt az F1-ben, érdekes lett volna látni, mire mennek egymással később.
1992 - Senna és Michael Schumacher az utóbbi első futamgyőzelme előtt Belgiumban. Csak két teljes idényt töltöttek együtt az F1-ben, érdekes lett volna látni, mire mennek egymással később.
Fotó megosztása:
1993, Európa Nagydíj - Senna a nem túl versenyképes McLarennel is külön ligában vezetett a vizes doningtoni pályán, a többiek a közelébe sem értek az esős, folyamatosan változó körülmények között
1993, Európa Nagydíj - Senna a nem túl versenyképes McLarennel is külön ligában vezetett a vizes doningtoni pályán, a többiek a közelébe sem értek az esős, folyamatosan változó körülmények között
Fotó megosztása:
1993, Japán Nagydíj - Senna utolsó, 41. futamgyőzelme
1993, Japán Nagydíj - Senna utolsó, 41. futamgyőzelme
Fotó megosztása:
Senna az 1993-as küszködés után búcsút intett a McLarennek, 1994-re a Williamshez igazolt, az előző évi világbajnok, Prost inkább visszavonult, mint hogy újra a brazil csapattársa legyen
Senna az 1993-as küszködés után búcsút intett a McLarennek, 1994-re a Williamshez igazolt, az előző évi világbajnok, Prost inkább visszavonult, mint hogy újra a brazil csapattársa legyen
Fotó megosztása:
Az újonc Rubens Barrichello hatalmas bukása és Roland Ratzenberger szombati halálos balesete nagyon megrázta Sennát, az is felmerült benne, hogy nem indul a San Marinó-i Nagydíjon
Az újonc Rubens Barrichello hatalmas bukása és Roland Ratzenberger szombati halálos balesete nagyon megrázta Sennát, az is felmerült benne, hogy nem indul a San Marinó-i Nagydíjon
Fotó megosztása:
1994, San Marinó-i Nagydíj - A rajtbaleset miatti biztonsági autós szakaszt követően Senna a 7. körben a Tamburello kanyarban kicsúszott és a betonfalnak csapódott, életét nem lehetett megmenteni
1994, San Marinó-i Nagydíj - A rajtbaleset miatti biztonsági autós szakaszt követően Senna a 7. körben a Tamburello kanyarban kicsúszott és a betonfalnak csapódott, életét nem lehetett megmenteni
Fotó megosztása:
Senna temetésén volt világbajnokok, csapattársak, riválisok cipelték a koporsót, Sao Paulo utcáin mintegy 3 millióan kísérték végső útjára nemzeti hősüket. A pilóta halála után háromnapos nezeti gyászt hirdettek.
Senna temetésén volt világbajnokok, csapattársak, riválisok cipelték a koporsót, Sao Paulo utcáin mintegy 3 millióan kísérték végső útjára nemzeti hősüket. A pilóta halála után háromnapos nezeti gyászt hirdettek.
Fotó megosztása:
Senna sírja Sao Paulóban
Senna sírja Sao Paulóban
Fotó megosztása:
Negyed százada hunyt el a brazil legenda
Negyed százada hunyt el a brazil legenda
Fotó megosztása:
A csúcskategóriában, a Forma-1-ben 1984. március 25-én egy kiscsapat, a Toleman versenyzőjeként mutatkozott be. Már második versenyén pontot szerzett, és az idényben háromszor állhatott fel a dobogóra. Nem csoda, hogy a következő évben már a Lotusnál versenyzett, ahol három év alatt hat futamgyőzelmet szerzett, első diadalát 1985. április 21-én Estorilban aratta. 1988-ban szerződött a McLarenhez, ahol a kétszeres világbajnok francia Alain Prost csapattársa lett. Ekkor kezdődött kettejük legendássá vált versengése, ami végül odáig fajult, hogy a hivatalosan megkövetelt alkalmakat leszámítva nem is beszéltek egymással.
Ritkán volt őszinte a mosolyuk – Senna és Prost eltérő jellem, más alkatú versenyző volt, nem szívlelték egymást. Prost visszavonulása után azonban megbékéltek, viszonyuk barátságba fordult, Senna életének utolsó hónapjaiban gyakran beszéltek egymással
Megnyerte az 1988-as világbajnokságot, 1989-ben viszont Prost mögött második lett, aztán 1990-ben és 1991-ben ismét ő végzett a pontverseny élén. 1990-ben a szuzukai futamon a rajt után nekiment az őt megelőző franciának, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. Utólag elismerte, hogy a balesetet szándékosan okozta. 1992-ben egy gyengébb autóval csak negyedik lett, 1993-ban a kipörgésgátlóval felszerelt új McLarennel ismét esélyesnek számított, de végül másodikként végzett Prost mögött.
