Megkérdőjelezhető versenybírói döntés szólt bele a győzelem sorsába a Kanadai Nagydíjon. Történt ugyanis, hogy a versenyben vezető Sebastian Vettel a 48. körben hibázott a 3-as kanyarnál, ami után a 4-esnél úgy tért vissza a pályára, hogy Ferrarijával rögtön a versenyívre sodródott, ami miatt a mögötte jövő és mellé érkező Lewis Hamiltonnak el kellett vennie a gázról a lábát, hogy elkerülje az ütközést.
Az FIA stewardjai azonnal vizsgálat alá vonták az incidenst, amiből Vettelt hozták ki vétkesnek – a német öt másodperces büntetést és két büntetőpontot kapott, ami Hamilton győzelmét jelentette, a ferrarist pedig másodikként rangsorolták.
Race. Defining. Moment. 📽️#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/053sau3we1
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019
Vettel kiakadt a döntésen: először vaknak nevezte a döntéshozókat, majd a parc fermében sajátos módon nyilvánított véleményt. Fogta magát, és Lewis Hamilton autója előtt kicserélte a táblákat: a 1-est 2-esre, majd az 1. helyezettet jelölő táblát oda helyezte le, ahol az ő autója állt volna – ha nem a bokszutca bejáratánál parkolt volna le vele.
Az FIA azzal indokolta Vettel büntetését, hogy a videós bizonyítékok alapján megállapítható, hogy Vettel a 3-as kanyarban elhagyta a pályát, majd a 4-esnél veszélyes módon tért vissza, amivel kiszorította a pályáról Hamilton Mercedesét, és emiatt a britnek kitérő manővert kellett végrehajtania, hogy elkerülje a balesetet.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnök természetesen nem elégedett a kialakult helyzettel, egyúttal azt is megerősítette, hogy fellebbeznek a kanadai futam végeredménye ellen.
„Természetes, hogy pillanatnyilag csapatként rendkívül csalódottak vagyunk, de gondolataink most Sebbel és a nézőkkel vannak” – mondta. „Ami Sebet illeti, nem gondolom azt, hogy tudott volna másképpen cselekedni – nagyon angolos, magyarosan: nem hiszem, hogy bármi mást tehetett volna vagy nem hiszem, hogy bármit másképp csinálhatott volna, ezért úgy döntöttünk, hogy fellebbezést nyújtunk be a stewardok döntése ellen.”
Sokakból váltott még ki felháborodást a Nemzetközi Automobil Szövetség döntése, ám Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint jogos volt Vettel büntetése.
„Egy kicsit nyilván hazabeszélek, de a szabály az szabály: hagynod kell egyautónyi helyet, amikor elhagyod a pályát… Szerintem ösztönös volt a reakciója, és az volt benne, hogy muszáj megvédenie ezt a pozíciót. De túl messzire ment.”
„Ha valaki Ferrari-rajongó, vagy csak szimplán rajong a kemény versenyzésért, úgy hiszem, szívesen látna több ehhez hasonló jelenetet.”
Wolff – aki a hétvége folyamán a Forma-1 gumiszállítójának, a Pirellinek is a védelmére kelt – úgy gondolja, hogy ki kell állni a versenybírák mellett.
„A versenyfelügyelők azok az emberek, akiket támogatni kell. Ott van Emanuele [Emanuele Pirro, a Le Mans-i 24 órás ötszörös győztese – szerk.] is, akinél nincs profibb és tapasztaltabb nincs. Úgy gondolom, alaposan kivizsgálták az esetet, és ezt tiszteletben kell tartani. Nem kellene tovább feszíteni a húrt.”
Ezután Wolff Valtteri Bottas és Max Verstappen bokszutcai incidensét hozta fel a monacói hétvégéről, mégpedig annak apropóján, hogy bármennyire is nem értettek egyet a döntéssel, mégsem panaszkodtak.
„Monacóban Valtterit nekiszorították a bokszutca falának, az ezért kirótt öt másodperces büntetést kicsit enyhének gondoltuk. De nem panaszkodtunk, mert van, hogy kedveznek neked a döntések, de van, hogy nem. Egy ellentmondásos döntés született, pedig csak egyértelmű tették azt, ami fekete és fehér. A szabályokra kell támaszkodnunk, csakis így működhet a versenyzés – persze ha meg akarjuk változtatni a szabályokat, abban is benne vagyok.”
A leintés után Martin Brundle, a Sky Sports F1 szakkommentátoraként tevékenykedő egykori F1-es pilóta megpróbált vitába szállni Wolff-fal, de erre a mercedeses vezető nem volt vevő.
„Nézd, Martin, nem szeretnék erről vitatkozni. Soha nincs olyan helyzet, ami 100%-ig fekete és fehér. Bármi is a te véleményed, ez szerintem egy 60/40-es szituáció, ami elég ahhoz, hogy másképpen lehessen értelmezni, de tiszteletben tartom a te álláspontodat is. A győzelem az győzelem, az pedig nyilvánvaló, hogy pontokat inkább tisztán, a pályán akarsz szerezni, de az ilyen lehetőségeket is el kell fogadni. A versenybírák mindig polarizálják a versenyt, büntetnek is, ha kell: néha enyhébben, néha keményebben. De akkor is el kell tudni fogadni, ha ellened szól a döntés.”