Már-már hagyománnyá vált a motorsportok szerelmeseinek május elsejei találkozója Budapesten. Kortól és nemtől függetlenül a rajongók már órákkal az eseménye előtt kilátogatnak az aktuális helyszínre, hogy testközelből megtekintsék, ahogy a csapatok autóikat, motorjaikat, de akár kamionjaikat is megjáratják a főváros utcáin.
Idén sem történt ez másképp a Nagy Futamon, amelyet immáron hetedik alkalommal rendeztek meg. Az idei benzingőzzel és gumifüsttel átitatott majálison is képviseltette magát a hazai és a nemzetközi motorsportelit, akik különböző járműveikkel birtokba vehették a Deák tér-Bajcsy-Zsilinszky út-Oktogon útvonalat.
A szervezők igyekeznek évről évre emelni a szintet. Már-már szokásosnak mondható valamelyik Forma-1-es istálló kitelepülése, akik e miatt látogattak el a belvárosba, azoknak nem kellett csalódniuk. A tavalyi évhez hasonlóan idén is a Red Bull szolgáltatta az F1-es show-t, az energiaitalosok Max Verstappent ültették be a 2011-es modellbe.
A még V8-as erőforrással szerelt RB7-es dübörgő hangja után igazi meglepetésként érhette a közönséget a Forma-E-autó felbukkanása. A villanyautós sorozat második generációs gépének szinte egyáltalán nem létező hangján még én magam is meglepődtem, pedig követem a sportág versenyeit. A közvetítésekben hallatszódó zúgó elektromotor hangját külső szemlélőként egyáltalán nem lehetett hallani, a legnagyobb zajt a kerekek gördülése okozta.
Már reggel nyolc órától meg lehetett tekinteni a Magyarországon először vendégeskedő autót, az újdonság ereje pedig mágnesként vonzotta az érdeklődőket. Ez a hatás csak tovább erősödött, amikor felbukkant az egykori Forma-1-es pilóta, jelenleg a Mahindra Forma-E-csapatát erősítő Jérôme d’Ambrosio. A belga pilóta 2011-ben teljes szezont futott a Virgin alakulatánál, majd a mezőny végi botladozás után 2012-ben kapott még egy esélyt a Lotustól, amikor Romain Grosjeant helyettesíthette annak eltiltása miatt.
Noha a Forma-1-ben nem alkotott maradandót, az elektromos szériában igencsak jól teljesít a belga. Az éppen zajló bajnoki kiírásban jelenleg az ötödik helyen álló d’Ambrosióval mi is válthattunk néhány szót az ABB sátránál.
Néhány szó az ABB-ről
Az energiaellátás technológiák és az automatizálás területén az ABB a világ egyik vezető vállalata. A konszern, látva a Forma-E fejlődését a 2014-es rajt óta, 2018 januárjában hosszútávú megállapodást kötött a sportággal. A cég nem csak névadó szponzorként jelenik meg a sorozatban, a technikai oldalon is komoly szerepet kapnak az ABB szakemberei és termékei. A vállalatóriás gyorstöltői, valamint vezeték nélküli hálózatai nélkülözhetetlen elemeivé váltak a Forma-E hétvégéinek.
Karriered során vezettél már pár alkalommal Magyarországon, de ez lesz az első alkalom, hogy Budapest utcáin vezethetsz egy versenyautót. Milyen érzéssel tölt el téged ez a tudat?
D’Ambrosio: Fantasztikus érzés! Budapest gyönyörű város, és a nézők fantasztikusak! Még csak 9.30 van, de annyi elkötelezett rajongó van már a helyszínen, akik lelkesednek a versenyzés iránt. A mai napot így én is nagyon élvezni fogom, ma csak bemutatózás lesz, ellentétben a futamokkal, melyek néha igencsak nagy fejtörést okoznak.
2011-ben és 2012-ben a Forma-1 mezőnyét erősítetted, a Forma-E-nek pedig a kezdetek óta tagja vagy. Melyek a legnagyobb különbségek a két kategória között, eltekintve a hajtáslánctól?
D’Ambrosio: A legnagyobb eltérés magában az újdonság erejében rejlik, mely magában hordozza a változást. Egy hatalmas hajó irányát megváltoztatni, mint a Forma-1, nehéz. A Forma-E egy startupként indult. Mára nagyobb lett, de még mindig szabadon szárnyalhatnak a kreatív gondolatok. A bajnokság sokkal közelebb áll a szurkolókhoz, ez a legnagyobb különbség, és nagyon élvezem ezt a részét.
