A Forma-1-ben 2021-ben új korszak kezdődik, a pénzügyek és a sportszabályok mellett természetesen maguk az autók is megújulnak.
Jó ideje hallani már arról, milyen irányba is mehet a Forma-1 ebben a tekintetben, de a Motorsport.com szerint mostanra az F1 vezetése, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a csapatok véglegesítették az új autók alapkoncepcióját.
A 2021-es modelleknél a fő változást az aerodinamika radikális átalakulása jelenti majd, tovább egyszerűsítik az első és hátsó szárnyakat, a kiegészítő légterelő elemek többségét eltüntetik, a leszorítóerő nagy részét pedig nem a szárnyak, hanem a padlólemez termeli majd.
Az F1 40 éves megoldáshoz nyúl vissza, az 1970-es évek végén megjelent, 1983-ig használt szívóhatást (ground effect) élesztik újra, amelynek lényege, hogy a padlólemez alatt nagy sebességgel átvezetett levegő az alacsonyabb nyomás miatt gyakorlatilag a talajhoz szívja az autót – ennek érdekében 2021-től jóval nagyobb diffúzorok jelennek majd meg a Forma-1-eseken. (Nyitóképünkön Niki Lauda 1982-es McLarenjén megfigyelhető, hogy a szívóhatás olyan hangsúlyos volt, hogy az F1-esek sok pályán egyáltalán nem is használtak első szárnyat.)
„Szeretnénk, ha az autók jobban követhetnék egymást, izgalmasabb csaták alakulhatnának ki. Az új autók egyszerűbbek lesznek, ugyanis sok apró elem eltűnik, különösen az oldaldobozok elől, és az első szárny is egyszerűbb lesz. A diffúzor végigfut az autó alatt, az elejétől a farig futnak majd a csatornák az oldaldobozok alatt” – mondta a szaklapnak az FIA formaautós vezetője, Nikolas Tombazis, hozzátéve, hogy a levegő ilyen elvezetése a hátsó szárnyak keltette örvényeket is jócskán csökkenti majd.
A Motorsport.com szerint míg a jelenlegi modelleknél a két autóhossznyira lévő üldöző leszorítóereje 45%-át veszíti el az áramlatok miatt, a legfrissebb szimulációk szerint a 2021-es autóknál ez mindössze 5-10% lesz.
Az érintettek szeptember 15-ére szeretnék véglegesíteni a szabályokat, hogy aztán az FIA Motorsport Világtanácsa októberben hivatalosan is jóváhagyhassa őket.