Senna az 1993-as küszködés után búcsút intett a McLarennek, 1994-re a Williamshez igazolt, az előző évi világbajnok, Prost inkább visszavonult, mint hogy újra a brazil csapattársa legyen
Az 1994-es évadra az akkor meghatározóvá vált Williamshez igazolt át, az idénye azonban rosszul kezdődött. Az első két nagydíjon az élről indult, de kiesett, ezután következett élete utolsó futama, a San Marinó-i Nagydíj. A versenyhétvége baljós előjelekkel indult: az első szabadedzésen a brazil Rubens Barrichello teljes gázzal a falnak vágódott, de túlélte a balesetet, másnap az újonc osztrák Roland Ratzenberger vesztette el uralmát 300 kilométer/órás sebességgel száguldó járműve fölött, s a kórházban meghalt.
Az újonc Rubens Barrichello hatalmas bukása és Roland Ratzenberger szombati halálos balesete nagyon megrázta Sennát, az is felmerült benne, hogy nem indul a San Marinó-i Nagydíjon
A 14. San Marinó-i nagydíj mezőnye 1994. május elsején rajtolt el. A hetedik körben az élen 310 kilométeres sebességgel száguldó Senna a Tamburello-kanyarban a pályáról lecsúszva, egyenesen haladt tovább, és a gumikorláttal nem védett betonfalba csapódott. A szinte teljesen szétroncsolódott autóban ülő versenyző nem mutatott életjelet, a következő percekben tévénézők százmilliói szemlélték döbbenten, amint a mentők sikertelenül próbálják újraéleszteni, majd helikopterrel kórházba viszik. Itt sikerült a szívét újraindítani, de 18 óra 40 perckor halottnak nyilvánították, a halál időpontjának az ütközés pillanatát, 14 óra 17 percet adtak meg. Államfőhöz méltó brazíliai temetésén másfél millió ember vett részt, és háromnapos nemzeti gyászt rendeltek el. (A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a futamot ugyan másfél perccel a baleset után leállították, de aztán újraindították, az elsőséget az abban az évben először világbajnok Michael Schumacher szerezte meg.)
1994, San Marinó-i Nagydíj – A rajtbaleset miatti biztonsági autós szakaszt követően Senna a 7. körben a Tamburello kanyarban kicsúszott és a betonfalnak csapódott, életét nem lehetett megmenteni
A baleset miatt később per indult a Williams csapat vezetői és a pálya üzemeltetői ellen, de 1997-ben mindannyiukat felmentették. Az ítélet szerint a kormányrúd a baleset bekövetkezte előtt eltörött, így az irányíthatatlanná vált autóban ülő Senna semmit sem tehetett az ütközés elkerülésére. Halálát az ütközés során leszakadó jobb első kerékfelfüggesztés által okozott három – külön-külön is végzetes – fejsérülés, homlok- és koponyaalapi törés okozta, amelyek következtében agyvérzés, illetve ödéma lépett fel. A kocsit tervező Patrick Head felelősségét 2007-ben kimondta egy olasz bíróság, de büntetést nem szabtak ki rá, mert az ügy addigra elévült.
A tragédia után a Forma-1-ben szigorították a biztonsági előírásokat, amiért Senna pilótaként is harcolt. A pályákat átépítették, a versenyautókat áttervezték, bevezették a nyakat és fejet védő HANS-rendszert, ennek köszönhetően a száguldó cirkuszban több mint húsz éven keresztül nem vesztette életét versenyző, a francia Jules Bianchi 2014-es Japán Nagydíjon szerzett sérüléseivel és későbbi halálával tört meg ez a sorozat.
Senna jellegzetes sisakja messziről felismerhető volt, talán a legismertebb F1-es bukófestés
Ayrton Senna zseni és zsarnok volt, jóindulatú és szerény ember, de a pályán rendkívüli győzni akarása miatt kihívóan is tudott viselkedni. Ő volt a Forma-1-es versenyek történetének leggyorsabb versenyzője, az időmérő edzéseken 161 futama során 65-ször volt a leggyorsabb, további 22 alkalommal indult az első sorból. A versenyeken összesen 13 645 km-en, 982 körön át vezetett. Edzéselsőségeinek rekordját csak Michael Schumacher tudta megdönteni tizenkét évvel később. Senna hat győzelmet aratott Monte-Carlóban, s a mai napig rekordnak számít az 1989 és 1993 között aratott egymás utáni öt futamgyőzelme is ezen a pályán.
Az autósport harmincnégy évesen elhunyt legendájának számos szobrot és emlékművet emeltek, az egyiket az imolai pályán, a végzetes baleset helyszínén. Minden idők egyik legnagyobb Formula-1-es versenyzője több millió embernek volt példaképe, életéről számos könyv, film, sőt dal is született. Hazájában nemzeti hősnek számít, több utca, autópálya, alagút és tér viseli a nevét, a brazil labdarúgó-válogatott az ő emlékének ajánlotta 1994-es világbajnoki győzelmét.
Senna sírja Sao Paulóban