Az idei kiírás egyik nagy esélyese d’Ambrosio
Noha Párizsba még listavezetőként érkezett a belga, a Nagy Futam idején már csak a bajnokság ötödik helyén állt a Mahindra versenyzője. Az esős ePrix nem alakult eredményesen számára. „Párizsban volt az egyik legjobb versenyünk” – mondta. „Sajnos nem sikerült az időmérős jó teljesítményt pontokra váltani. Kizártak, de három körrel a vége előtt a nyolcadik helyen haladtam. Az autó jó, úgyhogy lapozunk egyet és a következő futamra figyelünk.”
Milyen különbségek vannak, ami a versenyekre való felkészülést illeti?
D’Ambrosio: A Forma-E-ben jobban fel kell készülni a futamokra az energiaszintek miatt. Három teljes napot eltöltünk a szimulátorban, akár 15-20 versenyt is lefutva.
A fizikai állapot mennyire számít?
D’Ambrosio: Ebben is hatalmas az eltérés az F1-hez képest. Ott sokkal nagyobb G-erők hatnak a testre, míg a Forma-E az al- és a felkart viseli meg. Ezekben az autókban ugyanis nincs szervokormány, és az utcai pályák is eléggé hepehupásak.
2012-ben vezethetted a Lotus F1-es gépét, mely futamgyőzelemre is képes volt abban az évben. Mi volt a legjobb élményed versenypályán?
D’Ambrosio: Nem tudok erre a kérdésre válaszolni. Számos nagyszerű pillanatom volt. A gokart-vb-n aratott győzelmem hihetetlen volt, az első versenyem a Forma-1-ben pedig csodálatos élmény volt. Egy kör Szuzukában – még a Marussiával is – leírhatatlanul jó érzés, de ide sorolhatnám az idei marrákesi győzelmem is. Fantasztikus érzés a győzelemért harcolni. Nem teszek különbséget ilyen szempontból a kategóriák között.
Említetted, hogy egy kisebb villanyautót használsz otthon, Monacóban. Az elektromos meghajtást kedveled inkább a hétköznapokban is?
D’Ambrosio: Monacóban egy kicsi, városi elektromos autót használok. Csak bedugja az ember, és már fel is töltődött. Kicsi és hatékony. Nem kell nagy erő, nem lehet élvezni. Még ha egy szuperautót is vezet az ember Budapest utcáin, akkor sem élvezhető. A lámpák, a forgalom… nagyon várom az önvezető autózás elterjedését, a közlekedés jövőjét a városközpontokban. A városokon kívüli, hosszú utakat egyelőre nehéz megoldani. Ám az elkövetkezendő hónapokban megjelenő elektromos hiperautók – gondolok itt a Pininfarina Battistára – el fogják söpörni az eddig gyártott hiperautókat, annyival jobb a technológia. Az erő azonnal a kerekre irányul, mind a 2000 lóerő, és a villanymotor reakcióideje sokkal rövidebb, mint bármely belső égésűé. A hang hiányozni fog, de ez csak felfogás kérdése. Az egyetlen korlát jelenleg a gumikban rejlik, a gyártóknak nehéz lesz olyan abroncsot készíteniük, amelyek ezzel a kihívással megbirkóznak.
Ha már gumik, mi a véleményed a sorozat beszállítójáról, a Michelinről?
D’Ambrosio: Tökéletes gumikat gyártanak a Forma-E számára. Párizsban is láthattuk, hogy száraz és nedves körülmények között is ugyanazt az abroncsot használtuk, nem kellett kereket cserélnünk. Furfangos néha, de rendben van egyébként.
Ki vezet többet otthon? A barátnőd vagy te?
D’Ambrosio: Szereti a villanyautót vezetni Monacóban, így gyakran utas vagyok, jobban vezet városban, mint én.
A 14 órától kezdődő felvonulás előtt a Nagy Futam sztárjai kaphatók voltak néhány szóra egy rövid sajtótájékoztató keretében. A pilóták egyöntetűen laza autókázásként tekintettek a szerda délutáni eseményre, ami a beszélgetés hangulatán is érződött. Kiderült például, hogy Max Verstappen szívesen belekóstolna a ralikrosszba. „Állandóan meghívásokat kapok ralikrossz-versenyekre egy szimulátoros mérnökömön keresztül. Szeretném kipróbálni, de a csapatom nem engedi. Jó volna egy MotoGP-teszten is részt venni, de nem szabad, még síelni sem mehetek el” – mondta a Red Bull hollandja.
A beszélgetés után nem sokkal aztán mindenki a saját járművébe pattant, és hajtotta a kilométereket a belvárosi pályán közel három órán át.