Kedden szomorú napra ébredt a Forma-1, hétfőn 70 éves korában elhunyt a háromszoros világbajnok, az elmúlt években a Mercedes csapatelnökeként dolgozó Niki Lauda. Cikkünkben áttekintjük, milyen autókat vezetett pályafutása során az osztrák legenda.
Kattints a képre, galéria nyílik!
1972, March 712 – Lauda befizette magát a March-csapat Forma-2-es és Forma-1-es programjába is, ám az autó versenyképtelensége miatt még pontszerzésig sem jutott (Getty Images)
Fotó megosztása:
1973, BRM P160 – '73-ra az osztrák a már leszálló ágban lévő BRM-hez ment, ahol szintén csak a mezőny sűrűjében csatázott, de a Belga Nagydíjon megszerezte első F1-es pontjait a P160E volánjánál (Getty Images)
Fotó megosztása:
1975, Ferrari 312 – '74-re újra csapatot váltott Lauda, de ekkor már jól választott, a Ferrari 312-es különböző változataival '77-ig minden idényben futamokat nyert, '75-ben és '77-ben világbajnoki címet is szerzett a maranellói alakulattal (Getty Images)
Fotó megosztása:
1976, Német Nagydíj, Nürburgring – Lauda összetört, kiégett Ferrarijának roncsai; a címvédő kis híján bennégett az autójában, a Nordshleifén pilótatársai rángatták ki a lángoló pokolból. Az osztrák súlyosan megégett, a tűzben a tüdeje is sérült, de hat héttel később már újra a pályán volt. (Getty Images)
Fotó megosztása:
1978, Brabham BT46 – A kétszeres világbajnok 1978-ra Bernie Ecclestone Brabhamjéhez igazolt, ahol a Svéd Nagydíjon Gordon Murray zseniális "porszívóautójával" egyszerűen agyonverte a mezőnyt. Az Alfa Romeo motor egy ventilátort hajtott, ami az autó alól a levegőt kiszippantva elképesztő leszorítóerőt generált. Az ellenfelek azon nyomban felhördültek és óvtak, kifogásolták, hogy a Brabham a mögötte haladókra fújta a pályáról felkapott port és apróbb kavicsokat, a ventilátoros trükköt a futam után be is tiltották. (Getty Images)
Fotó megosztása:
1978, Brabham BT46 – A kétszeres világbajnok 1978-ra Bernie Ecclestone Brabhamjéhez igazolt, ahol a Svéd Nagydíjon Gordon Murray zseniális "porszívóautójával" egyszerűen agyonverte a mezőnyt. Az Alfa Romeo motor egy ventilátort hajtott, ami az autó alól a levegőt kiszippantva elképesztő leszorítóerőt generált. Az ellenfelek azon nyomban felhördültek és óvtak, kifogásolták, hogy a Brabham a mögötte haladókra fújta a pályáról felkapott port és apróbb kavicsokat, a ventilátoros trükköt a futam után be is tiltották. (Getty Images)
Fotó megosztása:
1982, McLaren MP4/1 – Lauda 1979-ben összevezsett Ecclestone-nal, a szezon vége előtt búcsút intett a csapatnak és a Forma-1-nek is, ám 1982-re az immár Ron Dennis által vezetett McLaren visszacsalogatta. Itt is forradalmi autót kapott: az MP4/1 volt a Forma-1 történetének első karbonkompozit kasztnis járgánya. John Barnard és Steve Nichols újítása néhány év alatt F1-es standarddá vált. (Getty Images)
Fotó megosztása:
1984, McLaren MP4/2 – Bár a csapattárs Alain Prost hét futamot nyert vele, míg Lauda csak ötöt, az akkori pontrendszer sajátosságának – és az eső miatt megszakított, fele pontokat érő Monacói Nagydíjnak – köszönhetően az osztrák az idény végén fél pontocskával megszerezte vele harmadik, egyben utolsó világbajnoki címét. (Getty Images)
Fotó megosztása:
1999, McLaren kétüléses – Lauda '85 végén visszavonult, de a Forma-1-től nem távolodott el, volt a Ferrari tanácsadója, 1999-ben pedig másik korábbi csapata, a McLaren kétüléses járgányát is kipróbálta (Getty Images)
Fotó megosztása:
2002, Jaguar R3 – A háromszoros bajnokot a 2001-es szezon közepén felkérték az előző évben alapított Jaguar csapatfőnökének, a 2002-es téli tesztelés idején pedig az akkor már hajszál híján 53 éves legenda maga is kipróbálta az új modellt Jerezben. (Getty Images)
Fotó megosztása:
2014 – Az Osztrák Nagydíj újjáélesztésének megünneplésére a Red Bull Ringen korábbi pilóták régi járgányokkal tartottak parádét, Lauda is beült a Ferrari 312-esbe. (Getty Images)
Fotó megosztása:
Fotó megosztása: