Kellemes időben, 25 fokos levegő- és 52 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel a rajtrácsra az autók a 2019-es szezon nyolcadik Forma-1-es futamára, a Francia Nagydíjra.
Az első rajtkockából Lewis Hamilton rajtolhatott, pályafutása során 86. alkalommal. Mellőle a másik Mercedesszel Valtteri Bottas várhatta a piros lámpák kialvását. A harmadik helyről Charles Leclerc indulhatott a Ferrarival, oldaláról a Red Bull hollandjával, Max Verstappennel. A harmadik sor a két McLarené lett, Lando Norris – Carlos Sainz sorrendben. Csak a hetedik helyről kezdhette a versenyt Sebastian Vettel a Ferrarival. A legjobb tízbe még befért Daniel Ricciardo a Renault-val, Pierre Gasly a Red Bull-lal, valamint Antonio Giovinazzi az Alfa Romeóval.
Büntetést kapott Danyiil Kvjat és George Russell. A Toro Rossó orosz versenyzőjének autójában mindenhez hozzányúltak így vagy úgy, a Williams-pilótánál pedig az ERS-sel adódtak gondok még a harmadik szabadedzésen. Mindketten a mezőny végéről kezdhették a száguldást.
Az idei, megváltozott gumiszabályok miatt a hivatalos beszállító Pirelli abroncsai minden pályán ugyanabban a három színben pompáznak: a piros oldalfalú a lágy, a sárga oldalfalú a közepes és a fehér oldalfalú a kemény keveréket jelenti, legalábbis ami az adott versenyhétvégén elérhető választékot illeti.
A mezőny többsége a közepes gumikon vágott neki a 53 körös megmérettetésnek. A piros oldalfalú lágyakat csak Gasly és Giovinazzi választotta, míg keményeket tett fel Hülkenberg, Räikkönen, Grosjean, Stroll és Kvjat.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben az egy kiállásos taktika lehetett volna, közepes-kemény elosztásban, a 22. és 27. kör között végrehajtott cserével. Azoknak pedig, akik lágy gumikon kezdték a versenyt, a gumiszállító a 14-16. körben javasolt cserét, ahol keményekre válthatnak.
Az idei szezontól kezdve a leggyorsabb kört megfutó pilóta is kap egy pontot, feltéve, hogy az első tíz hely valamelyikén végez.
2019 Forma-1 Francia Nagydíj
Mindenki gond nélkül eljött a rajtnál. A két McLaren helyet cserélt, de ezen kívül az élmezőnyben nem történt pozíciócsere. Sainz Verstappen ellen próbálkozott a negyedik helyért, de egyelőre nem történt előzés.
Vettel Norrist üldözte a hatodik helyért, miközben Hamilton megcsúszott az élen állva.
Verstappen bedurrantotta a rakétákat, övé volt a leggyorsabb kör a negyedik helyen annak ellenére, hogy elvileg kihagy a motorja.
Hamiltoné a leggyorsabb kör, az állás mögötte: Bottas, Leclerc, Verstappen, Sainz, Norris, Vettel, Gasly, Giovinazzi, Ricciardo.
Vettel elment Norris mellett, aki nem hagyta magát, de nem sikerült visszatámadnia. A Ferrari németje a hatodik.
Perez ellen indult vizsgálat, a vád szerint előnyt szerzett a mexikói a pályán kívül. Ricciardo elment Giovinazzi mellett, az olasz még tartotta ekkor az utolsó pontszerző helyet.
Nagy csatába voltak a Williamsek a mezőny végén, Kubica leterelte a pályáról Russellt. Vettel elment Sainz mellett is, a német az ötödik.
Eddig tartott Giovinazzi lágy gumis szereplése, keményekre cseréltek az Alfa Romeón.
Perez esetét gyorsan kivizsgálták, 5 másodperces büntetést kapott.
Igencsak szétszakadozott az élmezőny, Hamilton előnye 2,6 másodperc volt Bottas előtt. Leclerc lemaradása már 4 másodperc Bottashoz képest.
Vettel elkezdte ledolgozni hátrányát Verstappennel szemben, a leggyorabb kört is megfutotta. Néhány középmezőnybeli helycserét leszámítva nem sok minden történt a pályán ekkor.
Hamilton visszavette a leggyorsabb kört Vetteltől. Gasly még küzdött a lágy gumikon a nyolcadik helyen, Ricciardo tartotta nyomás alatt.
Szép manőverrel ment el Albon Magnussen mellett, akit a csapattárs Kvjat is követett.
Ricciardo a bokszban, meglepetésre hamarabb cseréltek, mint az előtte autózó Gaslyék. Magnussen is a bokszban járt, mindkét pilóta kemény gumikat kapott.
Gasly azonnal reagált Ricciardóra, a francia is keményeken tért vissza, éppen Ricciardo elé.
Ha a bokszban nem is, a pályán elment Ricciardo Gasly mellett a DRS segítségével. A McLarenek is megmozdultak, Norris cserélt először.
Sainz is cserélt, így az élmezőny közvetlen üldözői már kint jártak a bokszban. A Mercedes továbbra is gyorsabb a Ferrarinál.
Verstappen az első az élmezőnyből, aki keményekre váltott. Vettel addig megy, ameddig tart a gumija – legalábbis a rádiózás szerint. Leclerc azonban a kör végén követte a Red Bullos példáját, keményekre váltott.
Csere a Mercedesnél, Bottas az első, aki a friss kemény gumikat megkapta házon belül.
Hamilton kerékcseréje után már csak Vettel az egyetlen, aki nem járt a legjobbak közül a bokszban. A brit a cserével együtt is az élre tért vissza.
Elfékezte Vettel a jobb első gumiját, ezért a német is keményekre váltott. Féltávnál a pontszerzők állása: Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Hülkenberg, Stroll, Albon, Sainz.
Grosjean ismét szokásos panaszkodásába kezdett, mert Ricciardo megelőzte.
Bottasé a leggyorsabb kör, de lemaradása 11 másodperc Hamiltonhoz képest. Leclerc 4 másodperccel a finn mögött halad a harmadik helyen, Verstappen deficitje tovább nyolc másodperc.
Ricciardót figyelmeztették, hogy igyon is vezetés közben, de a Renault emberei nem csatlakoztatták a csöveket, így az ausztrál nem tudott.
Räikkönen szépen haladt a hatodik helyen, ám neki is ki kellett állnia a bokszba kereket cserélni.
Ricciardo újra a pontszerzők között haladt Kvjat megelőzésével. Hülkeberg és Stroll adós még kerékcserével a hatodik hetedik helyen.
Hülkenberg cserélt, közepes gumikon tért vissza a 11. helyre.
Bosszús rádióüzenetben panaszkodott Norris csapattársa, Sainz tempójára. A két papaja-autó a hetedik-nyolcadik helyen haladt ekkor, de Stroll még nem volt bokszban a hatodik helyen.
Norris McLarenje nem tökéletes, nem használhatja a DRS-t. Stroll is a bokszban járt, közepes gumikon tért vissza a 13. helyre.
Leclerc megfutotta a leggyorsabb kört. Az élmezőny tagjai legalább hat másodpercre voltak egymástól a verseny ezen szakaszában.
Eddig örülhetett Leclerc, ismét Hamiltoné a leggyorsabb kör. A pontszerzők aktuális állása: Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Vettel, Sainz, Norris, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg.
Norris DRS-gondjai a váltóra is „átterjedtek” – hidraulikai probléma ütötte fel fejét a McLarennél. Vettelnél közben az F tervre váltottak.
Bottashoz pattant a plusz egy pont a leggyorsabb körrel, miközben a Toro Rosso házicsatája volt a legizgalmasabb esemény a pályán a 14-15. helyen.
Norris hidraulikabajai már a kormányra is átterjedőben, kemény utolsó körökre készülhetett a McLaren fiatalja. Grosjean eközben feladta hazai versenyét.
Hülkenberg a tizedik helyért támadta Räikkönent, akik ráestek Ricciardóra.
Egy bója gurult a pálya közepére Alexander Albon miatt, ezért körülbelül 10 másodpercig virtuális biztonsági autós szakasz volt érvényben.
Vettel a bokszban, a Ferrari meg akarja szerezni a bónuszpontot a leggyorsabb körért. Norris nyakára ráesett Ricciardo, a McLarenesnek nincs könnyű dolga.
Leclerc utolérte Bottast egyszercsak, Norris pedig visszazuhant a tizedik helyre. Hamilton megnyerte a Francia Nagydíjat, Bottas pedig megőrizte a második helyet Leclerc-rel szemben. Verstappen negyedik lett, Vettel pedig az ötödik helyen megfutotta a leggyorsabb kört.
A középmezőny legjobbja Sainz lett, pontot szerzett még Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg és Norris.
Forrás: Fotó: Europress, Getty Images