A Ferrari versenyzői az 1. és 3. helyről kezdték a 2019-es Forma-1-es Orosz Nagydíjat, de a rajtnál a második sorból induló Sebastian Vettel a pole-ból kezdő Charles Leclerc szélárnyékával a mercedeses Lewis Hamiltont, majd nem védekező csapattársát is megelőzte, az élre állt.

Hamar kiderült, hogy egyeztetett koreográfiáról volt szó, ám az is világossá vált, hogy a két pilóta másképp emlékszik arra, mit is beszéltek meg. A csütörtökön még a rádiós panaszkodás elhagyását ígérő Leclerc a pozíció visszaadását várta Vetteltől, a csapat a rádión erre is utasította a németet, ő azonban ellenállt, hajtott tovább, azt mondta, érje be a monacói.

A cserét a Ferrari végül a bokszban akarta megoldani, a szingapúri történtek fordítottjával ezúttal Leclerc-t hozták ki előbb, hogy a monacói Vettel elé vághasson, a négyszeres világbajnokot pedig addig tartották kint, hogy az ifjonc mögé térjen vissza.

A nagy trükközésnek, ügyeskedésnek sírás lett a vége: Vettel autója a bokszkiállás után megadta magát, a csapat a pályán való azonnali félreállásra utasította, az emiatt elrendelt virtuális biztonsági autós szakasz miatt a Mercedes „ingyen” cserékhez jutott, így az élre varázsolt Leclerc végül csak harmadik lett.

F1: Kínos magyarázkodás a Ferrarinál 1

A futamot követően a csapatfőnök, Mattia Binotto tovább rontott a helyzeten: Vettel engedetlenségét és a bokszutcai machinációt is elmismásolta:

„A kettős győzelem volt a cél. Hogyan lehet ezt megoldani, ha az 1. és 3. helyről rajtolunk, hogyan védjük meg az első helyet úgy, hogy valahogy a második helyet is megcsípjük? Megegyeztünk, hogy a fő, hogy ne adjunk szélárnyékot Hamiltonnak, ezért Charles Sebet húzza meg. Ezt beszéltük meg, ez volt a megegyezés” – erősítette meg.

„De a szélárnyék Sebnek adása, és az, hogy Charles nem is védekezett, Sebnek adott előnyt, amit aztán a futam során az autók megcserélésével egyenlítettünk volna. Ebben egyeztünk meg.”

 

„A felvételek alapján úgy ítéltük meg, hogy a rajt a terveknek megfelelően zajlott, ezért úgy lesz helyes, ha Sebet pozíciócserére kérjük. Végül a két pilóta nem ugyanúgy látta a dolgokat, ezt majd megbeszéljük velük. Szóval először kértük Sebet, de az is rendben van, hogy azt mondta, Charles nem volt elég közel. Seb aztán elég gyors volt, leszakította Charles-t, de tudtuk, hogy később megoldjuk majd.”

A külső szemlélők számára egyértelmű, hogy boksztaktika volt a megoldás, de Binotto tagadta ezt:

„Nem azért volt az elévágás, hogy visszaadjuk a pozíciót Charles-nak. Már nagyon kopott volt a bal hátsója, eljött a csere ideje. Tudtuk, hogy a két autó egymás utáni cseréjével, a vezetés Hamiltonnak való átengedésével bajba kerülnénk egy biztonsági autós szakasz esetén, ezért Sebbel igyekeztünk a lehető legtovább kint maradni.”

„De már Seb gumijai is elkoptak, kérte a cserét, szóval elérkezett az idő. Tény, hogy a bokszkiállása után Charles Seb előtt volt, de még semmi nem dőlt el, bőven lett volna idő eldönteni, hogy mi a legjobb opció.”

F1: Kínos magyarázkodás a Ferrarinál 2